cover
Contact Name
Muh Ibnu Sholeh
Contact Email
indocelllular@gmail.com
Phone
+6282144444454
Journal Mail Official
indocelllular@gmail.com
Editorial Address
Jl. Raya I/34, Ngunut, Tulungagung 66292, Jawa Timur, Indonesia
Location
Kab. tulungagung,
Jawa timur
INDONESIA
AL-MAFAZI: JOURNAL OF ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT
ISSN : -     EISSN : 30256526     DOI : -
AL-MAFAZI: JOURNAL OF ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT is a peer-reviewed journal in the field of Islamic education and is intended to communicate original research and current issues on the subject. This journal is published twice a year, namely in July and December. The editorial staff welcomes scholars, researchers and practitioners of Islamic education management around the world to submit scientific articles for publication in this journal. This journal contains the results of research and studies on Islamic Education Management. All articles will be reviewed by experts before being accepted for publication. AL-MAFAZI: JOURNAL OF ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT is a peer-reviewed journal of original research and writing on Islamic education management and education management in general. Al-Mafazi journal is published twice a year regularly in July and December, aims to provide a forum for scientific understanding of the field of education and plays an important role in promoting processes that accumulate knowledge, values ​​and skills. This journal invites research articles related to the following topics: 1. Management of Islamic Education 2. Islamic education administration management 3. Islamic Education Management Accounting 4. Islamic Education Management Marketing 5. Development of Islamic Education 6. Education and Curriculum 7. Islamic Education Leadership 8. Human Resource Management 9. Management of Islamic boarding schools/non-formal education and others
Arjuna Subject : Umum - Umum
Articles 18 Documents
Kepemimpinan Profetik dalam Pendidikan Islam Dalam QS Al An’am : 165 SRI PUTRI
AL-MAFAZI: JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM Vol 1 No 1 (2023): 2023
Publisher : ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT STUDY PROGRAM

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

ABSTRAK Sebagai seorang muslim yang memiliki pedoman dalam hidupnya yaitu al Quran dan Hadits, maka sepantasnya al Quran dan Hadits dijadikan sebagai pedoman dan teladan dalam menjalani hidup ini. Termasuk dalam masalah kepemimpinan, setiap pemimpin berpijak pada konsep kepemimpinan yang relevan dengan ajaran Islam. Hal ini yang sebaiknya menjadi teladan dalam memimpin adalah kepemimpinan Nabi (propetic). Keberhasilan kepemimpinan yang telah dibuktikan oleh Nabi Muhammad saw adalah selaku seorang pemimpin, Beliau adalah orang yang paling berhasil dan berpengaruh sepanjang masa. Dalam Islam, kepemimpinan diyakini mempunyai nilai yang khas dari sekedar kepengikutan bawahan dan pencapaian tujuan organisasi. Ada nilai-nilai transendental yang diperjuangkan dalam kepemimpinan profetik dalam organisasi apapun. Konsep kepemimpinan dalam Islam tidak hanya bersifat horizontal-formal terhadap sesama manusia, akan tetapi bersifat vertical-moral yakni adanya sebuah tanggungjawab dihadapan Allah di hari ahir kelak. Nilainilai tersebut menjadi pijakan dalam melakukan aktifitas kepemimpinan. Kepemimpinan profetik merupakan kepemimpinan yang melandaskan kepribadian dari Rasulullah saw dalam menjalankan kepemimpinannya, Karena kepemimpinan profetik dalam al quran telah disinggunng serta sudah dicontohkan oleh Rasulullah saw. Sebagai seorang pemimpin dalam menjalankan kepemimpinan profetik, mereka perlu mengetahui dan meneladani sifat-sifat Rasulullah saw yakni dapat memimpin diri sendiri, memberikan teladan, dapat berkomunikasi dengan baik, dekat dengan orang-orang  yang dipimpinnya, selalu bermusyawarah, serta memberikan motivasi dan pujian. Kepemimpinan profetik diwujudkan sebagai posisi/jabatan leader yang memikul tanggung jawab untuk mencapai tujuan dan harapan dari instansi/organisasi melalui aktivitas-aktivitas kepemimpinannya.
PENERAPAN MANAJEMEN STRATEGIK DALAM PENINGKATAN MUTU PERKUMPULAN NADLATUL ULAMA: Studi pada Majelis Wakil Cabang Nahdlatul Ulama di Karangrejo Tulungagung Sutrisno
AL-MAFAZI: JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM Vol 1 No 1 (2023): 2023
Publisher : ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT STUDY PROGRAM

