cover
Contact Name
Fata Asyrofi Yahya
Contact Email
cendekia@iainponorogo.ac.id
Phone
+6285746318270
Journal Mail Official
cendekia@iainponorogo.ac.id
Editorial Address
Jalan Pramuka 156, Kec. Siman, Kab. Ponorogo
Location
Kab. ponorogo,
Jawa timur
INDONESIA
Cendekia: Jurnal Kependidikan dan Kemasyarakatan
ISSN : 16931505     EISSN : 2477796X     DOI : http://dx.doi.org/10.21154/cendekia
Cendekia: Jurnal Kependidikan dan Kemasyarakatan is a reputable journal published by the Faculty of Tarbiyah and Teacher Training, The State Islamic Institute of Ponorogo (IAIN Ponorogo), Indonesia. The focus of this journal deals with a broad range of topics related to education in Islamic civilization. Cendekia invites scientists, scholars, researchers, as well as professionals to publish their research in our journal. This journal publishes high quality empirical and theoretical research articles reviewed by the leading experts in the fields. The incoming papers will be selected based on great scientific studies, valuable new insights, and captivating the community in education in Islamic civilization.
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 13, No 2 (2015)" : 5 Documents clear
THE EFFECT OF COMPUTER ASSISTED LANGUAGE LEARNING (CALL) TOWARD SPEAKING ABILITY IN STAIN PONOROGO Pryla Rochmahwati; Zakaria Bintang Pamungkas
Cendekia: Kependidikan dan Kemasyarakatan Vol 13, No 2 (2015)
Publisher : IAIN Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (714.529 KB) | DOI: 10.21154/cendekia.v13i2.253

Abstract

Abstrak: Teknologi memiliki peran penting dalam kehidupan sehari-hari, terutama dalam bidang pendidikan. CALL (Computer Assisted Language Learning) sebagai bagian dari teknologi telah memberikan kontribusi untuk pengajaran bahasa Inggris terutama kemampuan berbicara. Penelitian expost facto ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan CALL (Computer Assisted Language Learning) terhadapkemampuan berbicara siswa. Populasi penelitian ini adalah 83 mahasiswa semester 2 program studi Bahasa Inggris STAIN Ponorogo dan 70 mahasiswa sebagai sampel. Data diperoleh melalui kuesioner dan dokumentasi. Teknik analisis data dengan menggunakan regresi linier sederhana melalui SPSS 19.00. Hasil tabel perhitungan ANOVA menunjukkan bahwa Fhitung (392.483)> Ftabel (7,08)). Oleh karena itu, dapat disimpulkan bahwa ada pengaruh yang signifikan dari penggunaan CALL terhadap kemampuan berbicara siswa dengan model persamaan regresi adalah Y=29.650+0.715X. Berdasarkan temuan tersebut, dosen dan praktisi pendidikan disarankan agar Computer Assisted Language Learning (CALL) digunakan sebagai media dalam meningkatkan kemampuan berbicara.
PESANTREN SEBAGAI BASIS PENDIDIKAN SPRITUAL DALAM PEMBENTUKAN KARAKTER JATI DIRI MANUSIA Moh Sakir
Cendekia: Kependidikan dan Kemasyarakatan Vol 13, No 2 (2015)
Publisher : IAIN Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (596.543 KB) | DOI: 10.21154/cendekia.v13i2.244

Abstract

Abstract: In Islamic boarding schools, teachers do not only transfer religious sciences to the students, but also transform the importance of spiritual education as the first step in building human identity. Human beings have been already giveninnate essential elements by Allah as perfect complementsto be his vicegerent or khalifafilardli. To carry out this task, they must know in advance the principal elements or components that affect human spiritual characters. These componentsare the heart, intellectual and passion. These three components can be developed or trainedin sequence process of learning so that they know how to educate their heart, intellectual and passion, and eventually these lead their awareness as human beings who havepersonal identity as spiritual in nature. وأ خيشلا هب ماق ،بسحف بلاطلا ناهذأ لىإ ةينيدلا تامولعلما لقنت لا “ نيترنسب “ ةيوبترلا ةسسؤلما تناك سفن في تناك .ناسنلإا ةيصخش نيوكت في لىوأ ةوطخك ةيحورلا ةيبترلا ةيمهأ كلذك سردت اهنكل ،يهايك هذه ءادأ فيو .هضرأ في للها ةفيلخ هنوك في ةلمكم رصانعك للها اهقلخ تيلا ةيقيقح رصانع وأ عضوم ناسنلإا يه رصانعلا هذه .هيدل ةيحور ةعيبط في رثؤت ىتلا ةيساسلأا رصانعلا لاوأ فرعي نأ ناسنلإا ىلع ةفيظولا ناسنلإا ملعي تيح اهيف ةيبترلا ةيلمع قيبطت وأ اهتيمنت نكيم ةثلاثلا رصانعلا هذه .سفنلاو لقعلاو بلقلا .ةيحور ةرطف هل ناسنإك هسفن ةقيقح ناسنلإا ملعي يرخلأا فيو ،هسفنو هلقعو هبلق ةيبرت ةيفيك
POTENTIAL EDUCATIONAL BENEFITS OF INCORPORATING STRUCTURED CONTROVERSY IN EFL CONTEXT AND ITS POSSIBLE CHALLENGES Restu Mufanti
Cendekia: Kependidikan dan Kemasyarakatan Vol 13, No 2 (2015)
Publisher : IAIN Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (1030.02 KB) | DOI: 10.21154/cendekia.v13i2.249

