cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota bandar lampung,
Lampung
INDONESIA
Jurnal Kultur Demokrasi
Published by Universitas Lampung
ISSN : -     EISSN : -     DOI : -
Core Subject : Social,
Arjuna Subject : -
Articles 518 Documents
STUDI KOMPARATIF KOMPETENSI PEDAGOGIK GURU PKn BERDASARKAN LATAR BELAKANG PENDIDIKAN Dania Evirianti; Irawan Suntoro; Yunisca Nurmalisa
Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 4 (2014): Volume 2, No. 4 Jurnal Kultur Demokrasi
Publisher : FKIP Unila

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The purpose of this study is to describe teachers’ pedagogic competence. The research approach used is an evaluative study. The next data is analyzed by comparing teachers’s data and background of civic education and noncivic education. The results on 32 teacher on SMP Swasta Kecamatan Kedaton indicate that: (1)Planning of learning by teachers has been implemented in good category, including the clarity of the formulation of learning objectives, materials selection, organizing materials, selection of sources/media learning, scenario clarity, detail of the scenario, the suitability and completeness of the technique by learning and instrument learning. (2)Implementation of learning by teachers has been implemented in good category, which includes the use of method, media and means of learning. School teachers have done to start learning with the introduction, opening and cover the core activities. (3)Evalution of learning by teachers has been implemented in good category, which includes the program and implementation of remedial, carry out assessments and implement affective personality assessment of motoric skills.Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikan kompetensi pedagogik guru. Data selanjutnya di analisis dengan membandingkan data guru berlatar belakang pendidikan Pkn dan Pendidikan nonPKn. Hasil penelitian yang dilakuakan terhadap 32 guru SMP Swasta Kecamatan Kedaton menunjukan : (1) Perencanaan pembelajaran oleh guru masuk dalam kategori baik meliputi kejelasan perumusan tujuan pembelajaran, pemilihan bahan ajar, pengorganisasian bahan ajar, pemilihan sumber/media pembelajaran, kejelasan scenario, kerincian scenario, kesesuaian teknik dan kelengkapan instrument pembelajaran. (2) Pelaksanaan pembelajaran oleh guru masuk dalam kategori baik, meliputi penggunaan metode, media dan sarana pembelajaran. Guru sudah melakukan memulai pembelajaran dengan pendahuluan, pembukaan, kegiatan inti dan penutup. (3)Evaluasi pembelajaran oleh guru masuk dalam kategori baik, mencakup program dan pelaksanaan remedial, melaksanakan penilaian afektif kepribadian dan melaksanakan penilaian kemampuan motorik.Kata kunci: kompetensi pedagogik, latar belakang pendidikan, PKn
PERANAN GURU DALAM MENANAMKAN NILAI KEJUJURAN PADA SISWA Hestia Hestia; Adelina Hasyim; Yunisca Nurmalisa
Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 4 (2013): Jurnal Kultur Demokrasi
Publisher : FKIP Unila

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research was aimed to explain the role of teacher to grow honesty value for student. Especially explain  the role of teacher as guide, educate, instruction, and motivator. This research used description method with 40 respondents as the sample. The basic techniques of data collecting used questionnaires, analysis data in persen. Based on result analysis data can to explain that the role of teacher to grow honesty value for student in SMP Negeri 1 Jati with indicator the role of teacher as educate is always, indicator of role teacher as instruction sometimes and role teacher as motivator in category sometimes whereas as general role of techer is sometimes. Indicator of sincerity, indicator of not lie and not cheating in category agree. The Conslusion of research teacher as guide, educate, instruction, and motivator inclined have a role to increase honesty value.Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan peranan guru dalam menanamkan nilai kejujuran pada siswa. Secara khusus menjelaskan peran guru sebagai pembimbing, pendidik pengajar, dan motivator. Penelitian ini menggunakan metode penelitian deskriptif dengan sampel 40 responden. Teknik pokok pengumpulan data menggunakan Angket, analisis data menggunakan Teknik Persentase. Berdasarkan hasil analisis data dapat dijelaskan bahwa peranan guru dalam menanamkan nilai kejujuran pada siswa kelas VIII SMP N 1 Jati Agung dengan indikator peranan guru sebagai pendidik adalah selalu, indikator peranan guru sebagai pembimbing adalah selalu, indikator peranan guru sebagai pengajar  kadang-kadang dan peranan guru sebagai motivator masuk kedalam katagori kadang-kadang sedangkan secara umum peranan guru adalah kadang-kadang. Indikator ketulusan hati, indikator tidak berbohong dan tidak curang masuk kedalam katagori setuju. Kesimpulan penelitian ini adalah guru sebagai pendidik, pembimbing, pengajar dan motivator cendrung berperan dalam meningkatkan nilai kejujuran.Kata kunci: peran guru, nilai, kejujuran
PENGARUH POLITIK TRANSAKSIONAL TERHADAP PERILAKU PEMILIH DALAM PEMILIHAN KEPALA DAERAH Viola Indora; Irawan Suntoro; Yunisca Nurmalisa
Jurnal Kultur Demokrasi Vol 3, No 1 (2014): Jurnal Kultur Demokrasi
Publisher : FKIP Unila

