cover
Contact Name
Anne Putri
Contact Email
anne_kop10@yahoo.com
Phone
+6282174608089
Journal Mail Official
stiehasp3m@gmail.com
Editorial Address
http://ojs.stiehas.ac.id/index.php/JE/about/editorialTeam
Location
Kota bukittinggi,
Sumatera barat
INDONESIA
Jurnal Ekonomi
ISSN : 19786409     EISSN : 26849127     DOI : -
Core Subject : Economy,
Jurnal Ekonomi fokus pada penelitian ekonomi, isu-isu meliputi pengembangan ekonomi dan pengembangan keuangan regional, manajemen dan bisnis, akuntansi, dan pengetahuan ekonomi yang berfokus pada manajemen dan bisnis, pengembangan ekonomi, akuntansi, perusahaan milik negara, Perdagangan Internasional, Keuangan Publik, dan aplikasi ekonomi. Jurnal Ekonomi dapat diakses oleh peneliti akademis dan universitas, lembaga penelitian, pustakawan, mahasiswa pascasarjana dan pascasarjana untuk berbagi hasil penelitian mereka. Jurnal Ekonomi adalah forum bagi akademisi dan praktisi untuk berbagi pengetahuan ilmiah tentang penelitian ekonomi.
Articles 123 Documents
PENGARUH KOMPLEKSITAS TUGAS, TINDAKAN SUPERVISI, DUKUNGAN KELOMPOK, DAN TEKANAN WAKTU KERJA TERHADAP KUALITAS HASIL AUDIT Tika, Rahma
jurnal ekonomi Vol 23, No 1 (2020)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi H. Agus Salim Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (240.474 KB)

Abstract

The research was aimed to analyze and provide emprical evidences about the impact of task complexity, supervise action, group support, and time pressure on the quality of audit results. Dependent variable in the research is quality of audit results and independent variabel in the research is task complexity, supervise action, group support, and time pressure. The data used in this study contains the perception of the independent auditor who filled out questionnaires. The sample in this study involves an independent auditor at 10 Office of Public Accountants in West Jakarta and South Jakarta. Questionnaires were distributed by 73 questionnaires, of 73 questionnaires were distributed, which can be processed only 58 questionnaires. Processing data using test validity, reliability testing, testing assumptions of clasical, linear regression, and correlation test with SPSS for Windows version 19.0. The result proved that task complexity, supervise action, group support, and time pressure influanced quality of audit results simultaneously. Besides that, this study proved that supervise action and time pressure influenced quality of audit results partially, but task complexity and supervise action didn?t influanced quality of audit results.Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan memberikan bukti empiris mengenai pengaruh kompleksitas tugas, tindakan supervisi, dukungan kelompok, dan tekanan waktu kerja terhadap kualitas hasil audit. Variabel dependen dalam penelitian ini adalah kualitas hasil audit dan variabel independen dalam penelitian ini adalah kompleksitas tugas, tindakan supervisi, dukungan kelompok, dan tekanan waktu kerja. Data yang digunakan dalam penelitian ini berisi persepsi dari auditor independen yang mengisi kuesioner. Sampel dalam penelitian ini melibatkan auditor independen pada 10 Kantor Akuntan Publik di Wilayah Jakarta Barat dan Jakarta Selatan. Kuesioner yang disebarkan sebanyak 73 kuesioner, dari 73 kuesioner yang disebarkan, yang dapat diolah hanya 58 kuesioner. Pengolahan data menggunakan pengujian validitas, pengujian reliabilitas, pengujian asumsi klasik, uji regresi linear, dan uji korelasi melalui program SPSS for Windows Versi 19.0. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kompleksitas tugas, tindakan supervisi, dukungan kelompok, dan tekanan waktu kerja mempengaruhikualitas hasil audit secara simultan. Selain itu, penelitian ini juga membuktikan bahwa tindakan supervisi dan tekanan waktu kerja secara parsial mempengaruhi kualitas hasil audit, sedangkan kompleksitas tugas dan dukungan kelompok tidak berpengaruh pada kualitas hasil audit
THE INFLUENCE OF THE LEADERSHIP, SATISFACTION AND COMMITMENT FOR EMPLOYEE SECRETARIAT OF PARLEMENT PERMORMANCE AT PASAMAN REGENCY Fazril, Fazril
jurnal ekonomi Vol 2, No 1 (2007)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi H. Agus Salim Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (2934.606 KB)

