cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
Economica: Jurnal Ekonomi Islam
ISSN : 20859325     EISSN : -     DOI : -
EEconomica: Jurnal Ekonomi Islam is a scientific journal in the field of Islamic economics studies published twice a year by the Institute of Islamic Economic Research and Development (LP2EI), Faculty of Islamic Economics and Business UIN Walisongo Semarang. The editors receive scientific articles in the form of conceptual script or unpublished research results or other scientific publications related to Islamic Economics themes which cover Islamic Finance, Islamic Banking, Islamic Accounting, Islamic Marketing, also Behavioral Economics, Management, and Human Resources in Islamic perspective.
Arjuna Subject : -
Articles 12 Documents
Search results for , issue "Vol 5, No 2 (2014)" : 12 Documents clear
QIRA’AT AL-QUR’AN DALAM SEKILAS PANDANGAN EKONOMI ISLAM Sunarsa, Sasa
Economica: Jurnal Ekonomi Islam Vol 5, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Walisongo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21580/economica.2014.5.2.770

Abstract

Pentingnya mengetahui macammacam dan syaratsyarat Qira`at yang dapat diterima, agar terhindar campurnya Qira`at yang mutawatir dengan yang tidak, di samping itu juga untuk menambah wawasan. Ada kriteria/beberapa persyaratan untuk mengukur benar tidaknya suatu Qira`at dua di antaranya, kriteria/persyaratan Qira`at telah disepakati, yaitu sesuai dengan salah satu mushhaf Utsmani dan tidak menyalahi ketentuan bahasa Arab. Sedangkan kriteria lainnya diperselisihkan, yaitu ada yang mencukupkan dengan sanadnya shahih, dan ada pula yang mengharuskan sanadnya mutawatir.Dilihat dari sisi sanad dan sesuai tidaknya dengan rasam Utsmani dan bahasa Arab maka Qira`at dapat dibagibagi. Hanya saja dalam pembagian Qira`at ini, para ulama tidak sepakat, ada yang membagi kepada dua bagian, dan ada pula yang membaginya lebih kepada dua, bahkan sampai enam, seperti pembagian Ibnu al-Jazary. Dan pembagian beliau itu banyak diikuti ulama berikutnya, bahkan bagi Imam Sayuthi, tidak hanya mengikuti pembagian Qira`at menurut al-Jazary, melainkan beliau, bahkan sangat memujinya. Keenam pembagian itu adalah Mutawatir, Masyhur, Ahad, Syadz, Maudhu dan Syabih bi al-Mudra.
PRINSIP KEADILAN SOSIAL DAN ALTRUISME DALAM PENERAPAN SISTEM PERBANKAN SYARIAH Amaroh, Siti
Economica: Jurnal Ekonomi Islam Vol 5, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Walisongo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21580/economica.2014.5.2.771

Abstract

Artikel ini bertujuan untuk mengkaji tentang keadilan sosial dan altruisme dalam implementasi sistem perbankan syariah. Bank syariah menempatkan perannya dalam memobilisasi dana dan menyalurkannya kepada masyarakat dalam beragam bentuk produk berdasarkan prinsip-prinsip syariah. Pencapaian ekonomi dan sosial merupakan tujuan pokok didirikannya bank syariah. Keadilan sosial tercapai bilamana pendapatan masyarakat dapat memenuhi kebutuhannya dan setiap anggota masyarakat mendapatkan kesempatan yang sama dalam meningkatkan taraf hidupnya. Sedangkan altruisme merupakan bentuk kebaikan hati dalam memberikan bantuan pada pihak lain tanpa meminta imbalan. Implementasi keadilan sosial dan altruisme dalam perbankan syariah diwujudkan dalam fungsi zakat dan qardhul hasan.
ANALISIS PENGARUH FDR, NPF, TINGKAT BAGI HASIL, KUALITAS JASA DAN ATRIBUT PRODUK ISLAM TERHADAP TINGKAT PEMBIAYAAN MUDHARABAH PADA BANK UMUM SYARI’AH DI SEMARANG Wahab, Wahab
Economica: Jurnal Ekonomi Islam Vol 5, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Walisongo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21580/economica.2014.5.2.772