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Penelitian yang dilakukan oleh peneliti ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penerapan manajemen strategik yang dilakukan oleh ketua organissasi kemasyarakatan terbesar di Indonesia dalam peningkatan mutu organisasi di Majelis Wakil Cabang Nahdlatul Ulama Kecamatan Karangrejo Kabupaten Tulungagung. Penekanannya adalah apakah dalam penelitian ini perencanaan manajemen strategiknya dapat meningkatan mutu organisasi atau tidak. Oleh karena itu, peneliti ingin melakukan wawancara kepada ketua tanfidziyah, mustasyar, dan rois syuriyah Majelis Wakil Cabang Nahdlatul Ulama Kecamatan Karangrejo Kabupaten Tulungagung yang muaranya untuk mendapatkan data atau hasil dari apa yang dirasakan selama berorganisasi hingga kini. Pelaksanaan penelitiannya mengunakan metode penelitian deskriptif dan instrumen pengumpulan data penelitian ini menggunakan pengamatan. Hasil yang diperoleh dalam penelitian ini adalah penerapan manajemen strategik Majelis Wakil Cabang Nahdlatul Ulama Kecamatan Karangrejo Kabupaten Tulungagung dalam meningkatkan mutu Perkumpulan Nahdlatul Ulama Karangrejo melalui perencanaan, pengorganisasian, pengarahan, dan pengendalian berdasarkan Peraturan Perkumpulan Nahdlatul Ulama berhasil dilakukan sehingga dapat memenuhi tujuan utama terwujudnya tatanan masyarakat yang maju, tinggi harkatnya, berkeadilan dan demi kemaslahatan umat serta terciptanya rahmat bagi semesta.
URGENSI TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP DAN FACILITATIVE LEADERSHIP DI MADRASAH Maratus Sholeha; Agus Supriyad; Abd Muhith
AL-MAFAZI: JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM Vol 1 No 1 (2023): 2023
Publisher : ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT STUDY PROGRAM

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstrak Pemaksaan  kehendak  dan  pragmatis  merupakan  sikap  dan  perilaku  yang  sering mewarnai kepemimpinan komando-birokratik-hierarkis, yang pada akhirnya akan berakibat fatal terhadap terbelenggunya sikap inovatif dan kreatif dari setiap bawahan. Dalam melaksanakan tugas dan kewajiban, mereka cenderung bersikap apriori dan bertindak hanya atas dasar perintah sang pemimpin semata. Dengan kondisi demikian, pada akhirnya akan sulit dicapai kinerja yang unggul dan produktif. Menyadari semua itu, perubahan kebijakan kepemimpinan pendidikan yang dapat memberdayakan pihak bawahan  menjadi  amat  penting  untuk  dilakukan.  Berdasarkan  paparan  konseptual dapat  disimpulkan  bahwa:  1)  kepemimpinan  transformasional  adalah  merupakan sebuah proses saat pemimpin dan bawahan mengembangkan satu sama lain tingkat moralitas dan motivasi yang tinggi. Pemimpin transformational memiliki atribut-atribut ideal (berupa: kharisma, keteladanan, keyakinan yang teguh, dan mampu menularkannya pada bawahan sebagai uswah dalam organisasi pendidikan) dan perilaku yang ideal (berupa: visi yang jelas dan konkrit, etos kerja tinggi, konsisten, komitmen,  dan  mampu  menumbuhkan  kesadaran  bawahan  terhadap  peran  dan fungsinya dalam mencapai tujuan organisasi). 2) Kepemimpinan fasilitatif merupakan alternatif model kepemimpinan yang dibutuhkan guna menghadapi tantangan masa depan era globalisasi dan teknologi informasi, yang pada intinya model ini merujuk kepada upaya pemberdayaan setiap komponen manusia yang terlibat dan bertanggung jawab dalam pendidikan di madrasah. Ciri-ciri pemimpin fasilitatif yaitu; 1) An Expectation of Improvement Replaces Cynicism and Frustration, 2) Power Is Shared, Not Granted, 3) The Goal Is Not Democracy, but Improvement. Pemimpin fasilitatif selalu bersikap optimis, menghargai orang lain, dan berorentasi kepada perubahan.
KORPORASI PRODUKSI PENDIDIKAN: PARADIGMA BARU DALAM MENINGKATKAN KOMPETENSI DAN DAYA SAING LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM TRANSFORMATIF M. Munif; Agus Eko Sujianto; Prim Masrokan Mutohar
AL-MAFAZI: JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM Vol 1 No 1 (2023): 2023
Publisher : ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT STUDY PROGRAM

