cover
Contact Name
Ahmad Buchori
Contact Email
ahmadbuchori23@gmail.com
Phone
-
Journal Mail Official
ahmadbuchori23@gmail.com
Editorial Address
-
Location
Kota tangerang,
Banten
INDONESIA
Istighna : Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam
ISSN : 19792824     EISSN : 26558459     DOI : https://doi.org/10.33853/istighna
Core Subject : Education, Social,
his journal emphasizes aspects related to Islamic Education and Islamic thought, with special reference to applied research in Islamic education that can be focused on the components of learning including curriculum, methods, models, psychology, Islamic thought and several issues of Islamic education and its problems. The Journal Istighna is published twice a year in January and July.
Arjuna Subject : -
Articles 7 Documents
Search results for , issue "Vol 5, No 1 (2022): Edisi Januari" : 7 Documents clear
HUBUNGAN ANTARA SIKAP MUJAHADAH TERHADAP PROKRASTINASI AKADEMIK MAHASISWA Putri Salma; Gina Siti Fadillah; Annisa Nur Azizah; Mokh. Iman Firmansyah
ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam Vol 5, No 1 (2022): Edisi Januari
Publisher : stit-islamic-village

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33853/istighna.v5i1.210

Abstract

Penelitian ini bertujuan menganalisis apakah terdapat hubungan antara sikap mujahadah terhadap prokrastinasi akademik mahasiswa. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif korelasi melalui survei dengan penyebaran kuesioner skala likert dan pilihan ganda secara online menggunakan Google Form terhadap 47 responden mahasiswa. Hasil data diolah menggunakan teknik analisis korelasi sederhana dengan aplikasi SPSS 26 dan Microsoft Excel. Hasil penelitian menemukan terdapat hubungan antara sikap mujahadah dengan prokrastinasi akademik mahasiswa, yang menunjukkan besar nilai koefisien korelasi sebesar -0.507, kedua variabel berhubungan secara negatif dengan kategori hubungan yang diperoleh yakni sedang. Dengan demikian dapat disimpulkan, semakin tinggi nilai sikap mujahadah yang ditanamkan seorang mahasiswa maka semakin rendah sikap prokrastinasi mereka. Adapun beberapa faktor yang mempengaruhi timbulnya sikap prokrastinasi di antaranya sinyal, lingkungan yang mendukung, motivasi belajar, dosen pengajar, dan mata kuliah.
MODERNISASI KURIKULUM PESANTREN DI PONPES DARUL LUGHAH WAL KAROMAH Mohamad Solihin
ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam Vol 5, No 1 (2022): Edisi Januari
Publisher : stit-islamic-village

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33853/istighna.v5i1.214

Abstract

In this modern era pesantren are required to modernize every aspect of the educational aspects especially with the purpose of pesantren able to compete with other institutions both in quality and quantity of education quality. This condition occurs in Pesantren Darul lughah Wal Karomah that change patterns towards modern education. The purpose of this research includes the history of the modernization of education and how the modernization of education pesantren in Darul lughah Wal Karomah.This research used a qualitative approach, whereas other types of research using case studies. The collection of data by observation, interviews, documentation. Analysis of the data by (1) Collection of Data (2) Reduction of Data (3) Presentation of Data (4) Withdrawal of Conclusion. Data validity checking with (1) credibility (2) transferability (3) Dependability (4) Confirmability. Results of this study showed that the old teaching system that is maintained tends to lag, and the demands of a society increasingly complex and varied. While the form of modernization of education include institutional aspects, curriculum, learning and functional aspects of pesantren. Modernization of the institutional aspects, ie from individual leadership (scholars) to a collective system (foundation) with a clear division of labor. In the aspect of the curriculum, the introduction of a curriculum created by Kemdikbud and Kemenag. In the aspect of teaching, namely from system to system halakah classical / schooling by teaching methods that apply to modern educational institution, such as a lecture, question and answer, discussion, demonstration, drama, recitation, and teamwork.
PATRIARKI SEBAGAI PEMICU KEKERASAN PADA WANITA DALAM RUMAH TANGGA MENURUT PERSPEKTIF AL – QUR’AN DAN KEMASYARAKATAN Imamul Arifin; Alicia Pranepi Yudani; Firha Maulina Aziza
ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam Vol 5, No 1 (2022): Edisi Januari
Publisher : stit-islamic-village

