cover
Contact Name
Muhamad Suhardi
Contact Email
jurnalp4i@gmail.com
Phone
+6285239967417
Journal Mail Official
jurnalp4i@gmail.com
Editorial Address
CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia (P4I) Lingkungan Handayanai, Kel. Leneng, Kec. Praya, Kab. Lombok Tengah, NTB Principal Contact: Dr. Muhamad Suhardi, M.Pd. (085239967417) Technical Support Contact: Randi Pratama M., M.Pd. (085781267181) Email: jurnalp4i@gmail.com
Location
Unknown,
Unknown
INDONESIA
CENDEKIA : Jurnal Ilmu Pengetahuan
ISSN : 27748030     EISSN : 27744183     DOI : -
Core Subject : Education,
Jurnal ini berisi artikel hasil pemikiran dan penelitian yang ditulis oleh para guru, dosen, pakar, ilmuwan, praktisi, dan pengkaji dalam semua disiplin ilmu yang berkaitan dengan ilmu pengetahuan.
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 4 Documents
Search results for , issue "Vol. 3 No. 1 (2023)" : 4 Documents clear
PENDIDIKAN KARAKTER SEBAGAI UPAYA MEWUJUDKAN PROFIL PELAJAR PANCASILA RITASARIFIANU LAGHUNG
CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Vol. 3 No. 1 (2023)
Publisher : Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51878/cendekia.v3i1.1950

Abstract

The profile of Pancasila students is part of the Ministry of Education and Culture's vision and mission, which is very important to implement in educational institutions, to develop students as Pancasila students, who demonstrate the value of faith, fear of God Almighty and have noble character, critical thinking, global diversity, mutual cooperation, independent and creative. The strategy for developing a Pancasila student profile is carried out through integration in formal education activities through intracurricular, co-curricular and extracurricular activities which are packaged in project activities to strengthen Pancasila student profiles. Through the implementation of the Pancasila student profile policy, it is hoped that it will be able to build the character of Indonesian students who are superior and able to compete globally. This study aims to describe the values of the Pancasila student profile through a series of extracurricular activities and Project activities to strengthen the profile of Pancasila students which are carried out at SMP Negeri 5 Kota Komba. This research is a qualitative research with descriptive qualitative type. Data were collected by document study and interview methods. Data were analyzed by data reduction process, data presentation, and conclusion drawing. The results showed that the value of the Pancasila student profile was applied through mutual cooperation activities, literacy and numeracy activities, religious guidance, flag ceremonies and school cultural gatherings. The profile of Pancasila students is very relevant and related to the Indonesian government's efforts to implement character education at the school level. ABSTRAKProfil pelajar pancasila merupakan bagian dari visi misi kemendikbud, yang sangat penting dilaksanakan pada instansi pendidikan, untuk menumbuhkembangkan peserta didik sebagai pelajar pancasila, yang menunjukkan nilai beriman, bertakwa kepada Tuhan Yang Maha Esa dan berakhlak mulia, bernalar kritis, berkebhinekaan global, gotong royong, mandiri dan kreatif. Strategi pengembangan profil pelajar Pancasila dilakukan melalui integrasi dalam kegiatan pendidikan formal melalui intrakurikuler, kokurikuler dan ekstrakurikuler yang dikemas dalam kegiatan proyek penguatan profil pelajar Pancasila. Melalui implementasi kebijakan profil pelajar Pancasila ini diharapkan mampu membangun karakter pelajar Indonesia yang unggul dan mampu bersaing secara global. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan nilai-nilai profil pelajar pancasila melalui rangkaian kegiatan ekstrakurikuler dan kegiatan Project penguatan profil pelajar pancasila yang dilaksanakan di SMP Negeri 5 Kota Komba. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan jenis kualitatif deskriptif. Data dikumpulkan dengan metode studi dokumen dan wawancara. Data dianalisis dengan proses reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian menunjukkan, nilai profil pelajar pancasila diterapkan melalui kegiatan gotong royong, kegiatan literasi dan numerasi, bimbingan agama, upacara bendera dan silaturahmi budaya sekolah. Profil pelajar pancasila sangat relevan dan bertalian dengan upaya pemerintah Indonesia dalam menerapkan pendidikan karakter di tingkat sekolah.
KONSEP PENDIDIKAN TAREKAT DAN TASAWUF KAJIAN SURAT JIN AYAT 16 DAN SURAT AL-JUMU’AH AYAT 2 HUSNIL KHATIMAH
CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Vol. 3 No. 1 (2023)
Publisher : Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51878/cendekia.v3i1.1975

