cover
Contact Name
Vivi Irzalinda
Contact Email
jpa.fkip.unila@gmail.com
Phone
+6285716597464
Journal Mail Official
jpa.fkip.unila@gmail.com
Editorial Address
Program Studi PG-PAUD Universitas Lampung Gedung B Jalan Prof. Dr. Sumantri Brojonegoro No. 1 Bandar Lampung 35145 Telp. (0721) 704624, Fax (0721) 704624.
Location
Kota bandar lampung,
Lampung
INDONESIA
Jurnal Pendidikan Anak
Published by Universitas Lampung
ISSN : 27754367     EISSN : 25809504     DOI : 10.23960/jpa
Core Subject : Education,
Focus and Scope of Jurnal Pendidikan Anak (JPA) is research, study and analysis related to early childhood include; development of moral and religious values, physical motor development, emotional social development, cognitive development, language development, artistic and creative development, parenting, positive parenting, management institution of early childhood education, early child development assessment, child development psychology, child empowerment, ,learning strategy, Educational tool play, instructional media, innovation in early childhood education and various fields related to Early Childhood Education.
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 8, No 1 (2022): Jurnal Pendidikan Anak" : 5 Documents clear
Pengaruh Model Pembelajaran Sentra Bahan Alam Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini Ratna Nila Puspitasari
Jurnal PG-PAUD Vol 8, No 1 (2022): Jurnal Pendidikan Anak
Publisher : FKIP UNILA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This study aims to see the effect of the material center learning model on the cognitive development of group B. The fact he shows that 9 of 11 children have not been able to classify objects , memgurutkan objects , said the lambing , using lambing numbers in counting , and matching the number .This research uses quantitative research with a pre-experimental approach. The data analysis technique used to determine the test data of this research is to use quantitative data analysis using the t-test difference test for one sample pre-test and post-test. The subject of this study number 11 children. Testing the hypothesis using the Wilcoxon test for non-parametric statistics. The results of this study indicate that the value obtained by Ttable with a level of 5% obtained a value of 10. In accordance with the proposed hypothesis and based on the data obtained, Tcount is less than Ttable (310) so that in this study the working hypothesis (Ha) is accepted which states that the central learning model has a significant effect on the cognitive development of group B children.Penelitian ini bertujuan untuk melihat pengaruh model pembelajaran sentra bahan alam terhadap perkembangan kognitif anak kelompok B. Fakta dilapangan menunjukkan bahwa 9 dari 11 anak belum mampu mengklasifikasikan benda, mengurutkan benda, menyebutkan lambing bilangan, menggunakan lambing bilangan dalam menghitung, dan mencocokan bilangan. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kuantitatif dengan pendekatan pre eksperimen. Teknik analisis data yang digunakan untuk mengetahui uji data penelitian ini adalah menggunakan analisis data kuantitatif menggunakan uji beda t-test untuk one sample pre-test and post-test. Subjek penelitian ini sejumlah 11 anak. Pengujian hipotesisnya menggunakan test (uji) Wilcoxon untuk statistika non-parametrik. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa nilai yang diperoleh T Tabel dengan taraf 5% didapat nilai sebesar 10. Sesuai dengan hipotesis yang diajukan dan berdasarkan dengan data yang didapatkan maka T Hitung kurang dari T Tabel (3 10) sehingga pada penelitian ini hipotesis kerja (Ha) diterima yang menyatakan bahwa model pembelajaran sentra berpengaruh secara signifikan terhadap perkembangan kognitif anak kelompok B. Kata Kunci: Sentra Bahan Alam, Perkembangan Kognitif, Anak Usia Dini DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpa.v8n1.24204
Stimulasi Perkembangan Seni Musik dalam Kegiatan Bernyanyi Anak Usia (5-6) Tahun di TK Negeri Pembina Kota Prabumulih Grace Ananda Lestari; Sri Sumarni
Jurnal PG-PAUD Vol 8, No 1 (2022): Jurnal Pendidikan Anak