Abstract

Abstrak: Tujuan dari artikel ini adalah untuk mengeksplorasi beberapa potensi akademik dari penerapan model pembelajaran kontroversi terstruktur (structured controversy) serta tantangan yang mungkin dihadapi pendidik, khususnya dalam proses pembelajaran Bahasa Inggris sebagai bahasa asing di tingkat universitas. Structured controversy merupakan salah satu model pembelajaran kooperatif dengan mengeksplorasi penggunaan konflik intelektual untuk memfasilitasi peserta didik agar mereka dapat memperluas dan memperdalam pemahamannya terhadap masalah/topik yang dipelajari. Diyakini bahwa pelibatan peserta didik dalam proses kontroversi terstruktur dapat meningkatkan kemampuannya dalam menggali dan menyampaikan permasalahan akademis, menyelesaikan permasalahan yang dihadapi secara kolaboratif, dan menarik kesimpulan berdasarkan sudut pandang yang berbeda. Peserta didik lebih mampu menyampaikan argumen yang kuat dalam menentukan dan menafsirkan masalah, mengembangkan dan mengevaluasi solusi, menyusun rencana berdasarkan solusi yang dipilih, dan mampu merefleksi hasil belajar. Dalam artikel ini, ada tiga manfaat yang diperoleh ketika teknik kontroversi terstruktur diimplementasikan di kelas: (a) memberikan kesempatan luas bagi peserta didik untuk belajar bersama dalam situasi yang menantang dan bermakna, (b) memberikan peluang pada mereka untuk berproses bersama dengan teman sejawat dan negosiasi makna dalam proses interaksi diskusi, dan (c) meningkatkan kemampuan berfikir kritis mereka. Karena implementasi teknik ini membawa manfaat banyak dalam pembelajaran dan didukung dengan banyak teori serta hasil penelitian, disarankan bagi pendidik untuk mengintegrasikan praktik pembelajaran tersebut di kelas.
KECERDASAN SPIRITUAL DALAM MAJELIS PESONA ILAHI PONOROGO Iin Inayatussalamah
Cendekia: Kependidikan dan Kemasyarakatan Vol 13, No 2 (2015)
Publisher : IAIN Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (612.9 KB) | DOI: 10.21154/cendekia.v13i2.245

