cover
Contact Name
Suhelayanti
Contact Email
suhela@iainlangsa.ac.id
Phone
+6285265438356
Journal Mail Official
Jurnal_lentera@iainlangsa.ac.id
Editorial Address
Jln. Meurandeh, Langsa Lama Kota Langsa. Aceh
Location
Kota langsa,
Aceh
INDONESIA
Lentera:Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies
ISSN : 26550873     EISSN : 26549220     DOI : https://doi.org/10.32505/lentera.v2i2
LENTERA invites scholars, researchers, and students to contribute the result of their studies and researches in the areas related to Islam, Muslim society, and other religions which covers textual and fieldwork investigation with various perspectives of law, philosophy, mysticism, history, art, theology, sociology, anthropology, political science and Islamic Education.
Articles 6 Documents
Search results for , issue "Vol 4 No 1 (2022): Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies" : 6 Documents clear
Sedekah Jum’at Sebagai Media Pengembangan Pendidikan Spiritual Masyarakat (Studi di Masjid Baburrahmah Kota Langsa) Hamdani Hamdani; Aftika Nurazzahra; Muhibuddin; Mawardaniah; Agus Ismawan
Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies Vol 4 No 1 (2022): Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies
Publisher : Program Pascasarjana IAIN Langsa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32505/lentera.v4i1.4052

Abstract

Pendidikan spritual adalah suatu nilai penting yang harus dimiliki seseorang karena terkait dengan nilai empati dan dorongan untuk melakukan hal-hal yang berkaitan dengan kerohanian. Memiliki sikap kepedulian spiritual salah satunya adalah semangat bersedekah. Sedekah bagian dari menjalankan perintah Allah dan Rasul-Nya, serta melalui sedekah akan memperoleh hikmah akan semangat berbagi satu sama lainnya. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menganalisa aktivitas masyarakat terhadap kegiatan sedekah Jum’at di Mesjid Baburrahmah Desa Karang Anyer. Metode yang digunakan untuk penelitian ini adalah metode kualitatif yaitu sebuah studi yang akan mengungkapkan, menguraikan, menemukan dan menggali informasi, yang informasi itu akan dilakukan melalui observasi, wawancara dan dokumentasi. Penelitian ini ditemukan bahwa antusias Masyarakat akan semangat sedekah Jum’at sangat tinggi, melalui kegiatan rutin sedekah Jum’at telah melahirkan Pendidikan emosional quation bagi masyarakat. Sedekah Jum’at ini yaitu menyiapkan makanan dan minuman bagi jamaah shalat Jum’at.
Komparasi Model Pendidikan Islam antara Muhammadiyah dan Persatuan Islam Zilal Afwa Ajidin; Asep Ajidin
Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies Vol 4 No 1 (2022): Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies
Publisher : Program Pascasarjana IAIN Langsa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32505/lentera.v4i1.4223

Abstract

Islamic education programs have developed since before Indonesia's independence. However, de facto still experiences ups and downs in its implementation. In this study, the authors compare two Islamic community organizations, namely Muhammadiyah and Persatuan Islam, by taking case studies, namely Mu'allimin Muhammadiyah Yogyakarta and Mu'allimin Persatuan Islam Tarogong Garut. The sample was taken because both of them are the largest mu'allimin from each of the Islamic community organizations. This study aims to find out how the Islamic education model implemented by the school in facing the challenges of the times. The results showed that the two mu'allimin had quite different models in carrying out their curriculum. However, they have similarities in terms of vision and mission, namely creating Islamic religious teachers who are able to adapt to their environment. The conclusion obtained from this study is that each mu'allimin is able to become a superior school in their respective environments with the system they implement. The model of Islamic religious education for the two mu'allimin is the organism model. Keywords: Islamic Educational Model, Muhammadiyah, Persatuan Islam
Peran Yayasan Anak Merdeka (Yama) dalam Meningkatkan Kesadaran Masyarakat pada Bidang Pendidikan Rahmad Rezeki Nasution
Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies Vol 4 No 1 (2022): Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies
Publisher : Program Pascasarjana IAIN Langsa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32505/lentera.v4i1.4410

Abstract

Abstract. This study aims to describe the role of Anak Merdeka Foundation in increasing public awareness in the education sector in Tampur Paloh village, East Aceh. The method used in this research is qualitative research with a descriptive analysis approach and the type of research used in this research is phenomenology, then the data obtained from the informants were selected purposively, Among them are people who are directly involved in Anak Merdeka Foundation and the community of Tampur Paloh who became the object of research. Data collection is done by means of observation, interviews and documentation which researchers are directly involved in.The results of the study indicate that the role of the Anak Merdeka Foundation is: Helping the welfare of the community through education, the role of community assistance, organizes SMP and MA Merdeka as a means of learning for children in Tampur Paloh, facilitate alumni to study and invite the community to participate in school programs. Increased public awareness in the education sector can be seen from the large community participation in building schools, the community works together for schools, there is assistance from village funds for teachers, there is cooperation and mutual assistance between schools and the community and their efforts to save money to send their children to college.
Pola Relasi Guru dan Orang Tua Siswa dalam Proses Pembelajaran Masa Covid 19 Studi Kasus SMP N 1 Birem Bayeun mohdnasir nasir; Hasnidar Hasnidar
Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies Vol 4 No 1 (2022): Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies
Publisher : Program Pascasarjana IAIN Langsa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32505/lentera.v4i1.4501