Publisher : FKIP UNILA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research is aimed at describe the stimulation of development of the art music in singing activity at the Pembina Prabumulih State Kindergarten. These research used a qualitative descriptive type of research. Data collection techniques are interviews, observation, and documentation. For data analysis used data analysis from Miles and Huberman, namely data collection, data reduction that have been obtained, data presentation in the form of descriptions and drawing conclusions. This research used two research subjects, which are 2 teachers from class B at the Pembina Prabumulih State Kindergarten. The results shows that the stimulation of the art music in singing activity provided by the teacher for children aged 5-6 years are the teacher giving examples in groups, providing opportunities for the children, stimulating with motion and song, and listening to the song to the children. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang stimulasi dari perkembangan seni musik dalam kegiatan bernyanyi di TK Negeri Pembina Kota Prabumulih. Pada penelitian ini menggunakan jenis penelitian deskriptif kualitatif. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara, observasi dan dokumentasi. Untuk analisis data menggunakan analisis data dari Miles dan Huberman, yaitu pengumpulan data, reduksi data yang telah diperoleh, penyajian data dalam bentuk deskripsi dan mengambil kesimpulan. Penelitian ini dengan dua subjek penelitian yaitu 2 guru kelas Kelompok B di TK Negeri Pembina Kota Prabumulih. Hasil penelitian menunjukkan bahwa stimulasi seni musik dalam kegiatan bernyanyi yang diberikan oleh guru untuk anak usia 5-6 tahun adalah guru memberikan contoh secara berkelompok, guru memberikan kesempatan kepada anak, guru menstimulasi dengan gerak dan lagu, dan guru mendengarkan lagu kepada anak. Kata kunci : stimulasi, bernyanyi, kelompok B DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpa.v8n1.23660
Pentingnya Kelekatan Ibu Membangun Kecerdasan Sosial Emosional Anak Usia 5 – 6 Tahun Vivi Irzalinda; Ari Sofia; Erika Ayu Lestari
Jurnal PG-PAUD Vol 8, No 1 (2022): Jurnal Pendidikan Anak
Publisher : FKIP UNILA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The problem in this study is the attitude of children who show that they are still concerned with their own interests. The study aims to analyze the relationship between maternal attahment and social emotional intellegence of children aged 5 – 6 years. This research uses quantitative research with corelational method. The research sample was taken using a random sampling technique or a random technique as many as 130 respondens in Kindergarten (TK) Kalianda District, Lampung Province. Analysis of the data used is product moment coreelation. The results showed a correlation of 0,762 which means that there is a strong relationship between attachment to the mother and the emotional social intelligence of children aged 5 – 6 years. Masalah dalam penelitian ini yaitu sikap anak yang menunjukkan masih mementingkan dirinya sendiri. Penelitian ini bertujuan untuk mengalisis hubungan kelekatan antara kelekatan ibu dengan kecerdasan sosial emosional anak usia 5 – 6 tahun. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kuantitatif  dengan metode korelasional. Sampel penelitian diambil menggunakan teknik random sampling atau teknik acak sebanyak 130 responden di Taman Kanak – kanak (TK) Kecamatan Kalianda Kabupaten Lampung  Selatan Provinsi Lampung. Teknik pengumpulan data yang digunakan yaitu angke. Analisis data yang digunakan yaitu analisis korelasi Product Moment. Hasil Penelitian menunjukkan adanya korelasi sebesar 0,762 yang artinya terdapat hubungan yang kuat antara kelekatan ibu dengan kecerdasan sosial emosional anak usia 5 – 6 tahun.                                                              Kata Kunci: Anak usia dini, kelekatan ibu, kecerdasan sosial emosional. DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpa.v8n1.23743
Implementasi Pengembangan Moral Anak Usia 5-6 Tahun Dhea Ananda Septiana; Ulwan Syafrudin
Jurnal PG-PAUD Vol 8, No 1 (2022): Jurnal Pendidikan Anak
