cover
Contact Name
ARIFUDIN
Contact Email
arif.fudin23@gmal.com
Phone
+6285719852041
Journal Mail Official
jurnalarmala@gmail.com
Editorial Address
Jl. Letjend Soeprapto No. 19, Pontianak 78121
Location
Kota pontianak,
Kalimantan barat
INDONESIA
Armala : Jurnal Pendidikan dan Sastra Bahasa Arab
ISSN : -     EISSN : 2988330X     DOI : https://doi.org/10.24260/armala.v5i1
Core Subject : Education,
Focus and Scope Armala: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab adalah jurnal yang membahas isu-isu endidikan bahasa dan sastra Arab, baik yang berupa kajian, hasil penelitian, maupun literature review. Jurnal ini diterbitkan oleh Program Studi Pendidikan Bahasa Arab, Fakultas Tarbiyah, Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Pontianak. Kami mengundang para cendekiawan, peneliti, dan praktisi Pendidikan Arab di seluruh dunia untuk berkontribusi dalam mengirimkan artikel-artikel ilmiah yang akan diterbitkan melalui jurnal ini. Semua artikel akan ditinjau oleh para ahli sebelum diterima untuk dipublikasikan. Setiap penulis bertanggung jawab untuk konten artikel yang dipublikasikan. Jurnal ini mencakup kajian/konseptual paper, hasil penelitian, literature review, dan penelitian yg sifatnya kepustakaan, termasuk: Bahasa Arab sebagai Bahasa Asing Bahasa Arab Linguistik Sastra Arab Sejarah Arab Sejarah Pendidikan Arab Strategi Pengajaran Bahasa Arab Budaya Islam Arab Media Pengajaran Bahasa Arab Teknologi Pengajaran Bahasa Arab Bahasa Arab Standar Modern Akuisisi Bahasa Kedua Bahasa Arab
Articles 5 Documents
Search results for , issue "Vol 3 No 2 (2022): November 2022" : 5 Documents clear
PEMANFAATAN MEDIA SOSIAL SEBAGAI SALAH SATU SARANA PEMBELAJARAN MAHARAH KALAM BAGI MAHASISWA INTERNATIONAL CLASS PROGRAM (ICP) 2021 DI UIN MAULANA MALIK IBRAHIM MALANG SELAMA MASA PANDEMI COVID-19 Tiasa Thasya; Nuril Mufidah
Armala Vol 3 No 2 (2022): November 2022
Publisher : Armala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24260/armala.v3i2.921

Abstract

Pada penelitian ini peneliti akan berfokus pada implementasi pengajaran kalam di kelas International Class Program (ICP) dengan media sosial, faktor dan sebab yang membuat mahasiswa kurang lancar dalam mempraktekkan Maharah Kalam, dan hubungan antara kegiatan belajar di dalam kelas ICP yang menggunakan bahasa Arab dan Inggris dengan kelancaran Maharah Kalam mahasiswa.Kajian dalam penelitian ini menggunakan jenis studi kasus seperti dokumen, foto, video, sumber digital dan lainnya yang termasuk dalam penelitian kualitatif. Apabila data dari 10 video tersebut telah terkumpul, langkah yang diambil peneliti selanjutnya adalah mengevaluasi dan menganalisis kembali data yang telah diperoleh. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa beberapa dari mereka masih belum lancar berbicara bahasa arab karena beberapa faktor internal seperti belum memahami kosa kata, bingung untuk mencari bahan bicara yang akan disampaikan selanjutnya, gugup, tidak percaya diri, dan kurangnya pembiasaan dalam berbicara bahasa arab dan pengaruh pembelajaran di kelas menggunakan bahasa asing hanya menambah wawasan mahasiswa tentang kosa kata. Selain berasal dari faktor eskternal seperti proses pembelajaran bahasa menggunakan bahasa asing di kelas, mahasiswa juga harus mengasah faktor internal seperti mengasah skill kemampuan berbicara dari dalam diri agar tidak takut untuk menyampaikan sesuatu dalam bahasa Arab.
STRATEGI PEMBELAJARAN BAHASA ARAB MENGGUNAKAN MODEL PEMBELAJARAN TEMATIK Auia Qatrinnada; suparmanto suparmanto; dedi hariadi; Aulia Abdiana; Fira Lutfiana
Armala Vol 3 No 2 (2022): November 2022
Publisher : Armala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24260/armala.v3i2.1016

Abstract

As we know that learning will not be optimal if there is no learning strategy because the learning strategy is an operational method, it will include the style that the teacher uses in composing lessons, the arts that are displayed by the teacher in the learning process as well as facilities and media in various forms for the learning process, and Learning strategies can be a major factor in the success of language learning.One example of in supporting Arabic learning, the thematic model is one solution. The curriculum K- 13 at the elementary school level gives birth to an eye that is mixed into a single unit, namely thematic. Learning Arabic thematic model is a method that refers to the themes in the environment around students. And the thematic learning aims to develop the competence of attitudes, knowledge, and skills of students. Especially in learning Arabic, it can create a comfortable and pleasant classroom atmosphere, build cohesiveness with each other such as forming cooperative groups, collaborations, study groups, can encourage students to solve problems, Learners can quickly and timely obtain information. In carrying out learning with the thematic model, it must be in accordance with the principles and foundations in accordance with what has been described based on the socialization of the 2013 curriculum provided by the Ministry of Education and Culture.
Analisis Analisis Kesulitan Belajar Bahasa Arab Pada Maharah Kalam Siswa Kelas V di Madrasah Ibtidaiyah Al-Ihsan Pontianak Tahun Pelajaran 2021/2022 Melania Khoiriyah; Moh Yusuf Hidayat; Rahnang Rahnang
Armala Vol 3 No 2 (2022): November 2022
Publisher : Armala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24260/armala.v3i2.1048