Abstract

The purpose of this research is to find out the concept of Tarekat and Sufism Education contained in Surah Jin Verse 16 and Surah Al-Jumu'ah Verse 2. Furthermore, this type of research is library research, it is qualitative descriptive-analysis. The approach used is the literary approach, which is an approach to studying commentary books and other supporting books related to tarekat and tasawuf. The results of this study indicate that tarekat education is the process of cleansing the soul from disgraceful morals and adorning oneself with noble morals, or it can be interpreted that the tarekat is practicing Islamic teachings in totality, both physically and mentally in order to gain the pleasure of Allah SWT or wushul to Allah. Sufism education is education that specifically focuses on knowledge of defects or heart disease and how to treat them. Meanwhile, the ultimate goal of tarekat and tasawwuf education is to make humans pious, that is, after being careful not to violate the prohibitions of Allah SWT and trying to carry out His commands. This is what is then called insan Kamil as the ultimate goal of Islamic education. ABSTRAKTujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui konsep Pendidikan Tarekat dan Tasawuf yang terkandung di dalam Surat Jin Ayat 16 dan Surat Al-Jumu’ah Ayat 2. Selanjutnya, jenis penelitian ini adalah library reseach, sifatnya kualitatif deskriptif-analisis. Pendekatan yang digunakan adalah pendekatan kepustakaan, merupakan pendekatan untuk mengkaji kitab-kitab tafsir dan buku lain yang mendukung terkait dengan tarekat dan tasawuf. hasil penelitian ini menunjukan bahwa pendidikan pendidikan tarekat ialah proses pembersihan jiwa dari akhlak tercela dan menghiasi diri dengan akhlak yang mulia, atau dapat diartikan bahwa tarekat ialah mengamalkan ajaran islam secara totalitas, baik lahir maupun batin demi meraih rida Allah Swt atau wushul pada Allah. Pendidikan tasawuf yakni pendidikan yang secara khusus memfokuskan kajiannya untuk pengetahuan cacat atau penyakit hati dan bagaimana cara mengobatinya. Sedangkan tujuan akhir pendidikan tarekat dan tasawuf adalah menjadikan manusia yang bertaqwa, yaitu setelah berhati-hati agar tidak melanggar larangan Allah SWT dan berusaha melaksanakan perintah-perintah-Nya. Inilah yang kemudian disebut insan kamil sebagai tujuan akhir pendidikan islam.
PENGOLAHAN MATERIAL PLASTIK BEKAS SEBAGAI MEDIA TANAMAN SAYUR, DALAM MENGEMBANGKAN KREATIFITAS KEWIRAUSAHAAN SISWA DI MTs NURUL IZZAH KALAMISU NURWAHIDA NURWAHIDA
CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Vol. 3 No. 1 (2023)
Publisher : Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51878/cendekia.v3i1.1976