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33853/istighna.v5i1.213

Abstract

Penelitian ini memiliki tujuan agar pembaca dapat meningkatkan pemahaman mengenai kesalahan kesalahan sosial patriarki dalam sebuah rumah tangga yang akan disampaikan dari perspektif Al – Qur'an dan sosial kemasyarakatan. Patriarki adalah sebuah sistem konstruksi sosial yang telah melekat dan berkembang di masyarakat dimana kaum laki – laki mendominasi segala aspek kehidupan dan sebagai pengatur kaum wanita. Tidak sedikit jurnal yang membahas mengenai permasalahan sosial ini, tetapi minimnya literasi dari perspektif Islam menjadi latar belakang dan tujuan penelitian ini. Metode penelitian yang digunakan adalah studi pustaka dengan menganalisis ayat-ayat mengenai gender. Juga melalui observasi dan wawancara kepada pihak yang bersangkutan untuk mendapatkan informasi konkret. 
PENANAMAN NILAI KEJUJURAN PADA ANAK DI LINGKUNGAN KELUARGA Neneng Sunengsih
ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam Vol 5, No 1 (2022): Edisi Januari
Publisher : stit-islamic-village

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33853/istighna.v5i1.227

Abstract

The purpose of this study is to find out how the role of parents in instilling the value of honesty in children in the family environment. As we know that there are many dishonest practices that are carried out in both small and large cases. Therefore, to make honest adults, it is necessary to nurture them from the age of children, especially in the family environment and as parents, they must be able to become the center of education for their children at home. This research is a qualitative field research where the research subjects are parents. The methods used in data collection are observation, interviews and documentation. The data analysis technique in this study used interactive data analysis techniques Miles & Huberman which included data collection, data reduction, data presentation and conclusion drawing. The data validity technique used in this study is the degree of confidence test in which there is a triangulation technique, in this case is source triangulation, namely re-checking the data obtained through different data sources. The results of the study show that in general the parents in Pingku Village have understood their role in the family, especially in instilling the value of honesty in children. In general, the implementation is quite good, but not perfect, this is due to several factors that affect parents, namely limited knowledge, environment, economic conditions, gender and so on.
MENGOKOHKAN PENDIDIKAN MELALUI PERAN LINGKUNGAN KELUARGA DALAM MASA PANDEMI COVID-19 Yunus Nur Hidayat
ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam Vol 5, No 1 (2022): Edisi Januari
Publisher : stit-islamic-village

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33853/istighna.v5i1.211

Abstract

Fakta yang terjadi dilapangan memberikan bukti bahwa orang tua belum bisa memberikan pendidikan yang terbaik bagi anaknya. Hal ini dilatarbelakangi oleh kekurangpahaman orang tua bahwa memiliki tanggung jawab dan peran penting dalam memberikan pendidikan. Mereka masih menganggap bahwa cukup menyekolahkan anak dilembaga pendidikan saja. Namun paradigma ini menjadi senjata makan tuan bagi mereka yang belum siap ketika pembelajaran dilaksanakan di rumah akibat pandemi Covid-19. Dengan melihat latar belakang tersebut, penulis terdorong untuk menyajikan dan mengkaji hadis yang berkaitan dengan peran orangtua dalam mengokohkan pendidikan di lingkungan keluarga dalam rangka mencetak anak yang berkualitas baik dari segi agama, sosial, dan pengetahuan. Metode penelitian yang digunakan penulis adalah penelitian penelitian kepustakaan (library Research), yaitu penelitian yang berusaha menghimpun data penelitian dari literatur yang ada. Dari hasil penelusuran penulis, setidaknya penulis menyajikan tiga hadis. Dari hadis-hadis tersebut dapat disimpulkan bahwa keluarga yang memiliki rasa tanggung jawab yang besar dalam mendidik generasinya merupakan keluarga yang benar-benar mengerti peran vitalnya yang harus diberikan kepada anaknya yaitu berupa pendidikan yang terbaik. Oleh sebab itu, perbaikan pola pendidikan anak dalam lingkungan keluarga merupakan sebuah kewajiban dan membutuhkan perhatian yang serius.
KONSEP PENDIDIKAN ISLAM DAN PENGEMBANGAN KESADARAN LINGKUNGAN Magfirotul Fatkha
ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam Vol 5, No 1 (2022): Edisi Januari
Publisher : stit-islamic-village