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Artikel ini bertujuan untuk mengkaji konsep korporasi produksi pendidikan sebagai paradigma baru dalam meningkatkan kompetensi dan daya saing lembaga pendidikan Islam transformatif. Korporasi produksi pendidikan adalah suatu model pengelolaan pendidikan yang mengintegrasikan aspek akademik, bisnis, dan sosial dalam satu kesatuan yang saling mendukung dan menguntungkan. Artikel ini menggunakan metode penelitian pustaka dengan mengkaji berbagai sumber literatur yang berkaitan dengan topik pembahasan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa korporasi produksi pendidikan dapat menjadi alternatif solusi untuk meningkatkan kualitas, kuantitas, dan relevansi pendidikan Islam transformatif yang mampu menghasilkan lulusan yang kompeten, mandiri, kreatif, inovatif, dan berkontribusi positif bagi masyarakat. Pertama : Keunggulan korporasi produksi pendidikan, antara lain : 1)Meningkatkan mutu pendidikan, 2) Membangun budaya korporat, 3) Mengembangkan potensi siswa secara optimal, 4)  Memanfaatkan teknologi informasi dalam proses belajar mengajar, dan 5) Meningkatkan daya saing lulusan. Kedua : Tantangan korporasi produksi pendidikan, antara lain : 1) Mengembangkan budaya korporat dan manajemen global dalam pendidikan yang sesuai dengan nilai-nilai Islam, 2) Menghasilkan produksi dan jasa pendidikan yang berkualitas, relevan, dan berdaya saing di pasar global, Keterbatasan sumber daya manusia, finansial, dan infrastruktur dalam mengelola pendidikan, dan 4) Menjaga  keseimbangan  antara  kepentingan  akademik,  sosial,  dan  ekonomi  dalam bisnis pendidikan. Ketiga : Langkah-langkah implementasi korporasi produksi pendidikan, antara lain : 1) Analisis kebutuhan dan potensi, 2) Perencanaan produksi pendidikan, 3) Pengembangan produksi pendidikan, 4) Pengujian produksi pendidikan, dan 5) Penyebarluasan dan pemanfaatan produksi pendidikan.  
A KEBIJAKAN PENINGKATAN KUALITAS PENGELOLAAN DAN MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM MELALUI PENERAPAN TEKNOLOGI INFORMASI DAN SISTEM PENGELOLAAN DATA YANG EFEKTIF Januariani Januariani; Mujamil; Abdul Aziz
AL-MAFAZI: JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM Vol 1 No 1 (2023): 2023
Publisher : ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT STUDY PROGRAM

