cover
Contact Name
Erwin Putera Permana
Contact Email
erwinpermana87@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
jurnal.pijarnusantara@gmail.com
Editorial Address
-
Location
Kota kediri,
Jawa timur
INDONESIA
PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran
ISSN : 26212390     EISSN : 24429163     DOI : -
Core Subject : Education,
Journal Pinus is a peer review journal published by Research institutions and community service, The University of Nusantara PGRI Kediri. The aim of the Journal is to facilitate scientific publication of the results of researches in Indonesia and participate to boost the quality and quantity of research for academics and researchers. Electronic journal, containing the results of research teachers and lecturers in the field of learning innovation.
Arjuna Subject : -
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 5 No 2 (2020): Volume 5 Nomor 2 Tahun 2020" : 5 Documents clear
Pengaruh Permainan Puzzle Terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Anak Usia 4-5 Tahun Dwi Permata, Rista
PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran Vol 5 No 2 (2020): Volume 5 Nomor 2 Tahun 2020
Publisher : Universitas Nusantara PGRI Kediri

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (296.759 KB) | DOI: 10.29407/pn.v5i2.14230

Abstract

Problem solving is one aspect contained in the cognitive. Considering that early childhood is still in the learning phase to be familiar with the conditions of the surrounding environment, including all existing problems, it is strongly recommended that the learning activities given refer to problem solving exercises. Children learn through play, by using puzzle media to practice their thinking skills in problem solving. The purpose of this study is to determine the effect of the use of puzzle game media on the ability to solve child problems. The design in this study uses one group pretest-posttest design. The class determination of the experiment was carried out randomly. This research was applied in PKK Harapan Rahayu Kindergarten, Soko District, Tuban Regency with a sample of 34 children, which were then divided into 2 groups (experimental and control). Data collection techniques in this research use observation and documentation. This research utilizes quantitative descriptive data analysis techniques, which means describing the data that has been collected through the activities of children and teachers during the learning process. The data analysis was carried out using the Independent Samples Test which showed a sig (2-tailed) result of 0,000 <0.05. So it can be concluded that the puzzle game media influence in improving problem solving abilities in early childhood.
Efektivitas Aplikasi Dokter sebagai Media Tutorial pada Materi Rekam Medis di STIKES Bhakti Husada Bengkulu Riyanto, Agus
PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran Vol 5 No 2 (2020): Volume 5 Nomor 2 Tahun 2020
Publisher : Universitas Nusantara PGRI Kediri

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29407/pn.v5i2.14283

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat efektivitas dari Aplikasi Dokter sebagai Media Tutorial pada Materi Rekam Medis yang telah dikembangkan. Jenis penelitian ini adalah penelitian pengembangan (Research and Development) dengan mengadopsi prosedur Analysis, Design, Development. Implementation, dan Evaluation (ADDIE). Penelitian dilakukan dalam tiga tahap yaitu: terdiri tahap analisis (analysis), tahap perancangan (design), dan tahap pengembangan (development). Pada tahap pengembangan dilakukan uji efektivitas. Uji efektivitas Animasi Dokter dilakukan pada mahasiswa Program Studi Keperawatan Semester I berjumlah 26 mahasiswa. Instrumen penelitian ini adalah lembar efektivitas animasi dokter. Hasil penelitian menunjukkan bahwa tingkat efektivitas animasi dokter model tutorial pada pokok bahasan rekam medis di semester I (satu) termasuk dalam kategori sangat dari aspek aktivitas mahasiswa dan dosen, respon mahasiswa dan tes hasil belajar mahasiswa dengan skor 4,24. an skor 4,24.
Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Berdasarkan Pembelajaran Klarifikasi Nilai (VCT) pada Mata Pelajaran PPKn di SMA Negeri 1 Widang -, Sukisno; Suharsono; Sumarno
PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran Vol 5 No 2 (2020): Volume 5 Nomor 2 Tahun 2020
Publisher : Universitas Nusantara PGRI Kediri

