cover
Contact Name
Hamdan Husein Batubara
Contact Email
huseinbatubara@gmail.com
Phone
+6282272641489
Journal Mail Official
jieed@walisongo.ac.id
Editorial Address
Gedung FITK Lt.3 Kampus 2 UIN Walisongo Semarang. Jl. Prof. Dr. Hamka, Tambakaji, Kec. Ngaliyan, Kota Semarang, Jawa Tengah, Indonesia, Kode Pos 50185
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
Journal of Integrated Elementary Education
ISSN : 2828223X     EISSN : 27761657     DOI : https://doi.org/10.21580/jieed.v1i1
Core Subject : Education, Social,
Journal of Integrated Elementary Education is a multi-disciplinary, peer-reviewed and open-access journal published online by the Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang, Indonesia in two issues a year (March and September). This journal invites researchers and academics to publish original and actual research results about teaching and learning at elementary school, such as: development of attitudes, knowledge and skills of students, teaching and learning models, technology utilization, learning evaluation, and teacher competencies development.
Articles 36 Documents
Penerapan Pembelajaran Tematik Berbasis Problem-Based Learning untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Sikap Percaya Diri Siswa Felakhah Khasanah; Ratnasari Dyah Utami; Sri Hartati
Journal of Integrated Elementary Education Vol 1, No 2 (2021): September 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang in collaboration with PD PGMI Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (239.926 KB) | DOI: 10.21580/jieed.v1i2.9220

Abstract

AbstrakKeterlibatan siswa Sekolah Dasar di dalam proses pembelajaran masih menghadapi berbagai permasalahan. Salah satunya adalah karena guru masih cenderung menjadi pusat atau aktor utama. Penelitian tindakan kelas ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar dan sikap percarya diri peserta didik pada pembelajaran tematik materi energi melalui penerapan strategi pembelajaran berbasis masalah. Partisipan penelitian ini berjumlah 17 siswa Sekolah Dasar yang terdiri dari 6 laki-laki dan 11 perempuan. Penelitian tindakan kelas ini dilaksanakan dalam dua siklus pembelajaran. Teknik pengumpulan data yang digunakan adalah observasi dan tes, dimana data yang diperoleh dianalisa secara kuantitatif dan kualitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa pembelajaran berbasis masalah dapat meningkatkan hasil belajar siswa pada materi energi, sikap percaya diri dan aktif di dalam proses pembelajaran.AbstractThe involvement of elementary school students in the learning process still faces various problems. One of them is because the teacher still tends to be the center or the main actor. This classroom action research aims to improve learning outcomes and students' self-confidence in the thematic learning of energy materials through the application of problem-based learning strategies. The participants of this study were 17 elementary school students consisting of 6 boys and 11 girls. This classroom action research was carried out in two learning cycles. The data collection techniques used were observation and tests, where the data obtained were analyzed quantitatively and qualitatively. The results of this study indicate that problem-based learning can improve student learning outcomes in terms of energy, self-confidence and activeness in the learning process.
Analisis Efektifitas Penyelenggaraan Pembelajaran Daring di Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19 Melia Astuti
Journal of Integrated Elementary Education Vol 1, No 1 (2021): March 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang in collaboration with PD PGMI Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (221.533 KB) | DOI: 10.21580/jieed.v1i1.7224