Abstract

Secretariat of Parlement of Regency Pasaman cause hthe often happened the communication as effect of implementation of officer mutation, wich functionary will bring its own leadership so that the mentioned can chang the spirit of officer job and change the satisfaction work the offer progressively, but there is also cause the satisfaction work and officer Performance become downhill. This research terget is to prove the leadership influence, satisfaction work and commitment to officer performance of secretariat of parlement of regency Pasaman. Method used with the double linier regression by object research is entire all officer of secretariat of parlement of regency Pasaman as much 43 people. Result of this research give the public information and picture foor the management that leadership, satisfaction work and commitment have the important meaning in improving officer performance. On that account management of secretariat of parlement of regency Pasaman so that  to be more paying attention and improving leadership, satisfaction work and commitment by improving.
ANALISIS PENGENAAN PAJAK PENGHASILAN (PPH) TERHUTANG SEBELUM DAN SESUDAH PENETAPAN PP NOMOR 46 TAHUN 2013 PADA APOTIK MUTIA Adriansyah, Adriansyah
jurnal ekonomi Vol 16, No 2 (2014)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi H. Agus Salim Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (226.404 KB)

Abstract

State is an integral part of the budget, the government budget can run pemerintahaannya. Government can work well if all the existing budget can be met. Increasing tax revenues from the sector makes a ajor target for government programs, an increase in state revenue expected from the lack of awareness for the taxpayer to pay their obligations to the State the conditions that occur at this time, such as the level of public awareness is still lacking to pay taxes because they are stillconsidered it troublesome and complicated especially big calculation of income tax payable in order to increase state revenue then in 2013 the government implemented new income tax provisions stipulated in government Regulation (PP) No. 46 Year 2013, government policy is set on income Tax for Enterprises received or obtained by the taxpayer has certain Broto Circulation. Enforcement of Regulation No. 46 Year 2013, which is effective starting in June 2013, resulting in a loss of business, is subject to 1% of the turnover rate. Application of Regulation No. 46 of 2013 provides a major influence on the increase in income tax payable for Pharmacies, when compared calculated using progressive rates, the income tax payable for 2013 is Rp. 302 950. However, with the adoption of Regulation No. 46 Year 2013, the income tax payable are charged to pharmacies Mutia increased to Rp. 1.33285 million. An increase of 339.9%, or Rp. 1.02985 million in 2013 is an early feature that the application of Regulation No. 46 Year 2013 Taxpayers will find that the tax burden is too high because, the calculation of income tax payable based on turnover despite the efforts undertaken by the taxpayer does not make a profit. As for the corporate taxpayer or an individual taxpayer, the gross income exceeds USD. 4.8 billion per year in a tax year if the loss would not be taxable. It is clearly unfair for taxpayers whose income is below Rp. 4.8 billion per year, although procedures simplify the calculation of income tax payable taxpayer, whether the application of Regulation No 46 is a reward for small businesses or a sentence can be seen from the positive and negative impacts for taxpayers in addition to the presence of changing the behavior of the business world, where. Government Regulation No. 46 Year 2013 will have an impact that can not be avoided, because each policy will have a positive impact or a negative impact. Negative tendency of employers will decrease turnover rates or keep for not less than 4.8 M. This would be detrimental to the country because it will lower the opinion of the state that should be accepted.
AUDITOR SWITCHING: FAKTOR-FAKTOR YANG MEMENGARUHI (STUDI EMPIRIS PADA PERUSAHAAN REAL ESTATE DAN PROPERTY DI INDONESIA) Hidayati, Khusna; Jatiningsih, Dyah Ekaari Sekar
jurnal ekonomi Vol 22, No 1 (2019)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi H. Agus Salim Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (210.962 KB)

