cover
Contact Name
Kuswono
Contact Email
kromowijoyo@gmail.com
Phone
+6285200847481
Journal Mail Official
historiaummetro@gmail.com
Editorial Address
Jl. Ki Hajar Dewantara, No. 116 Metro Timur, Kota Metro, Lampung, Indonesia
Location
Kota metro,
Lampung
INDONESIA
HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah
ISSN : 23374713     EISSN : 24428728     DOI : https://doi.org/10.24127/hj.v10i1.3990
Field of History education, for example the model of developing historical learning. Historical Studies, for example, history of the movement, history of independence.
Articles 116 Documents
Ekspansi Hindia Belanda dan Runtuhnya Kekuasaan Elit Tradisional Kerajaan Koto Besar di Rantau Batanghari Arif, Romi; Nopriyasman, N.; Nur, Mhd.
HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah Vol 8, No 2 (2020): HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah
Publisher : UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH METRO

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (136.192 KB) | DOI: 10.24127/hj.v8i2.2376

Abstract

This study discusses about expansion of the Dutch Indies Government in the area Kingdom of Koto Besar, which is a cow instead the Kingdom of Pagaruyung. This research was conducted using historical science methods and social science approaches as a tool. The first stage of this research, namely the collection of data carried out with literature and field studies. After the data is collected, it continues with source criticism in obtaining historical facts. Furthermore, these facts are interpreted, until closed with historiography (writing). The results of this study revealed that there was a relationship between the arrival of the Dutch East Indies and the collapse of the power of the traditional elite in the Kingdom of Koto Besar. At first the Dutch only asked permission from Tuanku Koto Besar to place troops in his territory. In its development, it turned out that the Netherlands had another purpose, which was to fully control the Koto Besar region. This has an impact on the power of traditional elites who have long had influence in the Koto Besar Kingdom.
MODEL PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE GROUP INVESTIGATION (GI) MENINGKATKAN AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SEJARAH Hartoto, Tri
HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah Vol 4, No 2 (2016): HISTORIA: Jurnal Pembelajaran Sejarah dan Sejarah
Publisher : UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH METRO

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (232.879 KB) | DOI: 10.24127/hj.v4i2.553

Abstract

This research aims to increase student activity so the impact on learning outcomes forstudents the history of class XII Science SMAN I Puggur in academic year 2015/2016. Theresearch method uses a class action (action research). GI cooperative learning canimprove the quality of teaching history. GI cooperative learning has a positive impact inimproving student achievement marked by increased mastery learning students in eachcycle, the first cycle (72.5%), the second cycle (80.0%), the third cycle (92.5%) , GIcooperative learning can make students feel themselves to get attention and theopportunity to express their opinions, ideas, ideas and questions. 
DARI ENDE UNTUK INDONESIA: LAWATAN SEJARAH DAERAH SEBAGAI SUMBER BELAJAR BAGI GENERASI MUDA Werang Kean, Yohanes Yakobus; Dentis, Yosef; Sumbiwasa, Damianus Rikardo
HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah Vol 6, No 2 (2018): HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah
Publisher : UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH METRO

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (230.723 KB) | DOI: 10.24127/hj.v6i2.1527

Abstract

Melemahnya rasa memiliki sejarah, belajar dari sejarah, dan kurangnya perhatian terhadap pengetahuan keberadaan objek-objek sejarah adalah rangkaian permasalahan kesejarahan dikalangan generasi muda. Lawatan Sejarah Daerah merupakan momentum yang sangat baik untuk merajut simpul-simpul kesejarahan. Merajut ingatan kolektif bangsa melalui penanaman nilai-nilai sejarah kepada generasi muda lewat belajar langsung dari sumber-sumber sejarah yang ada di daerahnya. Inspirasi atas prestasi dan sumbangsih dari melawat ke situs-situs bersejarah adalah merawat memori generasi muda, membela dan memperjuangkan harapan-harapan yang baik bagi genarasi muda, dan terus memperjuangkannya pembelajaran sejarah yang aktif, kreatif, inovatif dan menyenangkan. Suatu visi dari pembelajaran sejarah yang diusahakan secara sadar bukan hanya impian semata. Ende menjadi bagian penting dalam sejarah perjalanan bangsa ini, sebuah kota bersejarah bagi sang Proklamator, Ir. Soekarno. Tempat dimana beliau merenungkan Pancasila, bergaul dan mengambil nilai-nilai dari kearifan lokal masyarakat Ende itu sendiri. Melalui Lawatan Sejarah daerah ini, bermuara pada belajar dari sejarah dalam konteks penanaman nilai-nilai sejarah itu sendiri.
Penguatan Literasi Informasi dalam Pembelajaran Sejarah Melalui Buku Teks Sejarah Rizaldi, Martin; Qodariyah, Anin Lailatul
HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah Vol 9, No 2 (2021): HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah
Publisher : UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH METRO