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Manajemen Pendidikan Islam adalah suatu proses penataan atau pengelolaan lembaga pendidikan Islam yang melibatkan sumber daya manusia muslim dan menggerakkannya untuk mencapai tujuan  pendidikan Islam. Pengelolaan lembaga pendidikan seringkali menghadapi kendala, salah satunya adalah administrasi sekolah yang belum diorganisir dengan  baik,  contohnya  data  sekolah  yang  kurang  dinamis.  Upaya  yang  ditempuh lembaga pendidikan untuk mengatasi kendala ini adalah membentuk Sistem Informasi Manajemen (SIM) yang memanfaatkan teknologi informasi. Pemanfaatan teknologi dalam SIM  bertujuan  memberikan  data  berupa  informasi  kepada  manajemen  setiap  waktu dengan cepat dan tepat sebagai dasar pembuatan keputusan dalam rangka mencapai tujuan organisasi. Penelitian ini termasuk penelitian kualitatif dengan pendekatan studi kasus. Penelitian dilakukan di Madrasah Aliyah Negeri (MAN) 1 Tulungagung. Hasil penelitian menunjukkan bahwa Pusdamad (Pusat Data Madrasah) selaku pengelola SIM di MAN 1 Tulungagung belum mampu memenuhi sebagian besar kebutuhan informasi semua unit di madrasah. Kendala yang dialami Pusdamad diantaranya disebabkan karena SDM pengelola yang kurang memadai, belum adanya rencana pengembangan, identifikasi kebutuhan, dan prosedur pelaksanaan yang jelas.  Berbagai kendala ini menyebabkan pengelolaan data belum dapat berjalan secara efektif dan efisien.  
KEPEMIMPINAN TRANSFORMASIONAL DAN KOMITMEN ORGANISASI MOCHAMMAD SYAFIUDDIN SHOBIRIN; Achmad Patoni; Binti Maunah; Moh. Ja'far Sodiq Maksum
AL-MAFAZI: JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM Vol 1 No 1 (2023): 2023
Publisher : ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT STUDY PROGRAM

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The study aims to test the relationship between transformational leadership and organizational commitment. The research uses a quantitative approach by collecting data through questionnaires distributed to respondents consisting of members of organizations at various levels of hierarchy. The analytical method used in this study is regression analysis to test the relationship between transformational leadership variables and organizational commitments. Research findings show a positive link between transformational leadership and organizational commitment. These findings show that transformational leadership styles that involve inspiration, intellectual stimulation, motivation, and good behavioral modeling have a significant impact on the level of commitment of the organization’s members. Furthermore, the research also shows that the most influential elements of transformational leadership on organizational commitment are inspiration and motivation. This research provides a better understanding of the importance of transformational leadership in building strong organizational commitments. These findings can be the basis for organizations to consider the importance of developing and promoting transformational leadership styles in an effort to enhance the commitment of members of the organization. The practical implications of this research are the importance of transformational leadership training and development for organizational leaders to higher commitments from members of the organization.
MANAJEMEN PONDOK PESANTREN DALAM PENGEMBANGAN MUTU PENDIDIKAN DI PONDOK PESANTREN DARUSSALAM BLOKAGUNG BANYUWANGI Ahmad Shodiq Pratama Shodiq
AL-MAFAZI: JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM Vol 1 No 2 (2023): Desember AL-MAFAZI: Journal of Islamic Education Management
Publisher : ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT STUDY PROGRAM

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

In educational institutions, quality is one of the barometers used by consumers in viewing all aspects that are in educational institutions, from which consumers can determine whether the educational institution is in accordance with the desired needs or not. Good quality is needed by educational institutions when they want to continue to exist, in reality education is required to always improve quality in accordance with the development of information technology. Included in this is that Islamic boarding schools as Islamic educational institutions must also oversee current technological advances with good moral guidance, thus the role of Islamic boarding schools is very important in maintaining the nation's moral values. This study aims to find out how the Darussalam Blokagung Islamic Boarding School improves the quality of its education. This research used qualitative research. Data collection was carried out using interview and observation techniques. In this study, descriptive analysis was used as a tool to explore broader data related to Pondok Pesantren Darussalam. The research results obtained were that the management of educational quality planning at the Darussalam Blokagung Islamic Boarding School was in accordance with several quality boarding school education requirements with the advantages of collaboration between the general education curriculum and the pesantren curriculum. Key words : Quality management, education, pesantren.
MANAJEMEN PESERTA DIDIK DI LEMBAGA PENDIDIKAN ISLAM muhammad luthfi sya'bana luthfi; Muhammad Dhiyaurrahman Hanafi; Zamzami Dhiyaul Ulum; Moh.Ibnu Sholeh
AL-MAFAZI: JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM Vol 2 No 1 (2024): JULI AL-MAFAZI: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam
Publisher : ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT STUDY PROGRAM