Abstract

Mudharabah  dengan  konsep  bagi  hasil merupakan  sebuah  konsep  yang sangat tepat diterapkan oleh bank syariah untuk menggantikan sistem bunga pada bank konvensional. Mudharabah diharapkan bisa mendominasi pembiayaan yang ada di bank syariah, karena dengan sistim bagi hasil diharapkan lebih bisa menggerakkan  usaha  yang  bersifat  produktif,  sehingga  tidak  menutup kemungkinan  untuk  dapat  menciptakan  lapangan  kerja  yang  baru.  Selain  itu apabila jumlah pembiayaan tinggi, hal ini akan menarik nasabah untuk lebih berani dalam menginvestasikan dana yang dimiliki ke dalam pembiayaan mudharabah. Namun jumlah  pembiayaan  mudharabah  selalu lebih kecil daripada jumlah pembiayaan murabahah, yang merupakan pembiayaan dengan  prinsip  jual  beli.  Pembiayaan  mudharabah  hanya  mendapatkan  jumlah sekitar 16% di setiap tahunnya, sedangkan untuk pembiayaan murabahah adalah sekitar 58% di setiap tahunnya. Pembiayaan mudharabah yang diharapkan dapat menjadi produk unggulan dari bank syariah justru tertinggal jumlahnya dari pembiayaan  murabahah.  Hal ini dapat  terjadi  karena  ada beberapa  faktor  yang dapat mempengaruhi jumlah pembiayaan mudharabah.Hasil peneletian pengaruh kualitas jasa layanan terhadap pembiayaan mudharabah berdasarkan hasil penelitian, KJL mempunyai pengaruh signifikan positif terhadap pembiayaan mudharabah pada BUS. Ditunjukkan dengan tingkat signifikansi dibawah 0,05 yaitu sebesar 0,038.  yang berarti hipotesis yang menyatakan Kualitas Jasa Layanan pada BUS  berpengaruh signifikan positif terhadap pembiayaan mudharabah pada perbankan syariah di Indonesia di terima. Kata Kunci: Mudharabah, financing to deposit ratio, Non Performing Financing Tingkat Bagi Hasil, Kualitas Jasa Layanan, Atribut Produk Islam.
PENSYARI’AHAN PASAR MODAL DALAM PERSPEKTIF MAQASHID AL-SYARI’AH FI AL-IQTISHAD Murtadho, Ali
Economica: Jurnal Ekonomi Islam Vol 5, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Walisongo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21580/economica.2014.5.2.763

Abstract

Pemilahan antara pasar modal syariah dengan pasar modal konvensional semakin menampakkan eksistensinya dengan terbentuknya Jakarta Islamic Index (JII). JII menjadi wadah saham-saham syari’ah yang boleh diperjualbelikan. Tetapi apakah kesyariahan pasar ,modal hanya dilihat halal haramnya saham yang ditransaksikan. Perilaku para pelaku pasar, batasan antara investor dengan spekulan adalah juga wilayah yang perlu diperjelas kesyariahannya. Dalam perspektif hukum Islam, pasar modal masuk dalam wilayah muamalah yang kepatuhan syariahnya mentolerir inovasi dengan tetap berpegang pada misi/prinsip/tujuan syariah di bidang ekonomi. Mensyariahkan pasar modal tidak terlepas dari memanfaatkan pasar modal untuk merealisasikan misi ekonomi Islam. Sebagai sebuah produk inovasi yang menjadi sarana vital dalam kehidupan ekonomi modern, pasar modal idealnya dapat mengantarkan perekonomian menuju terwujudnya prinsip/tujuan syariah di bidang ekonomi.
ANALISIS NORMATIF UNDANG-UNDANG NO. 1 TAHUN 2013 TENTANG LEMBAGA KEUANGAN MIKRO (LKM) ATAS STATUS BADAN HUKUM DAN PENGAWASAN BAITUL MAAL WAT TAMWIL (BMT) Masyithoh, Novita Dewi
Economica: Jurnal Ekonomi Islam Vol 5, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Walisongo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21580/economica.2014.5.2.768