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (139.398 KB) | DOI: 10.24127/hj.v9i2.3394

Abstract

Pembelajaran sejarah menjadi salah satu wahana sebagai upaya pengembangan keterampilan literasi informasi. Siswa membutuhkan keterampilan literasi informasi agar bisa memperoleh informasi sesuai dengan fakta dan sumber sejarah salah satunya seperti melalui penggunaan buku teks sejarah. Penulisan ini bertujuan untuk memahami penguatan literasi informasi dalam pembelajaran sejarah melalui buku teks sejarah. Metode penyusunan artikel ini menggunakan metode kajian pusaka, yang menggunakan sumber referensi dari buku dan jurnal. Dengan penggunaan buku teks sejarah aktivitas belajar siswa akan menjadi lebih meningkat.
PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN IPS SEJARAH MELALUI APLIKASI SWAY BERKONTEN INDIS DI SMP NEGERI 8 MADIUN Huda, Khoirul
HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah Vol 5, No 2 (2017): HISTORIA: Jurnal Pembelajaran Sejarah dan Sejarah
Publisher : UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH METRO

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (598.755 KB) | DOI: 10.24127/hj.v5i2.865

Abstract

Education in Indonesia is seen from the perspective of the present field experiencing many multicomplex problems. The role of educators in utilizing learning conditions through the composition of teaching tools has not been powerless. Minimnya in designing models, strategies or media that are not adequate. This condition is often seen in SMP Negeri 8 Madiun. Based on the observations mention First, the teaching model of IPS History is still conventional with the lecture method. Educators have not taken advantage of interesting and interactive media variations leading to saturation. Second, the limitations of resource utilization. Whereas the surrounding environment learning source can be used for learning IPS History such as Indis building (Housing Employee KA, SMPN 1 Madiun School Building, City Hall, Giringan PLTA, pagotan sugar factory and kawedanan Uteran or Kandangan coffee garden). The purpose of this research is to develop the media office Sway berkonten Indis to form a draft prototype that has been tested. Research type is Research and Development. The result of this research is limited test at SMP Negeri 10 Madiun got average score 4,23, produce very good score (X => 4,21) so media is considered feasible. The expanded scale test at SMP Negeri 8 Madiun shows the average of 60,35 (pre-test) and 94,46 (post-test), and statistic test of Paired Samples T Test. The result of significance value is 0.00, so the result shows less than 0.05 and  means rejected so that there has been a significant increase.
NILAI EDUKASI CANDI JABUNG KECAMATAN PAITON KABUPATEN PROBOLINGGO DALAM PEMBELAJARAN SEJARAH Budiono, Eko Muhammad Arif; Supeno, Bambang; Putri, Rully Puji Nurmala
HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah Vol 7, No 2 (2019): HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah
Publisher : UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH METRO

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (143.982 KB) | DOI: 10.24127/hj.v7i2.1966

Abstract

Jabung Temple is a historical heritage temple from Majapahit Kingdom in Probolinggo Regency, which is located in Jabung Candi Village, this temple heritage site is still not maximally used in history learning. this study aims to determine the value of education contained in the temple jabung so that it can help in class learning for students. This study is an analytical / descriptive study of the value of education contained in jabung temples. The research site is the jabung candi village in Paiton sub-district where the temple of jabung stands. The research method is by step 1. heuristics (data collection) through the stages of observation, document study, and interviews 2. Criticism of sources 3. Interpretation through qualitative descriptive and 4. Historiography. The study studied was the value of education contained in the temple in its use in historical learning. the result of this research is Jabung Temple called Bajrajinaparamita Candi. Candi Jabung was visited by Maha Raja Hayam Wuruk when traveling east of Java. The journey carried out by the king was followed by the leadership, minister, family and Maha Patih gajah Mada by leading the troops of the parade, the journey also aimed at seeing and uniting the territory of the Majapahit kingdom in the eastern Java region. The area passed by Lasem, Lohdaya, Palah Lawang, Blitar, Jime, Simping, and Kalayu. When you get to Paiton, you can use it as a learning resource in the classroom and as a tangible proof of historical heritage around students. The conclusion is of course there is an educational value contained in this jabung temple in learning history.
Template (Gaya Selingkung) e-Jurnal Historia UM Metro Historia, Pengelola Jurnal
HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah Vol 3, No 2 (2015): HISTORIA: Jurnal Pembelajaran Sejarah dan Sejarah
Publisher : UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH METRO