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Judging from its effectiveness as an educational institution, educational problems often arise as a result of improper management. The purpose of this research is to explain the management of students in schools and universities in general. The method used in this study used the library research method or approach. Data analysis was carried out by researchers using data analysis proposed by Miles and Huberman quoted from data collection, data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this study indicate that (1) Student management includes; analysis of student needs, recruitment of new students, selection of new students, orientation of new students, placement of new students, grouping of students, student discipline, and student guidance and counseling services. (2) The management of students is carried out directly by the leadership of the pesantren, the principal and deputy principal who are responsible for the program. Steps in implementing student management include disciplining students in following the various activities that have been programmed. (3) Student Management Evaluation is carried out through academic and non-academic assessments.
PENERAPAN METODE LEAN SIX SIGMA DALAM MENINGKATKAN EFISIENSI PERKANTORAN PENDIDIKAN ISLAM M. Yusuf
AL-MAFAZI: JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM Vol 1 No 2 (2023): Desember AL-MAFAZI: Journal of Islamic Education Management
Publisher : ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT STUDY PROGRAM

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Abstract The efficiency of Islamic educational office is an important aspect in improving the quality of education. One method that can be applied is Lean Six Sigma, which focuses on waste elimination and process performance improvement. This study aims to analyze the implementation of Lean Six Sigma method in improving the efficiency of Islamic educational office. The focus of this research is to identify existing problems, design effective process improvements, and measure their impact on the efficiency of Islamic educational office. This research is based on literature review and relevant studies on the implementation of Lean Six Sigma in the context of education. Various relevant sources were utilized to gain a comprehensive understanding of the Lean Six Sigma concept and its implementation in Islamic educational office. The results of the study indicate that the implementation of Lean Six Sigma method can significantly improve the efficiency of Islamic educational office. In this research, the identified problems were successfully addressed through targeted process improvements and the use of Lean Six Sigma tools. The impact is evident in increased productivity, reduced waiting time, improved service quality, and cost savings. Keywords: lean six sigma, efficiency, Islamic educational office, service quality.
STRATEGI KEPALA MADRASAH DALAM MENINGKATKAN JUMLAH SISWA DI MADRASAH TSANAWIYAH YAYASAN PENDIDIKAN SOSIAL DAN MA’ARIF 2 SIDOARJO Tri Wahyu Ningsih tri; M.Athoiful Fanan
AL-MAFAZI: JURNAL MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM Vol 1 No 2 (2023): Desember AL-MAFAZI: Journal of Islamic Education Management
Publisher : ISLAMIC EDUCATION MANAGEMENT STUDY PROGRAM

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Strategic Head of Madrasah in Increasing the Number of Students in Madrasah Tsanawiyah Ma'arif 2 Sidoarjo Education and Social Foundation.Strata 1 program of Islamic Education Management Study Program STAI An Najah Indonesia Mandiri Sidoarjo. This study aims to know and describe the Strategy of the Head of Madrasah in Increasing the Number of Students in Madrasah Tsanawiyah Ma'arif 2 Sidoarjo Education and Social Foundation and the Challenges and Obstacles of Madrasah Heads in increasing the number of students in Madrasah Tsanawiyah Ma'arif 2 Sidoarjo Education and Social Foundation. The method used is the Quality research method, this research is a field research conducted directly in its place, namely at Madrasah Tsanawiyah Ma'arif 2 Sidoarjo Education and Social Foundation.The sources of research data used in this study are primary (main) data sources and secondary (supporting) data sources. Primary data were obtained through direct interviews with school leaders. Then secondary (supporting) data sources are obtained from the results of documentation, namely in the form of a brief history, organizational structure, research location and other documentation results related to the Madrasah Head Strategy. This study resulted in the strategy of the head of the madrasah and the obstacles and challenges in accepting students at Madrasah Tsanawiyah Ma'arif 2 Sidoarjo Education and Social Foundation through several strategies and programs, namely by building a network of partnerships to surrounding schools and target schools, providing good services, and promos throughout the year

Page 1 of 2 | Total Record : 18