Abstract

This research was conducted to provide an overview of the entrepreneurial creativity of MTs Nurul Izzah Kalamisu students using a qualitative approach with a direct practical study design, it is hoped that through this practical activity students will be able to develop their entrepreneurial creativity. Besides that it helps reduce plastic waste around the Madrasa. The data taken in this study is data from observations, interviews, document studies. In carrying out the processing of used plastic materials as a vegetable planting medium in developing entrepreneurial creativity, the results are in accordance with what is expected, although there are still obstacles in its implementation, including: (1) In the creative/innovative dimension, it is shown by the efforts of students to complete the facilities and infrastructure provided. needed (2) on the dimensions of hard work focused on teamwork, personnel development and quality of work results; (3) on the motivational dimension indicated by the readiness of students to continue to care for and develop their activities and reward for those who thrive and good results of their efforts and punishment for students who pay less attention to/caring for their vegetable plants so that the results are unsatisfactory; (4) in the management dimension of the production/service unit it is expected that students can sell their vegetable crops so that they can produce and become treasury for their respective classes. ABSTRAKPenelitian ini dilakukan untuk memberikan gambaran mengenai kreatifitas kewirausahaan Siswa MTs Nurul Izzah Kalamisu dengan menggunakan pendekatan kualitatif dengan rancangan studi praktek langsung, diharapkan melalui kegiatan praktek ini siswa mampu mengembangkan kreatifitas kewirausahaannnya. Disamping itu membantu mengurangi sampah plastik yang ada disekitaran Madrasah, Data yang diambil dalam penelitian ini merupakan data hasil  observasi, wawancara, studi dokumen. Dalam pelaksanaan pengolahan material plastik bekas sebagai media tanam sayur dalam mengembangkan kreatifitas kewirausahaan diperoleh hasil yang sesuai dengan apa yang diharapkan meskipun masih ditemukan ada kendala dalam pelaksanaannya diantaranya: ((1) Pada dimensi kreatif/inovatif ditunjukkan dengan adanya usaha siswa melengkapi sarana dan prasarana yang dibutuhkan (2) pada dimensi kerja keras dipusatkan pada kerja team, pengembangan personel dan mutu pada hasil kerja; (3) pada dimensi motivasi ditunjukkan dengan kesiapan siswa untuk terus merawat dan mengembangkan kegiatannya dan pemberian penghargaan bagi yang tumbuh subur dan bagus hasil usahanya serta hukuman bagi siswa kurang memperhatikan/ merawat tanaman sayurnya sehingga hasilnya kurang memuaskan; (4) pada dimensi pengelolaan unit produksi/pelayanan diharapkan siswa dapat menjual hasil tanaman sayurnya sehingga dapat menghasilkan dan menjadi kas kelasnya masing- masing.
PENGEMBANGAN KARAKTER PADA PESERTA DIDIK MELALUI KEGIATAN EKSTRA KURIKULER PRAMUKA RASEM RASEM
CENDEKIA: Jurnal Ilmu Pengetahuan Vol. 3 No. 1 (2023)
Publisher : Pusat Pengembangan Pendidikan dan Penelitian Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.51878/cendekia.v3i1.1993

Abstract

This study aims to provide an overview of the character development process of students through scout extracurricular activities. The research method uses literature review or literature study by collecting various kinds of journals and books as study material. Scout extracurricular activities at school will influence the character development process in each student. The character of students needs to be built as a provision for the younger generation to succeed the nation and state. Scout extra-curricular activities have an important role in building the character of students. Students will be instilled in the values ??contained in the contents of Dasa Darma Scouting, the understanding, meaning, and purpose and importance of scout extracurricular activities in developing their attitudes and character. ABSTRAKPenelitian ini bertujuan untuk memberi gambaran mengenai proses pengembangan karakter peserta didik melalui kegiatan ekstrakurikuler pramuka. Metode penelitian menggunakan telaah pustaka atau studi literatur dengan mengumpulkan berbagai macam jurnal dan buku sebagai bahan kajian. Kegiatan ekstrakurikuler pramuka di sekolah akan berpengaruh terhadap proses pengembangan karakter pada setiap peserta didik. Karakter peserta didik perlu dibangun sebagai bekal generasi muda penerus bangsa dan negara. Kegiatan ekstra kurikuler pramuka memiliki peran penting dalam membangun karakter peserta didik. Pada diri peserta didik akan ditanamkan nilai nilai yang terkandung dalam isi Dasa Darma Pramuka pengertian, makna, dan tujuan serta pentingnya kegiatan ekstrakurikuler pramuka dalam mengembangkan sikap dan karakternya

Page 1 of 1 | Total Record : 4