Abstract

Auditor switching phenomenon in Indonesia shows that there are companies that make voluntary auditor changes. Switching of auditors outside the provisions of the law may raise questions, and even prejudice from investors. Hence, it is very important to observe the determinants of auditor switching. The purpose of this study is to analyze the effect of audit opinion, management change, size of public accountant firm, size of client company, and audit delay on the auditor switching. Sample for this research are all real estate and property companies that have listed in Indonesian Stock Exchange during 2012-2017. Samples were taken by purposive sampling method and logistic regression analysis was used to test the hypothesis. Result shows that size of public accountant firm has influence on auditor switching, whereas audit opinion, management change, management change, size of client company, and audit delay does not. This implies that size is matters, and there should be more future observation on public accountant firm together with other factors in influencing auditor switching in Indonesia. Fenomena auditor switching di Indonesia menunjukkan bahwa terdapat perusahaan-perusahaan yang melakukan switching secara sukarela. Pergantian auditor di luar ketentuan yang berlaku dapat menimbulkan pertanyaan, bahkan mungkin prasangka dari investor. Oleh karena itu, penting untuk mengamati faktor-faktor penentu auditor switching. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menganalisis pengaruh opini audit, perubahan manajemen, ukuran kantor akuntan publik, ukuran perusahaan klien, dan audit delay pada auditor switching. Sampel yang diambil untuk penelitian ini adalah semua perusahaan real estat dan properti yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia selama 2012-2017. Sampel diambil dengan metode purposive sampling, dan analisis regresi logistik digunakan untuk menguji hipotesis yang diajukan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa ukuran kantor akuntan publik memiliki pengaruh pada pergantian auditor, sedangkan opini audit, perubahan manajemen, ukuran perusahaan klien, dan audit delay tidak memiliki pengaruh. Ini menandakan bahwa ukuran maupun kredibilitas adalah hal penting, dengan demikian perlu ada telaah lebih lanjut di masa depan terkait kantor akuntan publik bersamaan dengan faktor-faktor lainnya dalam mempengaruhi pergantian auditor di Indonesia.
WOMEN LABOUR DOUBLE ROLE ON FAMILY INCOME (CASE STUDY OF FISH AUCTION PLACE IN GAUNG PADANG VILLAGE) Eliza, Yulina; Putra, Trimardi Jaya
jurnal ekonomi Vol 21, No 1 (2018)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi H. Agus Salim Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (586.454 KB)

Abstract

Based on the economic needs of the average family in Kelurahan Gaung Kota Padang has not been fulfilled because the income of family head is relatively low, so to fulfill the needs of the housewife family in the village Gaung tried to suffice Needs by working as a female laborer. The purpose of the research is to know how much contribution is given by women working as workers. The research took place in February 2018. Data retrieval in the form of primary data and secondary data. The primary data is obtained through a direct interview to 30 respondents using kuisoner and secondary data obtained from Padang City Fisheries and Marine Service. Sampling technique is Purposive Sampling is a technique by considering the criteria of respondents are women who work as workers, still have a husband and status marry and have dependents in the family. The resulting Data is presented in a table Form and analyzed descriptively and reflects the magnitude of the contribution given by the female laborer. The amount of contributions given by female laborers is derived from a percentage between the wife's income, husband's income and also the child (who has worked). The results showed that the percentage of women working as workers contributed 44.62%, meaning that the contribution of women's income to family income in Gaung village is good. Good meaning is that the income gained by women by working as laborers has been very helpful to the husband in fulfilling and suffice in the household every day. This means that without the contribution of women, the needs in the family cannot be fulfilled. Berdasarkan kebutuhan ekonomi keluarga rata-rata di Kelurahan Gaung Kota Padang belum tercukupi karena pendapatan kepala keluarga relatif rendah, sehingga untuk memenuhi kebutuhan keluarga ibu rumah tangga yang ada di Kelurahan Gaung berusaha mencukupi kebutuhan dengan bekerja sebagai buruh perempuan. Tujuan penelitian adalah untuk mengetahui berapa besar kontribusi yang diberikan oleh perempuan yang bekerja sebagai buruh. Penelitian dilaksanakan pada bulan Februari 2018. Pengambilan data berupa data primer dan data sekunder. Data primer diperoleh melalui wawancara langsung kepada 30 responden dengan menggunakan kuisoner dan data sekunder diperoleh dari Dinas Perikanan dan Kelautan Kota Padang. Teknik pengambilan sampel adalah Purposive Sampling yaitu teknik dengan mempertimbangkan kriteria responden adalah perempuan yang bekerja sebagai buruh, masih memiliki suami dan berstatus menikah dan memiliki tanggungan dalam keluarga. Data yang dihasilkan disajikan dalam bentuk tabel dan dianalisis secara deskriptif dan menggambarkan besarnya kontribusi yang diberikan oleh buruh perempuan. Besarnya kontribusi yang diberikan oleh buruh perempuan diperoleh dari persentase antara pendapatan istri, pendapatan suami dan juga anak (yang sudah bekerja). Hasil penelitian menunjukan bahwa persentase perempuan yang bekerja sebagai buruh memberikan kontribusi sebesar 44,62 %, artinya bahwa kontribusi pendapatan perempuan terhadap pendapatan keluarga di Kelurahan Gaung baik. Baik artinya adalah dengan pendapatan yang diperoleh perempuan dengan bekerja sebagai buruh sudah sangat membantu suami dalam memenuhi dan mencukupkan kebetuhan dalam rumah tangga setiap hari. Artinya bila tanpa kontribusi dari perempuan maka kebutuhan dalam keluarga belum dapat tercukupi.
STRATEGI PENGEMBANGAN AGROWISATA DENGAN MENGGUNAKAN BLUE OCEAN STRATEGY MODEL. STUDI KASUS PERKEBUNAN KOPI GREEN SAGO KABUPATEN 50 KOTA. Fauzan, Rusydi; Rahmadani, Suci
jurnal ekonomi Vol 21, No 1 (2018)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi H. Agus Salim Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (538.518 KB)