Abstract

Abstrak Bahasa IndonesiaPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui dampak pelaksanaan pembelajaran daring terhadap pengajar dan kualitas pembelajaran. Metode penelitian ini adalah survei dengan instrument angket likert. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa tingkat keefektifan pembelajaran daring dimasa pandemi Covid-19 adalah 39,6%, artinya berada pada ketegori rendah. Beberapa kendala yang ditemukan dalam pelaksanaan pembelajaran daring di masa pendemi Covid-19 adalah: pengajar kesulitan membangun komunikasi dua arah dengan siswa, terjadi miss komunikasi baik antara siswa dengan pengajar, maupun wali siswa dengan pengajar, perangkat pendukung pembelajaran daring kurang memadai, koneksi internet kurang baik, dan motivasi belajar siswa dalam mengikuti pembelajaran menurun.Abstract in englishThis study aims to determine the impact of the implementation of online learning on teachers and the quality of learning. This research method is a survey with a Likert questionnaire instrument. The results of this study indicate that the level of effectiveness of online learning during the Covid-19 pandemic was 39.6%, which is in the low category. Some of the obstacles found in the implementation of online learning during the Covid-19 epidemic were: teachers had difficulty building two-way communication with students, there was a miss of communication between students and teachers, as well as student guardians and teachers, inadequate online learning support devices, insufficient internet connection good, and students' motivation to participate in learning decreased.
Penggunaan Metode Team Games Tournament pada Pembelajaran Tematik untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa Shalahudin Shalahudin; Widiya Wati
Journal of Integrated Elementary Education Vol 1, No 2 (2021): September 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang in collaboration with PD PGMI Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (266.745 KB) | DOI: 10.21580/jieed.v1i2.7581

Abstract

AbstrakTujuan penelitian ini adalah untuk penggunaan metode teams games tournament untuk meningkatkan keaktifan belajar siswa di dalam proses pembelajaran materi keragaman suku bangsa dan agama di negeriku. Subjek penelitian tindakan kelas ini adalah kelas IV SD Negeri 59/IX Penyengat Olak. Teknik pengumpulan data penelitian ini adalah  observasi, wawancara, dan dokumentasi. Analisis data dilakukan dengan menggunakan analisis kuantitatif yang terdiri dari reduksi data, penyajian data, penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan metode teams games tournament dapat meningkatkan keaktifan belajar siswa dalam proses pembelajaran. Keaktifan belajar siswa pada siklus I adalah sebesar 61% dan pada siklus II adalah sebesar 93%. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan metode team games tournamen dapat meningkatkan keaktifan siswa di dalam proses pembelajaran dan mencapai kualitas pembelajaran yang tuntas. AbstractThe purpose of this study is to use the teams games tournament method to increase student learning activity in the learning process of ethnic and religious diversity in my country. The subject of this class action research is grade IV SD Negeri 59/IX Penyengat Olak. The data collection techniques of this study were observation, interviews, and documentation. Data analysis was carried out using quantitative analysis consisting of data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of this study indicate that the use of the teams games tournament method can increase students' active learning in the learning process. Student learning activity in the first cycle is 61% and in the second cycle is 93%. The results of this study indicate that the use of the team games tournament method can increase student activity in the learning process and achieve complete learning quality.
Pengaruh Multimedia Interaktif Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas IV Sekolah Dasar Nur Samsiyah; Agil Fajar
Journal of Integrated Elementary Education Vol 1, No 1 (2021): March 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang in collaboration with PD PGMI Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (218.108 KB) | DOI: 10.21580/jieed.v1i1.7607