Abstract

Abstract : The problem this research is the low ability to speak Arabic students. The purpose of this research are: 1) to identify the process of learning Arabic in speaking skills students of class V; 2) to describe the difficulties of students in learning Arabic in speaking skills class V; 3) to find out the teacher's efforts in dealing with the difficulties of learning Arabic in the speaking skills of class V. This research uses qualitative descriptive research methods with the type of field research. The data sources of this study are class V students and teachers of Arabic subjects. Data collection techniques in this research is observation, interviews and documentation. The results of this research are: 1) the process of learning Arabic in the preliminary activities, the core and closing activities of the teacher have carried out learning activities ideally based on the theory of learning activities; 2) the difficulties experienced by students in terms of linguistics, namely; difficulty distinguishing the sounds of letters whose pronunciation is almost the same as ع، غ، خ، ج، ش، ث، ص،ض; stammering pronunciation of the vocabulary contained in the letters ع،ح،خ،ز; difficulties in the meaning of a word or sentence, understanding the formation of a word. Nonlinguistic aspects; different levels of intellectual abilities of students exist, the student's learning motivation is moderate, lack of self-confidence, low high interest in learning, the student environment is passively speaking Arabic; lack of support from the family, lack of strong encouragement in learning Arabic. Keywords: Difficulty Learning Arabic, Speaking Skills in Arabic
PENINGKATAN PENGUASAAN KOSAKATA BAHASA ARAB MELALUI MODEL VISUALIZATION AUDITORY KINESTHETIC PADA SISWA KELAS V SD MUHAMMADIYAH 1 PONTIANAK Sulis Aspiyani; Nelly Mujahidah; Arifudin Arifudin
Armala Vol 3 No 2 (2022): November 2022
Publisher : Armala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24260/armala.v3i2.1053

Abstract

IMPLEMENTASI METODE DRILL DALAM PEMBELAJARAN MUFRODAT MELALUI GOOGLE CLASSROOM PADA SISWA KELAS X IPS 1 MAN 2 KAPUA HULU YULI SINTA SARI; Faizal Amin
Armala Vol 3 No 2 (2022): November 2022
Publisher : Armala

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | DOI: 10.24260/armala.v3i2.1055

Abstract

ملخصيويل سينتا ساري، تطبيق طريقة التدريبات يف تدريس املفردات عرب GoogleClassroom لدى تماميذ الصف العاشر قسم العلوم اساجتماعية 1 ابملدرلة العالية اإللمامية اكحوومية الثانية بوابواس ىولو السنة الدرالة 0901/0900 ،البحث العلمي، قسم تعليم اللغة العربية بولية الرتبية والعلوم الدريسية، جامعة بونتياكا اإللمامية.أىداف ىذا البحث ىي: 1 )ملعرفة كيفية تطبيق طريقة التدريبات يف إتقان املفردات يف تعليم اللغة العربية ابملدرلة؛ 0 )للوقوف على مميزات وعيوب طريقة التدريبات يف إتقان املفردات يف تعليم اللغة العربية ابملدرلة. ىذا البحث ىو البحث الويفي الوصفي. وألاليب مجع البياكات ىي املماحظات واملقابمات والتوثيقات. أما ألاليب حتليل البياكات املستخدمة ىي ختفيض البياكات وجتهيزىا واسالتنتاجات.نتائج البياكات ىي: 1 )يتم تطبيق طريقة التدريبات يف تعليم اللغة العربية يف املدرلة العالية اكحوومية 0 كابواس ىولو عرب بركامج Classroom Google على ثماث خطوات وىي: اخلطوة اإلعدادية واخلطوة التنفيذية واخلطوة التقوميية. 0 )العوامل الداعمة يف تطبيق طريقة التدريبات يف تعليم اللغة العربية مادة املفردات عرب بركامج GoogleClassroom ىي ترقية الرباعات واملهارات للتماميذ عند التعليم ويستطيع التماميذ فهم املادة العربية. وىنا عوامل مثبطة وعائقة هلذه الطريقة وىي يشعر التماميذ ابمللل وقيود الولائل واملرافق. تصعب املعلمة يف معرفة قدرات التماميذ، وكثري من التماميذ سا يتابعون الدرس مباشرة عرب اإلنرتنت، وىم يشعرون ابمللل يف التعلم عرب اإلنرتنت ويرغبون يف التعلم العادي املباشر، والتعليم عرب اإلنرتنت أيضا يتقيد برشيد اإلنرتنت وىذا الذي يوون لببا لغياهبم يف التعليمكلمات البحث: طريقة التدريبات، بركامج Classroom Google ،املفردات

Page 1 of 1 | Total Record : 5