Abstract

Artikel ini bertumpu pada sebuah permasalahan yang terjadi di desa Birem Bayeun tentang tanggung jawab pendidikan antara orang tua dan guru selama pandemi covid 19, dimana orang tua seakan terlepas dari pengembangan akademik siswa (Afektif, kognigtif dan Psikomotorik) ketika dia telah mengantarkan anaknya ke sekolah. Disis lain, guru tidak dapat memberikan pengajaran secara maksimal pada masa pandemic covid 19, dimana aturan pemerintah yang melarang pembelajaran tatap muka dan memberlakukan pembelajaran secara daring. Menggunakan metode penelitian field research penulis menemukan pola relasi antara orang tua dan guru dalam proses pembelajaran daring untuk mencapai indicator pembelajaran yakni dengan cara melakukan pola relasi antara orang tua dan guru dimana pola relasi tersebut dibagi kedalam dua pembagaian pertama pola relasi yang bersifat permanen seperti pembelajaran daring yang dilakukan dengan WhatsApp (WA) Group, bertemu langsung dengan orang tua, surat udangan kepada wali siswa, dan melalui buku penghubung, dan kedua pola relasi yang bersifat tentafif berupa, guru mendatangi rumah siswa berjumpa dengan walinya dan guru memanggil orang tua kesekolah.
Motivasi Semangat Belajar Mahasiswa Tri Pens dengan Sistem Daring dalam Persepsi Ihsan Rafi Fahreza
Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies Vol 4 No 1 (2022): Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies
Publisher : Program Pascasarjana IAIN Langsa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32505/lentera.v4i1.3511

Abstract

Islam obliges its people to seek knowledge and become knowledgeable and educated people. However, in this pandemic era, everything is done online, including in terms of learning. this makes students who study have more obstacles such as connections, devices, or other distractions so that they can make students less motivated in studying. In doing something, one must have the motivation to do that so that it can be a driving force in achieving goals. The importance of motivation for the learning spirit of Internet Engineering Technology Electronic Engineering Polytechnic Institute of Surabaya students with an online system in Ihsan's perception is that it can make students more enthusiastic in learning, can make students more enthusiastic in achieving their goals and can also make students more trustworthy in studying
Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Menggunakan Kartu Integral Sebagai Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Kelas XII IPA-1 Madrasah Aliyah Negeri Binjai Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2017/2018 Andrina Lony
Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies Vol 4 No 1 (2022): Lentera: Indonesian Journal of Multidisciplinary Islamic Studies
Publisher : Program Pascasarjana IAIN Langsa

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.32505/lentera.v4i1.4593

Abstract

Tujuan Penelitian ini : 1). Untuk mengetahui Strategi Pembelajaran Inkuiri Kartu Integral Sebagai Media Pembelajaran Matematika dapat Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Kelas XII IPA-1 Madrasah Aliyah Negeri Binjai Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2017/2018. 2). Untuk mengetahui Strategi Pembelajaran Inkuiri Kartu Integral Sebagai Media Pembelajaran Matematika dapat Menyenangkan Siswa dalam Belajar Matematika di Kelas XII IPA-1 Madrasah Aliyah Negeri Binjai Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2017/2018. Penelitian ini adalah menggunakan jenis penelitian kuantitatif dengan 38 responden. Pengelolaan data uji hipotesis menggunakan analisis product moment dan uji t. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Strategi Pembelajaran Inkuiri Kartu Integral Sebagai Media Pembelajaran Matematika dapat Meningkatkan Hasil Belajar Matematika di Kelas XII IPA-1 Madrasah Aliyah Negeri Binjai Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2017/2018, hal ini dapat dilihat dari hasil hitung pada siklus pertama antara nilai pre test dengan nilai ujian post test I diperoleh Korelasi Produc Moment sebesar 0,7744 dan uji t sebesar 7,3435, pada siklus kedua antara nilai ujian post test I dengan nilai posttest II diperoleh Korelasi Produc Moment sebesar 0,9129 sementara r tabel sebesar 0,478, dan uji t sebesar 13,421 lebih besar dari t tabel sebesar 2,725. Strategi Pembelajaran Inkuiri Kartu Integral Sebagai Media Pembelajaran Matematika dapat Menyenangkan Siswa dalam Belajar Matematika di Kelas XII IPA-1 Madrasah Aliyah Negeri Binjai Semester Ganjil Tahun Pelajaran 2017/2018, hal ini dapat dilihat dari hasil hitung pada siklus pertama antara nilai angket pre test dengan nilai ujian posttest I diperoleh Korelasi Produc Moment sebesar 0,7817, dan uji t sebesar 7,5209 dan antara nilai angket post test I dengan nilai post test II diperoleh Korelasi Produc Moment sebesar 0,9313 sementara r tabel sebesar 0,478, dan uji t sebesar 15,341 lebih besar dari t tabel sebesar 2,725.

Page 1 of 1 | Total Record : 6