Abstract

Baitul Maal Wat Tamwil (BMT) has been growing rapidly in Indonesia from year to year. However, its development has still not been followed by the legal rules. Some of them follow the legal system of Cooperatives, that are Act No. 25 of 1992 and Decree of the Minister of Cooperatives and SMEs, No. 91 /KEP/M.KUKM/IX/2004 about the Implementation Guidelines for Cooperative Operations of Islamic Financial Services (KJKS). However, after Act No. 1 of 2013 about Micro-finance Institutions had been issued, the legal institutional status of BMT and its supervision has become a problem for the existence of BMT. Therefore, this study met the issues of how the legal status and supervision of BMT before and after the issued Act No. 1 of 2013 about micro-finance institutions. This study was an empirical law rechtdogmatik against Act No. 1 of 2013 about Micro-finance Institutions. It used primary legal materials, namely the Micro-finance Institutions Act; the result of interviews; and documentation that were analyzed qualitatively. The result analysis showed that before the Law of Microfinance Institutions was issued, there were 3 groups of BMT, namely: BMT with the Cooperative legal entity and being supervised by the State Ministry of Cooperatives and SMEs; BMT that were formed under the foundations legal entity; and BMT that were formed under Non Governmental Organisation. However, after Act No. 1 of 2013 had been issued, Microfinance Institutions should only have legal status, either as a cooperative or an incorporated company (PT). In addition, the supervision should be conducted by the Financial Services Authority of Indonesia (OJK) coordinated with both the Ministry of Cooperatives and SMEs, and the Ministry of Home Affairs. Nevertheless, the competence of supervision has still not been clearly regulated in the Microfinance Institutions Act, because the new law might effectively run two years after being enacted while the implemention is also still not regulated yet. Thus, it should be recommended to make clear implementation rules in the legal status of Microfinance Institutions, especially for those not have legal entities as well as those should transform. Similarly, in terms of supervision, there should be a clear competence of supervision performed by the FSA and the two mentioned Ministry above. So, there might not be either overlapping or loose supervision.
SEPUTAR PERSOALAN PELAYANAN WAKAF DI KANTOR URUSAN AGAMA (KUA) KECAMATAN KELING KABUPATEN JEPARA Saekhu, Saekhu
Economica: Jurnal Ekonomi Islam Vol 5, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Walisongo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21580/economica.2014.5.2.769

Abstract

Religious Affairs Office (KUA) Keling Sub-district as a facilitator of social and religious organizations officially designated by the government cannot be separated from the problems associated with land endowments. Besides Indonesian Waqf Board as the official agency of the government in charge of the waqf in Indonesia cannot be autonomous in terms of organization and management of these institutions due to lack of budget provided by the state to BWI and the lack of state budget is one of the factors of weak existing management system at BWI. This study is a descriptive kualitative analysis and includes field research (field Research). Methods of data collection using interview techniques, observation, observation and documentation, while wearing his approach and juridical and normative approach using inductive data analysis. The results of this study that waqf ministry of Religious Affairs in the Office of the District Rivet is still a lack of human resources in the field do not affect the maximum donation that endowments services provided to the public. In general ministry of waqf in the Office of Religious Affairs does not affect the level of economic welfare of the people, this happens because of the cult and the management of waqf in District Rivet still traditional individual and yet professional. In other words endowments administrative services submitted to the Office of Religious Affairs (KUA) will Keling Sub-district, but the management and supervision of the Nazarenes submitted to the village.
ANALISIS PENGARUH FDR, NPF, TINGKAT BAGI HASIL, KUALITAS JASA DAN ATRIBUT PRODUK ISLAM TERHADAP TINGKAT PEMBIAYAAN MUDHARABAH PADA BANK UMUM SYARI’AH DI SEMARANG Wahab Wahab
Economica: Jurnal Ekonomi Islam Vol 5, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Walisongo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21580/economica.2014.5.2.772