Abstract

Abstract: Spiritual Knowledge is an essential part of the teachings atPesonaIlahi Assembly,Joresan-Mlarak, Ponorogo and this determines the assembly to receive tremendous public welcoming. What and how the spiritual knowledge is developed is very interesting to study. Through a qualitative approach, this study aimedat examining more deeply by employing in-depth interviews, observation, and documentation. In analyzing the data, interactive analysis was usedby adopting the concept of Miles and Hibermaninvolving three main stages: data reduction, data display, and conclusion.  The results showed: 1). The emergence of the Assembly was determined by two factors: a) Murshid teachers,RomoKyaiLabibHudaf gained the trust fromRosulallah Saw to lead the people (Kholifahfilardi) and b) the emergence of spiritual aridity, growing akhlakulkarimah, making intelligent people spiritually. 2) there were four values   of spiritual intelligence found: a) unifying motion and oral in the sense of wholeness, b) making a whole of senses in the natural subservience, and c) prioritizing the most important primary, and d) subjecting ideology in ideology. 3). The implementation of the congregation spiritual intelligence can be seen from: a) in a polite language and courteous behavior, b) khusnudzon and Qona’ah, c) subject to and obey the command of Murshid teacher, d) Tafakkur. 4) The contribution given was to foster the potential of spiritual intelligence that came from the human nature itself. ،وغورونوف كرلام ناسروج في “ يلهلإا بذلجا سلمج “ ميلعت نم مهم ءزج ةيونعلما ةيحورلا فراعلما نإ باّ ذج رمأ ميلاعتلا هذه ىَّ منٌ ت فيكو ميلاعتلا هذه يه ام .سللمجا اذه دوجو عمتلمجا نم يرثك باجتسا اذهبف ،ةقيمعلا ةلباقلما : بيلاسأب اهيف ةقيمعلا ةساردلا  – يفيكلا لخدلماب  – ثحبلا اذه لواح .هيف ثحبلل نامبرهو سليم همّ دق يذلا بولسلأا – تانايبلا ليلتح في – ثحابلا مدختسا .ةبوتكلما قئاثولاو ،ةظحلالماو .ثحبلا جئاتن جاتنتسا مث ،تانايبلا ضرعو ،تانايبلا ضيفتخ :تاوطلخاب ىلع دشرلما خيشلا لوصح : لولأا ،نلاماع سللمجا اذه روهظ ةيفلخ نإ )1 : يلاتلاك ثحبلا جئاتنو يحورلا فافلجا ةرهاظ ءوشن : يناثلاو ،)ضرلأا في ةفيلخ( ةملأا سيئر نوكيل )م -ص( لوسرلا نم ةناملأا : يحورلا ءاكذلل ميق عبرأ ةثمو )2 .اّ يحور  ّ يكذلا ناسنلإا نيوكتو ،قلاخلأا مراكم ةيمنتو ،عمتلمجا في ليضفت ،ثلاثلا ،لماعلا عوضخ في روعشلا ديحوت ،يناثلاو ،روعشلا ةدحو في قطنلاو ةكرلحا ديحوت ،لولأا ىدل  ّ يحورلا ءاكذلاو ميقلا هذه قيبطت امأ )3 .مهفلا في مهفلا عيضتخ ،عبارلا ،ةلضافلا ءايشلأا نم لضفلأا قلاخأب ينقلختمو ابدأتم انّ يل انسح املاك مهملاك ،لولأا : في ةرهاظف سللمجا اذه لىإ ةبستنلما ةعاملجا نييدلا مهسلا امأ )4 .رّ كفتلا ،عبارلاو ،دشرلما خيشلا ةعاط ،ثلاثلاو .ةعانقلاو  ّ نظلا نسح ،يناثلاو .ةيمرك.هسفن ناسنلإا ةرطف نم ةتجانلا يحورلا ءاكذلا ةقاط ةيمنت وه سللمجا اذه نم
POTRET PENDIDIKAN DI INDONESIA DAN KESIAPANNYA DALAM MENGHADAPI MASYARAKAT EKONOMI ASIA (MEA) Heri Widodo
Cendekia: Kependidikan dan Kemasyarakatan Vol 13, No 2 (2015)
Publisher : IAIN Ponorogo

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (779.601 KB) | DOI: 10.21154/cendekia.v13i2.250

Abstract

Abstracts: Education determines the progress of a nation to be a prosperous country. With education, the pride and civilization of a nation is easily realized. This paper is a small portrait of educational system and educational quality in Indonesia; quality of education is directly correlated to the quality of the graduated in Indonesia. Human resources in Indonesia are deeply affected by quality of education in Indonesia. The fact found that only the qualified human resources can be absorbed in work places. In line with the global live, Indonesians are parts of Asia community and world community, therefore, Indonesians are required to move on following requirement of world community. To cope the existence of “MEA”changes on education paradigm and making wisdom decisions must be done appropriately that Indonesians can be actively involved in “MEA” and they are not merely the objects of other Asia Countries.  ةيناكما ةدّ يلجا ةيبترلابو .ايندم اعمتمج هنوك لىإ لوصولل بعشلا رّ وطتو ّ ونم ينيعت في اسايقم ةيبترلا تناك ماظن نع ةيرغص ةروص ضرع ةلاقلما هذه تلواح .ةمّ دقتم ةراضح اذ ايمرك ابعش بعشلا نوك تاينمأ ققتح ينجّ رلخا ةدوجو ،ينيجّ رلخا ةدوج ىوتسم ىلع ةرشابم رثؤت ةيبترلا ةدوج نلأ ،ايسينودنإ في اهتدوجو ةيبترلا .لمعلا نيدايم اهيلإ جاتتح تيلا يه ةدّ يلجا ةيناسنلإا دراولماو .ايسينودنإ ىدل ةيناسنلإا دراولما ةيعون في رّ ثؤت اذهب .لماعلا في تاعمتلمجا نم ضعبو ،ايسآ عمتمج نم ضعب ايسينودنإ نإف ةلموعلا رصع في ةايلحا بناج فيو يداصتقلإا عمتلمجا دوجوبف .رصاعلما يلماعلا عمتلمجا تايضتقم ةرياسم  ّ يسينودنلإا بعشلا وطيخ نأ دبلا نم دبلا ةمكلحاب رصعلا تايضتقلم فقولما ذاتخاو ةيبترلا في رظنلا تاهجو تايريغت  ّ نإف   يويسلآا قاوسلأا نم اقوس ايسينودنإ نوكت لا نلأو   في كاترشلاا ىلع يسينودنلإا بعشلا ردقيل اهب مايقلا .لودلا نم اهيرغل

Page 1 of 1 | Total Record : 5