Abstract

Abstrak Bahasa Indonesia:Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh Multimedia Interaktif terhadap prestasi belajar siswa kelas IV tema 7. True Eksperimental design adalah metode yang digunakan pada penelitian ini. Faktor yang mendorong peneliti untuk melakukan penelitian dikarenakan rendahnya prestasi belajar siswa kelas IV di SDN 01 Ploso pada tema 7. Jumlah siswa kels eksperimen di SDN 01 Ploso berjumlah 17 dan kelas kontrol SDN 02 Ploso berjumlah 17. Teknik pengumpulan data dilakukan dengan memberikan soal tes pilihan ganda berjumlah 20 soal. Untuk pengumpulan data kelas kontrol dilaksanakan di SDN 02 Ploso. Setelah data hasil tes dianalisis menggunakan uji-t diperoleh Thitung 4.317 lebih besar dari 2.131 Ttabel. Rata-rata nilai kelas eksperimen berjumlah 81.76 sedangkan kelas kontrol berjumlah 66.18. Siswa yang lulus KKM pada kelas eksperimen lebih banyak setelah diterapkan multimedia interaktif sebanyak 16 siswa dibandingkan dengan kelas kontrol yang hanya 4 siswa, sehingga penggunaan multimedia interaktif berpengaruh terhadap prestasi belajar siswa.Abstrak in English:This study aims to determine the effect of interactive multimedia on student achievement in grade IV theme 7. True experimental design is the method used in this study. The factor that encourages researchers to conduct research is due to the low learning achievement of grade IV students at SDN 01 Ploso on theme 7. The number of experimental class students at SDN 01 Ploso is 17 and the control class at SDN 02 Ploso is 17.Data collection techniques are carried out by providing selected test questions. doubles totaling 20 questions. The data collection for the control class was carried out at SDN 02 Ploso. After the data from the test results were analyzed using the t-test, it was obtained that tcount was 4.317 greater than 2.131 t table. The average score for the experimental class was 81.76, while the control class was 66.18. There were more students who passed the KKM in the experimental class after implementing interactive multimedia as many as 16 students compared to the control class which only 4 students, so the use of interactive multimedia had an effect on student achievement.
Kemampuan Literasi Matematika Siswa Madrasah Ibtidaiyah Ditinjau Dari Self-Efficacy Kristi Liani Purwanti; Mujiasih Mujiasih
Journal of Integrated Elementary Education Vol 1, No 1 (2021): March 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang in collaboration with PD PGMI Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (304.383 KB) | DOI: 10.21580/jieed.v1i1.6975

Abstract

Abstrak Bahasa Indonesia: Literasi matematika sangat diperlukan oleh siswa agar ia mampu menggunakan matematika untuk memecahkan permasalahan yang dihadapinya di kehidupan nyata. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui kemampuan literasi matematika siswa kelas 5 Madrasah Ibtidaiyah ditinjau dari self efficacy dengan menerapkan discovery learning berorientasi HOTS. Metode penelitian yang digunakan adalah eksperimen. Hasil uji hipotesis dalam penelitian ini menunjukkan bahwa nilai sig.= 0.000 = 0 lebih kecil dari 0,05= 5%, artinya rata-rata kemampuan literasi matematika siswa yang memperoleh pembelajaran discovery learning berorientasi HOTS ditinjau dari self-efficacy lebih baik dari siswa yang memperoleh pembelajaran discovery learning. Peningkatan self-efficacy siswa sebelum dan setelah pembelajaran discovery learning berorientasi HOTS mempunyai rata-rata uji gain 0,639, artinya berada dalam kriteria sedang.Abstract in English: Mathematical literacy is needed by students so that they can use mathematics to solve problems they face in real life. This study aims to determine the mathematical literacy skills of 5th-grade students of Madrasah Ibtidaiyah reviewed from self-efficacy by applying HOTS-oriented discovery learning. The research method used was experimental. The results of hypothesis testing in this study indicate that the value of sig. = 0.000 = 0 smaller than 0.05 = 5%, it is that the average mathematical literacy ability of students who get HOTS-oriented discovery learning in terms of self-efficacy is better than students who get discovery learning. The increase in student self-efficacy before and after HOTS-oriented discovery learning has an average gain test of 0.639, it is in the medium criteria.
Analisis Keterampilan Siswa Madrasah Ibtidaiyah dalam Menulis Puisi Anak Berdasarkan Teori Nurgiantoro Idammatussilmi Idammatussilmi; Anifatul Latifah
Journal of Integrated Elementary Education Vol 1, No 2 (2021): September 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang in collaboration with PD PGMI Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (231.798 KB) | DOI: 10.21580/jieed.v1i2.8258