Publisher : FKIP UNILA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Early Childhood is the most basic age of human moral formation, so that basic behavior and abilities are formed according to the stage of development. This placement aims to describe the implementation of moral development for children aged 5-6 in TK Islam Al Azhar Bandar Lampung with a research focus(1) of development programs; (2) the performance of learning in moral development; (3) a learning evaluation in moral development. The research method used was a qualitative approach. Data collection techniques through interviews, observations, documentation and field notes. Data source: pincipal, teacher and child. Data analysis techniques using Miles and Hubbernan models, including: data collection, data reduction, deduction data presentation and the deduction process. Research: development programs, which are planned for both recruitment and incidental programs that can support child moral development. Implement of learning, teachers develop a child’s morals by planning and carrying out learning using appropriate methods and models. Learning evaluations, teachers evaluate learning in the proper ways and evaluation tools.  Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan implementasi pengembangan moral anak usia 5-6 tahun di TK Islam Al Azhar 49 Bandar Lampung dengan fokus penelitian (1) Program Pengembangan; (2) Pelaksanaan Pembelajaran dalam Pengembangan Moral; (3) Evaluasi Pembelajaran dalam Pengembangan Moral. Metode penelitian yang digunakan yaitu pendekatan kualitatif. Teknik pengumpulan data melalui wawancara, observasi, dokumentasi dan catatan lapangan. Sumber data: Kepala Sekolah, Guru dan Anak. Teknik analisa data menggunakan model Miles dan Hubberman, meliputi: pengumpulan data, reduksi data, penyajian data dan proses penarikan kesimpulan. Hasil penelitian: Program pengembangan, terdapat berbagai program-program yang direncanakan baik bersifat rutinan maupun bersifat insidental yang dapat mendukung pengembangan moral anak. Pelaksanaan pembelajaran, guru mengembangkan moral anak dengan merencanakan dan melaksanakan pembelajaran menggunakan metode dan model yang sesuai. Evaluasi pembelajaran, guru mengevaluasi pembelajaran dengan cara dan alat evaluasi yang tepat.Kata Kunci: Anak usia dini, guru, moral. DOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpa.v8n1.24077
Pengaruh Gadget Terhadap Perkembangan Kognitif Anak Usia Dini indra bangsawan; Ridwan Ridwan; Naelul Fauziyah
Jurnal PG-PAUD Vol 8, No 1 (2022): Jurnal Pendidikan Anak
Publisher : FKIP UNILA

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The Effect of Gadgets on Early Childhood Cognitive Development. The purpose of the study was to determine the effect of using gadgets on the cognitive development of early childhood in Teluk Pulai Raya Village, Tanjung Jabung Barat Regency. This study uses quantitative research methods, with a One-Shot Case Study research design. The data collection techniques in this study were observation and questionnaires, the population in this study was children aged 5-6 years in RT 5. Data collection techniques used parametric analysis. Based on the calculation results, the average value is 25 and the standard deviation is 40.22. Then from these results, a hypothesis test (t test) was carried out using a parametric one sample test. Based on the results of the analysis carried out, the results obtained t = 3.76. This value is greater than the value of t_table with a significant level of 5% or  = 3.76  = 2.20. This means that there is a significant effect of using gadgets on the cognitive development of early childhood in Teluk Pulai Raya Village, Tanjung Jabung Barat RegencyTujuan penelitian adalah untuk mengetahui pengaruh penggunaan gadget terhadap perkembangan kognitif anak usia dini di Desa Teluk Pulai Raya Kabupaten Tanjung Jabung Barat. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kuantitatif, dengan desain penelitian One-Shot Case Study. Teknik pengumpulan data dalam penelitian ini yaitu observasi dan kuesioner, populasi dalam penelitian ini sebanyak 12 orang anak usia 5-6 tahun. Jumlah sampel yang digunakan sebanyak 12 orang anak. Teknik pengumpulan data menggunakan analisis parametrik. Berdasarkan hasil perhitungan didapat nilai rata-rata 25 dan standar deviasinya 40,22. Kemudian dari hasil tersebut dilakukan uji hipotesis (uji t) menggunakan uji satu sampel parametrik. Berdasarkan hasil analisis yang dilakukan diperoleh hasil t = 3,76 . Nilai ini lebih besar dari nilai   dengan taraf signifikan 5% atau  = 3,76   = 2,20.  Artinya terdapat pengaruh positif yang signifikan penggunaan gadget terhadap perkembangan kognitif anak usia dini di Desa Teluk Pulai Raya Kabupaten Tanjung Jabung Barat Keywords: Gadget, Perkembangan Kognitif, anak usia diniDOI: http://dx.doi.org/10.23960/jpa.v8n1.24067 

Page 1 of 1 | Total Record : 5