Abstract

Mudharabah dengan konsep bagi hasil merupakan sebuah konsep yang sangat tepat diterapkan oleh bank syariah untuk menggantikan sistem bunga pada bank konvensional. Mudharabah diharapkan bisa mendominasi pembiayaan yang ada di bank syariah, karena dengan sistim bagi hasil diharapkan lebih bisa menggerakkan usaha yang bersifat produktif, sehingga tidak menutup kemungkinan untuk dapat menciptakan lapangan kerja yang baru. Selain itu apabila jumlah pembiayaan tinggi, hal ini akan menarik nasabah untuk lebih berani dalam menginvestasikan dana yang dimiliki ke dalam pembiayaan mudharabah. Namun jumlah pembiayaan mudharabah selalu lebih kecil daripada jumlah pembiayaan murabahah, yang merupakan pembiayaan dengan prinsip jual beli. Pembiayaan mudharabah hanya mendapatkan jumlah sekitar 16% di setiap tahunnya, sedangkan untuk pembiayaan murabahah adalah sekitar 58% di setiap tahunnya. Pembiayaan mudharabah yang diharapkan dapat menjadi produk unggulan dari bank syariah justru tertinggal jumlahnya dari pembiayaan murabahah. Hal ini dapat terjadi karena ada beberapa faktor yang dapat mempengaruhi jumlah pembiayaan mudharabah.Hasil peneletian pengaruh kualitas jasa layanan terhadap pembiayaan mudharabah berdasarkan hasil penelitian, KJL mempunyai pengaruh signifikan positif terhadap pembiayaan mudharabah pada BUS. Ditunjukkan dengan tingkat signifikansi dibawah 0,05 yaitu sebesar 0,038. yang berarti hipotesis yang menyatakan Kualitas Jasa Layanan pada BUS berpengaruh signifikan positif terhadap pembiayaan mudharabah pada perbankan syariah di Indonesia di terima. Kata Kunci: Mudharabah, financing to deposit ratio, Non Performing Financing Tingkat Bagi Hasil, Kualitas Jasa Layanan, Atribut Produk Islam.
PENSYARI’AHAN PASAR MODAL DALAM PERSPEKTIF MAQASHID AL-SYARI’AH FI AL-IQTISHAD Ali Murtadho
Economica: Jurnal Ekonomi Islam Vol 5, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Walisongo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21580/economica.2014.5.2.763

Abstract

Pemilahan antara pasar modal syariah dengan pasar modal konvensional semakin menampakkan eksistensinya dengan terbentuknya Jakarta Islamic Index (JII). JII menjadi wadah saham-saham syari’ah yang boleh diperjualbelikan. Tetapi apakah kesyariahan pasar ,modal hanya dilihat halal haramnya saham yang ditransaksikan. Perilaku para pelaku pasar, batasan antara investor dengan spekulan adalah juga wilayah yang perlu diperjelas kesyariahannya. Dalam perspektif hukum Islam, pasar modal masuk dalam wilayah muamalah yang kepatuhan syariahnya mentolerir inovasi dengan tetap berpegang pada misi/prinsip/tujuan syariah di bidang ekonomi. Mensyariahkan pasar modal tidak terlepas dari memanfaatkan pasar modal untuk merealisasikan misi ekonomi Islam. Sebagai sebuah produk inovasi yang menjadi sarana vital dalam kehidupan ekonomi modern, pasar modal idealnya dapat mengantarkan perekonomian menuju terwujudnya prinsip/tujuan syariah di bidang ekonomi.
ANALISIS NORMATIF UNDANG-UNDANG NO. 1 TAHUN 2013 TENTANG LEMBAGA KEUANGAN MIKRO (LKM) ATAS STATUS BADAN HUKUM DAN PENGAWASAN BAITUL MAAL WAT TAMWIL (BMT) Novita Dewi Masyithoh
Economica: Jurnal Ekonomi Islam Vol 5, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Walisongo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21580/economica.2014.5.2.768