Abstract

This study aims to increase the level of visits to Green Sago Coffee Agro Tourism using the Blue Ocean Strategy approach. This type of research is a qualitative descriptive study. Data collection techniques are done by observation and interviews. Research using analytical tools includes: a strategy canvas, a four-step framework, and complementary qualities. The results of the study provide recommendations for the three main strategies of Blue Ocean Strategy: 1) a focused strategy that offers experience to become farmers, ranchers, fish farmers, medicine mixers, tree conceptualists and agribusiness entrepreneurs, 2) a divergence strategy that offers activities: management of agricultural land, animal care, fish cultivation, tree care, drug manufacturing, and garden management, and 3) a motto strategy, namely: providing "Experience of being a Young Entrepreneur with Kopi Green Sago Agrotourism". Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan kunjungan wisata yang perlu ditambahkan untuk agrowisata Kopi Green Sago dengan menggunakan pendekatan Blue Ocean Strategy. Jenis penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif kualitatif,  dimana mencoba untuk mengetahui strategi apa yang digunakan perusahaan dalam upaya meningkatkan kunjungan didalam objek wisata tersebut. Teknik pengumpulan data yang dilakukan dengan cara observasi dan wawancara. Sedangkan analisisnya menggunakan Blue Ocean Strategy yang meliputi kanvas strategi, kerangka kerja empat langkah, merumuskan Blue Ocean Strategy, kualitas pelengkap. Hasil penelitian mengetahui strategi apa yang dilakukan Agrowisata Kopi Green Sago untuk meningkatkan kunjungan dengan menggunakan kerja empat langkah seperti hapuskan, ada beberapa faktor yang dihapuskan, kurangi, yaitu mengurangi beberapa variabel yang tidak menambah jumlah kunjungan ke Agrowisata Kopi Green Sago, tingkatkan, meningkatkan variabel-variabel yang menambah minat pengunjung untuk berkunjung ke Agrowisata Kopi Green Sago, tata letak, lokasi, dan menciptakan, seperti menciptakan wahana baru yang menarik minat pengunjung untuk berkunjung, menciptakan konsep petanian ulung, peternak ulung, pembudidayaan ikan yang ulung, ahli obat yang ulung dan konsepatoris pepohonan yang ulung
PENGARUH KUALITAS PELAYANAN (TANGIBLES, EMPATHY, REALIBILITY, RESPONSIVENESS DAN ASSURANCE) TERHADAP KEPUASAN PUBLIK PADA KANTOR CAMAT BANUHAMPU KABUPATEN AGAM Rahmad, Rahmad
jurnal ekonomi Vol 17, No 1 (2015)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi H. Agus Salim Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (265.746 KB)

Abstract

Penelitian ini bertujuan untuk mengungkap: 1) Pengaruh pelatihan terhadap motivasi berprestasi karyawan bagian kredit PT. Bank Perkreditan Rakyat (BPR) Kelompok Bank Nagari Wilayah Bukittinggi dan Agam. 2) Pengaruh pelatihan dan motivasi berprestasi terhadap kinerja karyawan bagian kredit PT. Bank Perkreditan Rakyat (BPR) Kelompok Bank Nagari Wilayah Bukittinggi dan Agam.Populasi penelitian ini adalah karyawan bagian kredit karyawan bagian kredit PT. Bank Perkreditan Rakyat (BPR) Kelompok Bank Nagari Wilayah Bukittinggi dan Agam yang meliputi lima (5) BPR.  Penarikan sampel penelitian ini adalah dengan cara proporsional stratifiet Cluster Random Sampling, dengan mengunakan rumus Chochran 1997 dengan jumlah sampel adalah sebanyak 80 orang.Dari hasil penelitian ini diketahui bahwa pelatihan berpegaruh signifikan terhadap motivasi berprestasi karyawan selain itu juga pelatihan dan motivasi berprestasi mempunyai penaruh yang signifikan juga terhadap kinerja karyawan karyawan bagian kredit PT. Bank Perkreditan Rakyat (BPR) Kelompok Bank Nagari Wilayah Bukittinggi dan Agam
DAMPAK ZAKAT TERHADAP PEREKONOMIAN Harfandi, Harfandi
jurnal ekonomi Vol 3, No 1 (2008)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi H. Agus Salim Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1482.17 KB)