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk menganalisis desain pembelajaran menulis puisi anak melalui pembelajaran daring selama pandemi Covid-19. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan jumlah subjek 20. Metode pengumpulan data yaitu wawancara, observasi dan dokumentasi. Data penelitian diuji keabsahannnya dengan triangulasi sumber. Teknik analisis data yang digunakan terdiri dari tahap reduksi data, penyajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukan bahwa puisi anak yang buat oleh siswa Madrasah Ibtidaiyah Ma’arif Asmaul Husna sudah sesuai dengan unsur intrinsik teori Nurgiantoro.AbstractThis study aims to analyze the design of learning to write poetry for children through online learning during the Covid-19 pandemic. This study used a qualitative descriptive approach with 20 subjects. The data collection methods were interviews, observation and documentation. The validity of the research data was tested by triangulation of sources. The data analysis technique used consisted of data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of this study indicate that the children's poetry made by students of Madrasah Ibtidaiyah Ma'arif Asmaul Husna is in accordance with the intrinsic elements of Nurgiantoro's theory.
Implementasi Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar Pada Masa Pandemi Covid-19 Ditinjau Dari Teori Konstruktivisme Ragil Dian Purnama Putri; Suyadi Suyadi; Veni Veronica Siregar
Journal of Integrated Elementary Education Vol 1, No 1 (2021): March 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang in collaboration with PD PGMI Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (264.426 KB) | DOI: 10.21580/jieed.v1i1.7671

Abstract

Abstrak Bahasa IndonesiaPandemi COVID-19 telah merubah tatanan pendidikan di seluruh negara, termasuk Indonesia. Secara tanggap pemerintah telah mengambil sikap bahwa pendidikan harus diterapkan pembelajaran daring untuk mengurangi penambahan kasus COVID-19. Dampak dari kebijakan tersebut terhadap pendidikan antara lain berpengaruh pada kurang maksimalnya pelaksanaan pembelajaran tematik. Artikel ini bertujuan untuk memaparkan implementasi pembelajaran tematik di masa pandemi COVID-19 ditinjau dari teori konstruktivisme di SDN Pilangrejo. Metode penelitian menggunakan penelitian kualitatif jenis survei. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah observasi, wawancara, dan dokumentasi. Subjek penelitian ini adalah siswa, guru, dan kepala sekolah. Teknik analisis data yang digunakan adalah kualitatif deskriptif. Hasil penelitian ini menemukan bahwa: 1) kegiatan apersepsi dilaksanakan oleh guru dengan memberikan pertanyaan-pertanyaan kepada siswa, 2) kegiatan eksplorasi dilakukan oleh guru dengan menyampaikan materi melalui Grup WhatsApp dan Youtube, 3) kegiatan diskusi belum maksimal dilaksanakan, dan 4) kegiatan evaluasi dilaksanakan dengan meminta siswa untuk menjawab kuis google formulir. Abstract in englishThe COVID-19 pandemic has changed the order of education in all countries, including Indonesia. The government has responded responsively to the position that education must be applied to online learning to reduce COVID-19 cases. The impact of this policy on education, among others, affects the less than the optimal implementation of thematic learning. This article aims to describe the implementation of thematic learning during the COVID-19 pandemic in terms of constructivism theory at SDN Pilangrejo. The research method used was a qualitative survey type research. Data collection tools used were observation, interviews, and documentation. The subjects of this study were students, teachers, and school principals. The data analysis technique used is descriptive qualitative. The results of this study found that: 1) apperception activities were carried out by the teacher by giving questions to students, 2 the teacher carried out) exploration activities by delivering material through WhatsApp and Youtube Groups, 3) discussion activities were not maximally implemented, and 4) evaluation activities implemented by asking students to answer quiz of Google form.
Analisis Kesiapan Guru dalam Menerapkan Pembelajaran Tematik di Madrasah Ibtidaiyah Putri Wulan Dhari; Wajnah Wajnah; Nova Susanti
Journal of Integrated Elementary Education Vol 1, No 2 (2021): September 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang in collaboration with PD PGMI Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (251.532 KB) | DOI: 10.21580/jieed.v1i2.7749