Abstract

Baitul Maal Wat Tamwil (BMT) has been growing rapidly in Indonesia from year to year. However, its development has still not been followed by the legal rules. Some of them follow the legal system of Cooperatives, that are Act No. 25 of 1992 and Decree of the Minister of Cooperatives and SMEs, No. 91 /KEP/M.KUKM/IX/2004 about the Implementation Guidelines for Cooperative Operations of Islamic Financial Services (KJKS). However, after Act No. 1 of 2013 about Micro-finance Institutions had been issued, the legal institutional status of BMT and its supervision has become a problem for the existence of BMT. Therefore, this study met the issues of how the legal status and supervision of BMT before and after the issued Act No. 1 of 2013 about micro-finance institutions.This study was an empirical law rechtdogmatik against Act No. 1 of 2013 about Micro-finance Institutions. It used primary legal materials, namely the Micro-finance Institutions Act; the result of interviews; and documentation that were analyzed qualitatively.The result analysis showed that before the Law of Microfinance Institutions was issued, there were 3 groups of BMT, namely: BMT with the Cooperative legal entity and being supervised by the State Ministry of Cooperatives and SMEs; BMT that were formed under the foundations legal entity; and BMT that were formed under Non Governmental Organisation. However, after Act No. 1 of 2013 had been issued, Microfinance Institutions should only have legal status, either as a cooperative or an incorporated company (PT). In addition, the supervision should be conducted by the Financial Services Authority of Indonesia (OJK) coordinated with both the Ministry of Cooperatives and SMEs, and the Ministry of Home Affairs. Nevertheless, the competence of supervision has still not been clearly regulated in the Microfinance Institutions Act, because the new law might effectively run two years after being enacted while the implemention is also still not regulated yet.Thus, it should be recommended to make clear implementation rules in the legal status of Microfinance Institutions, especially for those not have legal entities as well as those should transform. Similarly, in terms of supervision, there should be a clear competence of supervision performed by the FSA and the two mentioned Ministry above. So, there might not be either overlapping or loose supervision.
SEPUTAR PERSOALAN PELAYANAN WAKAF DI KANTOR URUSAN AGAMA (KUA) KECAMATAN KELING KABUPATEN JEPARA Saekhu Saekhu
Economica: Jurnal Ekonomi Islam Vol 5, No 2 (2014)
Publisher : Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam UIN Walisongo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.21580/economica.2014.5.2.769

Abstract

Religious Affairs Office (KUA) Keling Sub-district as a facilitator of social and religious organizations officially designated by the government cannot be separated from the problems associated with land endowments. Besides Indonesian Waqf Board as the official agency of the government in charge of the waqf in Indonesia cannot be autonomous in terms of organization and management of these institutions due to lack of budget provided by the state to BWI and the lack of state budget is one of the factors of weak existing management system at BWI. This study is a descriptive kualitative analysis and includes field research (field Research). Methods of data collection using interview techniques, observation, observation and documentation, while wearing his approach and juridical and normative approach using inductive data analysis.The results of this study that waqf ministry of Religious Affairs in the Office of the District Rivet is still a lack of human resources in the field do not affect the maximum donation that endowments services provided to the public. In general ministry of waqf in the Office of Religious Affairs does not affect the level of economic welfare of the people, this happens because of the cult and the management of waqf in District Rivet still traditional individual and yet professional. In other words endowments administrative services submitted to the Office of Religious Affairs (KUA) will Keling Sub-district, but the management and supervision of the Nazarenes submitted to the village.

Page 1 of 2 | Total Record : 12