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29407/pn.v5i2.14419

Abstract

Aktivitas pembelajaran PPKN di sekolah menengah atas harus ditekankan pada nilai-nilaiyang dapat mengembangkan kemampuan berpikir kritis dan analitis, tetapi di lapanganmasih banyak pembelajaran yang di dominasi dengan metode ceramah sehinggakemampuan berpikir siswa belum maksimal, terutama kemampuan berpikir kritis.Klarifikasi nilai merupakan salah satu alternatif model pembelajaran yang dapatmeningkatkan kemampuan berpikir kritis. Tujuan penelitian ini untuk menganalisiskemampuan berpikir kritis siswa melalui model pembelajaran klarifikasi nilai pada matapelajaran PPKn. Metode Penelitian yang digunakan adalah penelitian deskriptif kualitatif.Hasil penelitian menunjukkan kemampuan berpikir kritis pada aspek yang tergolongtinggi pada aspek mengidentifikasi sebanyak 23 siswa (79,32%) dan aspek menganalisissebanyak 24 siswa (82,75%). Simpulan pembelajaran klarifikasi nilai dapatmeningkatkan kemampuan berpikir kritis.
(Pand) Economics: Refleksi atas Sistem Ekonomi di Masa Pandemi Covid-19 Putra, Surya Desismansyah Eka
PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran Vol 5 No 2 (2020): Volume 5 Nomor 2 Tahun 2020
Publisher : Universitas Nusantara PGRI Kediri

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Pandemi Covid-19 telah mengubah banyak kebiasaan manusia, termasuk ekonomi. Aktivitas ekonomi yang biasanya masif berjalan berubah melambat karena alur pada sistem ekonominya terhambat. Covid-19 secara sistemik telah membuka tabir sirkulasi ekonomi di Indonesia yang timpang antara pusat dan daerah. Ketimpangan ini timbul akibat model ekonomi Keynesian yang menjadi dasar pengambilan kebijakan ekonomi, bahkan di masa pandemi. Akibatnya, depresi ekonomi menjadi tak terelakkan dan defisit anggaran pun terjadi. Problem yang dibahas dalam tulisan akan ditelaah melalui dua sudut pandang yaitu ideologi ekonomi dan Pancasila. Ideologi ekonomi dipakai untuk menyingkap metakonsep apa yang menjadi dasar penyelenggaraan perekonomian di Indonesia, sedangkan Pancasila digunakan sebagai kacamata refleksi penting tentang usaha untuk mencapai cita-cita ekonomi yang semestinya. Dua sudut pandang ini nantinya akan memberi gambaran dan refleksi terhadap kondisi ekonomi pada saat pandemi Covid-19 seperti sekarang, yang penulis sebut dengan pandeconomics. Metode yang dipakai dalam penulisan artikel ini adalah studi kepustakaan dan verifikasi media. Hasilnya, (a) sistem ekonomi yang berlaku di Indonesia saat ini adalah sistem ekonomi kapitalisme periferal dengan jiwa Keynesian, dan (b) redefinisi konsep ekonomi ala Indonesia melalui sistem koperasi Hatta dan trisakti Soekarno ternyata telah secara implementatif dilakukan di Kabupaten Trenggalek Jawa Timur.
Hubungan Strategi Umpan Balik (Feedback), Motivasi Berprestasi dan Hasil Belajar Dalam Pembelajaran PPKn di SMK Sastro Slamet, Sumarno
PINUS: Jurnal Penelitian Inovasi Pembelajaran Vol 5 No 2 (2020): Volume 5 Nomor 2 Tahun 2020
Publisher : Universitas Nusantara PGRI Kediri

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.29407/pn.v5i2.14539

Abstract

Gagne (1985) and Marzano (2004), state that one of the important activities in effective learning is giving feedback on the results of evaluations or assignments that students work on. This study aims to examine the effect of providing feedback on learning outcomes (understanding and application of concepts) to students who have different achievement motivations in learning Pancasila and Citizenship Education in SMK. This study uses a quasi-experimental research design (Quasi Experiment). The subjects of this study were 126 students of SMK Negeri 5 Malang. The research instrument used to collect data was an achievement motivation questionnaire and a test of understanding and applying concepts. The research data were analyzed using the MANOVA (Multivariate Analysis of Variance) method with 2x2 factorial. The research findings are: (1) there are differences in learning outcomes (understanding and application of concepts) between groups of students who are given direct (immediate) and indirect (delayed) feedback treatment; (2) there are differences in learning outcomes (understanding and application of concepts) between groups of students who are low and high achievers and (3) the interaction of feedback with achievement motivation does not have a simultaneous effect on the learning outcomes of understanding and application of concepts in teaching PPKn in SMK.

Page 1 of 1 | Total Record : 5