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (494.286 KB) | DOI: 10.24127/hj.v3i2.169

Abstract

Abstrak memuat uraian singkat mengenai masalah dan tujuan penelitian, metode yang digunakan, dan hasil penelitian. Tekanan penulisan abstrak terutama pada hasil penelitian. Abstrak ditulis dalam bahasa Indonesia dan bahasa Inggris. Abstrak diketik dengan spasi tunggal dengan batas pengetikan lebih sempit dari batas pengetikan teks utama. Kata kunciperlu dicantumkan untuk mendeskripsikan masalah yang diteliti dan istilah-istilah pokok yang mendasari penelitian. Kata kunci dapat berupa kata tunggal, atau gabungan kata. Jumlah kata kunci 3-5 kata. Kata-kata kunci ini diperlukan untuk komputerisasi guna mempermudah pencarian judul penelitian dan abstraknya.
Sang Pucuk dan Sisi Gelap Petani Perkebunan Teh Pagilaran, Kabupaten Batang 1947-1948 Salsabila, Shinta Fitria; Kurniawati, Kurniawati; Yanuardi, M. Hasmi
HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah Vol 10, No 1 (2022): HISTORIA: Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah
Publisher : UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH METRO

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (515.474 KB) | DOI: 10.24127/hj.v10i1.4026

Abstract

Selama abad ke-18 konflik mengenai lahan pertanian kerap terjadi antara kalangan petani desa dengan perusahaan milik kolonial. Aksi tuntutan dilakukan demi memperjuangkan hak agraria petani yang selama ini terampas oleh kalangan kelas atas. Tujuan penelitian ini ialah memberikan gambaran kepada pembaca bagaimana para kaum marginal desa dan kaum agamawan berjuang demi merebut kembali hak atas tanah Pagilaran yang dikuasai kembali pasca-Kemerdekaan tahun 1947 oleh kolonial. Penyelewengan oleh administratur desa dalam mengakomodasikan petani sejatinya menjadi titik penting dalam tulisan ini. Penulisan ini dilakukan dengan menggunakan metode historis yang terdiri dari empat tahapan, diantaranya heuristik, verifikasi, interprentasi dan historiografi, dengan mengambil rentang waktu antara 1947 hingga 1948. Penelitian sebelumnya mengenai Perkebunan Pagilaran sudah pernah ditulis oleh Wahyu Nugroho. Berdasarkan tulisan tersebut hanya mengkaji situasi pemberontakan dan kondisi tahun 2000. Sementara itu, yang menjadi perbedaaan dengan penelitian terdahulu adalah fokus pembahasan penulis yang belum dijelaskan mengenai sejarah konflik tanah masa kolonial.
KH. AHMAD HANAFIAH PEJUANG KEMERDEKAAN INDONESIA ASAL KARESIDENAN LAMPUNG Setiawan, Johan; Aman, Aman
HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah Vol 6, No 1 (2018): HISTORIA: Jurnal Pembelajaran Sejarah dan Sejarah
Publisher : UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH METRO

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (214.701 KB) | DOI: 10.24127/hj.v6i1.1252

Abstract

This research inteded to find the biography of KH. Ahmad Hanafiah and to examine his fight in haslling the Independent of Indonesia in Karesidenan Lampung. The methode of this research was historic method by using steps, (1) heuristics, (2) resource critics, (3) interpretations, (5) historiography. Derivying the result from the instruments, it can be drawn as follows; (1) KH. Ahmad Hanafiah was a clergy and a religion teacher who served himself as the politician or a teacher in Lampung region. (2) KH. Ahmad Hanafiah was a leader of Sukadana Hisbullah Troops whom sacrifice himself in facing the first Netherland Military Agression and he was died in the battlefield in 1947.Keywords: KH. Ahmad Hanafiah, Patriotist, Lampung Region
PERAN DINAS PARIWISATA KOTA SEMARANG DALAM UPAYA MELESTARIKAN GEDUNG LAWANG SEWU SEBAGAI OBJEK WISATA PENINGGALAN BELANDA DI KOTA SEMARANG JAWA TENGAH TAHUN 2011 – 2014 Minarti, Ria Ari; Sumiyatun, Sumiyatun
HISTORIA : Jurnal Program Studi Pendidikan Sejarah Vol 4, No 1 (2016): HISTORIA Jurnal Pembelajaran Sejarah dan Sejarah
Publisher : UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH METRO

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (125.519 KB) | DOI: 10.24127/hj.v4i1.398

Abstract

Page 1 of 12 | Total Record : 116