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan menganalisis dan menguraikan kesiapan para guru Madrasah Ibtidaiyah di Madrasah Ibtidaiyah Negeri 10 Aceh Tengah dalam mengimplementasikan pembelajaran tematik sesuai standar yang ditetapkan. Metode kualitatif deskriptif digunakan dalam penelitian ini. Subyek penelitian melibatkan para guru yang telah berpengalaman. Keabsahan data diperiksa melalui triangulasi data dan member check, sedangkan analisis data melibatkan reduksi data, sajian data, dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian mengungkap beberapa hal: sebagian guru yang memahami pembelajaran tematik kesulitan menerapkan konsep tersebut, namun mampu merencanakan pembelajaran dengan baik; para guru melaksanakan pembelajaran tematik sesuai RPP, namun metode dan media pembelajaran yang digunakan cenderung kurang bervariasi, sementara keterampilan dalam menyusun rubrik penilaian autentik masih perlu ditingkatkan. Kendala dalam implementasi meliputi ketersediaan sarana belajar yang terbatas, keterbatasan sumber belajar dan media, kesulitan menyusun rubrik penilaian sikap, dan hambatan dalam mengintegrasikan pendekatan saintifik dalam pembelajaran tematik. Disarankan agar sekolah meningkatkan sarana dan prasarana, mengembangkan sumber belajar, memberikan pelatihan dalam menyusun rubrik penilaian autentik, serta mendukung integrasi pendekatan saintifik dalam pembelajaran tematik guna meningkatkan efektivitas proses pembelajaran. AbstractThis study aims to analyze and describe the readiness of Madrasah Ibtidaiyah teachers in Madrasah Ibtidaiyah Negeri 10 Aceh Tengah in implementing thematic learning according to the established standards. Descriptive qualitative method was used in this study. The research subjects involved experienced teachers. Data validity was checked through data triangulation and member check, while data analysis involved data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results revealed several things: some teachers who understand thematic learning have difficulty applying the concept, but are able to plan lessons well; teachers implement thematic learning according to lesson plans, but the methods and learning media used tend to be less varied, while skills in compiling authentic assessment rubrics still need to be improved. Constraints in implementation include limited availability of learning facilities, limited learning resources and media, difficulties in preparing attitude assessment rubrics, and obstacles in integrating the scientific approach in thematic learning. It is recommended that schools improve facilities and infrastructure, develop learning resources, provide training in preparing authentic assessment rubrics, and support the integration of the scientific approach in thematic learning to improve the effectiveness of the learning process. 
Evaluasi Penggunaan Pendekatan Saintifik di dalam Pembelajaran Siswa Sekolah Dasar Juwairiah Juwairiah
Journal of Integrated Elementary Education Vol 1, No 2 (2021): September 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang in collaboration with PD PGMI Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (14.334 KB) | DOI: 10.21580/jieed.v1i2.7717