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33853/istighna.v5i1.202

Abstract

Development of awareness of the importance of the environment is a journey that must be pioneered for the sake of the survival of the next generation so that it is not threatened due to irresponsible human behavior today. Environmental education aims at introducing various values and explaining concepts to develop the ability of attitudes and skills needed to understand and appreciate the mutual relations between humans, culture, and the biophysical environment. This study aims to dig deeper about the development of environmental awareness in Islamic education. This study uses the literature study method by making a number of the results of the studies of previous researchers as the main data source. The results showed that the development of environmental awareness can be implemented through religious values with an environmental perspective in Islamic educational institutions. The religious climate in the environment in Islamic educational institutions can be realized through approaches: the creation of a religious education environment; the realization of worship facilities; the realization of the learning method by using the approach of religious values in every learning, especially religious values with an environmental perspective; dan the realization of the example of educators who have noble morals in particular having a concern for theenvironment.
EFEKTIFITAS MEDIA PEMBELAJARAN DARING DIMASA PANDEMI PADA PERKULIAHAN PAI DI IAIN SALATIGA Hairun Hasanah Sagala; Muh Wasith Achadi; Guntur Cahyono; Wahyu Nurrohman
ISTIGHNA: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam Vol 5, No 1 (2022): Edisi Januari
Publisher : stit-islamic-village

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.33853/istighna.v5i1.212

Abstract

Abstract: This study aims to categorize the effectiveness of the media used during online learning, which we know that many students complain about online learning so that it makes learning ineffective, with descriptive qualitative methods by describing data related to the effectiveness of online learning media in pandemic period. Data collected via Googleform online students of the Salatiga State Islamic Institute of Islamic Education Department. The results showed that the most effective media during online lectures was Whatsapp media by 92% and Whatsapp media was also the recommended media for online lectures 80% of students considered Whatsapp media to be a medium that could adapt to the student's circumstances.Keywords: Effectiveness, Learning Media, Online LectureAbstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengkategorikan efektifitas media-media yang digunakan selama pembelajaran daring, yang kita ketahui banyak mahasiswa yang mengeluh akan pembelajaran daring sehingga membuat pembelajaran tidak efektif, dengan metode kualitatif deskriftif dengan menjabarkan data-data yang berkaitan dengan efektifitas media pembelajaran daring di masa pandemi. Data yang di kumpul melalui Google form online kepada mahasiswa/i Intitut Agama Islam Negeri Salatiga Jurusan Pendidikan Agama Islam. Hasil penelitian menunjukkan bahwa media yang paling efektif selama perkuliahan daring yaitu media Whatsapp sebesar 92% dan media Whatsapp juga menjadi media yang direkomendasikan untuk perkuliahan daring sebesar 80% mahasiswa menganggap media Whatsapp adalah media yang bisa menyesuaikan dengan keadaan mahasiswa tersebut.Kata kunci: Efektifitas, Media Pembelajaran, Perkuliah Daring

Page 1 of 1 | Total Record : 7