Abstract

Zakah is an obligation's of the people of Islam and represent a comitment a Moslem in the field of economic social. Zakah can protect the society from of the social disaster like poornes, weakness of physical and also the sprit of life. The institute of zakah is the medium of properties distribution in Islamic world, the repsenting the clloective obligation of Moslem. Refering to this relegius obligatory (zakah), it has impact to hte following aspect in economic; 1) zakah can improve and repair currency function, 2) zakah can develop the money or properties, 3) zakah can increase the averall production in economics, 4) zakah can improve earning of society.
ANALISIS KUALITAS PELAYANAN DAN CUSTOMER VALUE TERHADAP LOYALITAS NASABAH ASURANSI KESEHATAN AXA MANDIRI CABANG PADANG Supryanita, Rina
jurnal ekonomi Vol 19, No 1 (2016)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi H. Agus Salim Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (402.364 KB)

Abstract

Tujuan penelitian ini adalah untuk menganalisis pengaruh kualitas pelayanan, trust dan customer value terhadap loyalitas nasabah Asuransi Kesehatan (Asuransi Mandiri rencana Plus-Keluarga)  AXA Mandiri Cabang Padang. Populasi penelitian ini adalah seluruh nasabah Asuransi Kesehatan AXA Mandiri Cabang Padang yang berjumlah 1928 nasabah.  Penentuan sampel ditentukan dengan teknik Simple Random Sampling  sehingga berjumlah 331 orang. Alat analisis yang digunakan adalah analisis regresi berganda. Hasil analisis jalur memperlihatkan 1) adanya pengaruh yang signifikan antara kualitas pelayanan terhadap Loyalitas Nasabah Asuransi AXA Mandiri Cabang Padang, 2) adanya pengaruh yang signifikan antara trust/kepercayaan terhadap Loyalitas Nasabah Asuransi AXA Mandiri Cabang Padang, dan 3) adanya pengaruh yang signifikan antara customer value terhadap Loyalitas Nasabah Asuransi AXA Mandiri Cabang Padang
STRATEGI PEMASARAN DALAM MENINGKATKAN PENJUALAN PADA CV. RA RAIHAN KONVEKSI DENGAN PENDEKATAN BLUE OCEAN STRATEGY imran, imran; Santi, Asih Putri
jurnal ekonomi Vol 22, No 2 (2019)
Publisher : Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi H. Agus Salim Bukittinggi

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (290.807 KB)

Abstract

This study aims to develop innovation products, which should be added to CV. Raihan Konveksi using the Blue Ocean Strategy approach. This type of research uses qualitative and descriptive research, where trying to find out what strategies the employer uses in the effort to increase sales in the company. The technique of collecting data is carried out in a randomized manner and interviewed. The results of this research know which strategies are carried out by CV. Raihan Konveksi to increase its product by using the eliminated four steps, no factor is needed to be eliminated. Reduce, there is no factor that reduces it. Increase, improve product innovation and promotion. Create, create several factors as they receive design from consumers, provide unique materials, and make new products that many consumers are interested in. Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan inovasi produk, yang perlu ditambahkan untuk CV. RAIHAN KONVEKSI dengan menggunakan pendekatan Blue Ocean Strategy. Jenis penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif kualitatif, dimana mencoba untuk mengetahui strategi apa yang digunakan perusahaan dalam upaya meningkatkan penjualan didalam perusahaan tersebut. Teknikpengumpulan data yang dilakukan dengan cara observasi dan wawancara. Hasil penelitian ini mengetahui strategi apa yang dilakukan oleh CV. RAIHAN KONVEKSI untuk meningkatkan produknya yaitu dengan menggunakan kerja empat langkah seperti hapuskan, tidak ada faktor yang perlu dihapuskan. Kurangi, tidak ada faktor yang perludi kurangi. Tingkatkan, meningkatkan inovasi produk dan promosi. Ciptakan, menciptakan beberapa faktor seperti menerima desain dari konsumen, menyediakan bahan baku yang unik, dan membuat produk baru yang banyak diminati konsumen

Page 1 of 13 | Total Record : 123