Abstract

AbstrakPenelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi kesesuaian rencana pembelajaran guru, kesesuaian pembelajaran dengan rencana pembelajaran guru, kelengkapan unsur-unsur pendekatan saintifik di dalam proses pembelajaran, kendala guru dalam menerapkan pendekatan saintifik, dan strategi guru dalam mengatasi kendala penerapan pendekatan saintifik. Penelitian ini dilaksanakan dengan menggunakan metode penelitian deskriptif kuantitatif. Teknik pengumpulan data penelitian ini adalah observasi, angket, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa: (1) kesesuaian RPP guru dibandingkan dengan kriteria RPP Kurikulum 2013 berada dalam kategori baik dengan persentase sebesar 86,41% (2) kesesuaian proses pembelajaran dengan rencana program pembelajaran berada dalam kategori baik dengan presentase 82%; (3) kelengkapan unsur-unsur pendekatan saintifik di dalam proses pembelajaran tergolong kurang dengan presentase 48%; (4) kendala guru dalam menerapkan pendekatan saintifik adalah dalam melaksanakan kegiatan asosiasi, yaitu berada dalam kategori kurang dengan presentase 7%; (5) strategi guru dalam mengatasi kendala penerapan kegiatan asosiasi adalah dengan melatih siswa untuk memecahkan masalah, memfasilitasi siswa dengan media pembelajaran; memberikan reward, menyediakan sumber belajar tambahan, dan mendorong siswa untuk berdiskusi dengan teman sekelasnya.AbstractThis study aims to evaluate the suitability of the teacher's lesson plan, the suitability of learning with the teacher's lesson plan, the completeness of the elements of the scientific approach in the learning process, the obstacles of the teacher in applying the scientific approach, and the teacher's strategy in overcoming the obstacles to the application of the scientific approach. This research was conducted using quantitative descriptive research methods. The data collection techniques of this study were observation, questionnaires, interviews, and documentation. The results of this study indicate that: (1) the suitability of the teacher's RPP compared to the 2013 curriculum RPP criteria is in the good category with a percentage of 86.41% (2) the suitability of the learning process with the learning program plan is in the good category with a percentage of 82%; (3) the completeness of the elements of the scientific approach in the learning process is classified as lacking with a percentage of 48%; (4) the teacher's obstacle in applying the scientific approach is in carrying out association activities, which are in the less category with a percentage of 7%; (5) the teacher's strategy in overcoming obstacles to the application of association activities is to train students to solve problems, facilitate students with learning media; provide rewards, provide additional learning resources, and encourage students to discuss with their classmates.
Pengaruh Film Animasi Upin dan Ipin Terhadap Karakter Gotong Royong Siswa Madrasah Ibtidaiyah Nafia Wafiqni; Arizka Alycia
Journal of Integrated Elementary Education Vol 1, No 1 (2021): March 2021
Publisher : Universitas Islam Negeri Walisongo Semarang in collaboration with PD PGMI Indonesia

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (222.21 KB) | DOI: 10.21580/jieed.v1i1.7836

Abstract

Abstrak Bahasa IndonesiaPenelitian ini bertujuan untuk mengetahui seberapa besar pengaruh film animasi Upin dan Ipin dalam menguatkan karakter gotong royong siswa kelas V. Pendekatan penelitian yang digunakan ialah kuantitatif dengan metode Survei. Alat pengumpulan data penelitian ini adalah angket dan foto dokumentasi. Teknik analisis data yang digunakan adalah analisis deskriptif, uji asumsi klasik, analisis regresi sederhana, dan koefisien determinasi. Setelah melalukan perhitungan diperoleh nilai koefisien determinasi (R2) ialah 0,005 yang berarti bahwa pengaruh film animasi Upin Ipin dalam menguatkan karakter gotong royong siswa kelas V MI Miftahul Falah hanya 0,5 persen. Hasil uji t-hitung lebih kecil dari t-tabel (0,487 lebih kecil dari 2,021). Dengan demikian, dapat disimpulkan bahwa film animasi Upin Ipin tidak mempunyai pengaruh yang signifikan dalam menguatkan karakter gotong royong siswa kelas V MI miftahul Falah. Abstract in EnglishThis study aims to determine all the major influences of the animated film Upin Ipin in strengthening the character of mutual cooperation among class V students. The quantitative research approach used was the survey method. Collecting data using questionnaires and photo documentation. The data analysis used descriptive analysis, classical assumption test, simple regression analysis, and the coefficient of determination. After calculating the coefficient of determination (R2) is 0.005, which means that the effect of the animated film Upin Ipin in strengthening the character of mutual cooperation among class V students of MI Miftahul Falah is only 0.5 percent. The result of t-count smaller than t-table (0.487 lebih kecil dari 2.021). It can be shown that the animated film Upin Ipin does not have a significant effect in strengthening the character of mutual cooperation among class V MI miftahul Falah students.

Page 1 of 4 | Total Record : 36