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research aims to explain the influence of political transactional to election of regional leader. As for this research internal issue formula that is how the influence of political transactional to elector behavior in election of regional leader. The method of this research is descriptive survey with quantitative approach and analyzes correlation technique. Data collecting use question form, interview and observation. Data analyze use the simple regression. Population in this research counted 45279 DPT, so that sample taken away from by mean cluster is 99 respondents. Based on the result of research which has been done, it is found that there is significant influence between the influences of political transactional to elector behavior in election of regional leader.Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh politik transaksional terhadap Perilaku Pemilih dalam Pemilihan Kepala Daerah. Adapun rumusan masalah dari penelitian ini yaitu bagaimana pengaruh Politik transaksional terhadap perilaku pemilih dalam Pemilihan Kepala Daerah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif survey dengan pendekatan kuantitatif dan dengan teknik analisis korelasi. Pengumpulan data menggunakan angket, wawancara dan observasi. Analisis data menggunakan Regresi Sederhana. Populasi dalam penelitian ini sebanyak 45279 DPT, sehingga sampel diambil dari rata-rata klaster sehingga menjadi 99 responden. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan dapat diketahui bahwa ada pengaruh secara signifikan antara pengaruh politik transaksional terhadap perilaku pemilih dalam Pemilihan Kepala Daerah.Kata kunci: pemilihan kepala daerah, perilaku pemilih, politik transaksional
PENGARUH PENERAPAN MOVING CLASS TERHADAP EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN PADA MATA PELAJARAN PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN citra abdi negari; Berchah Pitoewas; Yunisca Nurmalisa
Jurnal Kultur Demokrasi Vol 1, No 3 (2012): Jurnal Kultur Demokrasi
Publisher : FKIP Unila

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The purpose of this study to explain include of moving class aplications towards learning effectiveness on ten class citizenship education at SMK N 5 Bandar Lampung lesson year 2012/2013. This research method using descriptions method is quantitative. Sample this research 32 respondent. Data analysis using Chi Square.Based on the result show presence significant include between moving class aplications towards learning effectiveness on ten class citizenship education at SMK N 5 Bandar Lampung lesson year 2012/2013. Be evidenced with calculation result using Chi Square formula so that for moving class applications towards learning effectiveness on citizenship education obtainable contingency coefficient C= 0,62 and maximum contingency coefficient  = 0,812. According to these calculations then contingency coefficient C=0,62 in the category of strong. This suggests that include of moving class aplications towards learning effectiveness on ten class citizenship education at SMK N 5 Bandar Lampung lesson year 2012/2013 has a strong influence level of closeness.Key words : Moving class, learning effectiveness
HUBUNGAN PERSEPSI PESERTA DIDIK TENTANG URGENSI PENDIDIKAN KARAKTER DENGAN MOTIVASI BELAJAR PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN Annisa Ika Lestari; Holilulloh Holilulloh; Muhammad Mona Adha
Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 5 (2013): Jurnal Kultur Demokrasi
Publisher : FKIP Unila

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The purpose of this study was to determine the relationship of learners' perceptions about the importance of character education with the motivation to learn civics education in high schools 10 Bandar Lampung. This study uses descriptive method with a sample of 88 respondents consisting of students from class X, XI IPA, IPS XI, XII Science, and XII IPS totaling 26 classes. By using a questionnaire, and analysis techniques in this study using a percentage formula. Based on the results of the study indicate that a significant relationship between the importance of character education with the motivation to learn civics education students in SMAN 10 Bandar Lampung in the Academic Year 2012/2013. This means that the better the education, the more positive character also motivate learners to learn the lessons of citizenship education.Tujuan dari penelitian ini dilakukan adalah untuk mengetahui hubungan persepsi peserta didik tentang urgensi pendidikan karakter dengan motivasi belajar pendidikan kewarganegaraan di SMA Negeri 10 Bandar Lampung. Penelitian ini menggunakan metode dekriptif dengan sampel sebanyak 88 orang responden  peserta didik terdiri dari kelas X, XI IPA, XI IPS, XII IPA,  dan XII IPS yang berjumlah 26 kelas. Dengan menggunakan angket, dan teknik analisis dalam penelitian ini menggunakan rumus persentase.Berdasarkan hasil penelitian menunjukkan bahwa adanya hubungan yang  signifikan antara urgensi pendidikan karakter dengan motivasi belajar pendidikan kewarganegaraan peserta didik di SMA Negeri 10 Bandar Lampung Tahun Pelajaran 2012/2013. Ini berarti semakin baik  pendidikan karakter maka semakin positif pula peserta didik memotivasi belajar dalam pelajaran pendidikan kewarganegaraan.Kata kunci : urgensi pendidikan karakter, motivasi belajar,pendidikan kewarganegaraan 
PENGARUH PERSEPSI SISWA TENTANG DEMONSTRASI SEBAGAI SALURAN ASPIRASI POLITIK TERHADAP TINGKAT PARTISIPASI Mutya Safitri; Irawan Suntoro; Hermi Yanzi
Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 1 (2013): Jurnal Kultur Demokrasi
Publisher : FKIP Unila

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The purpose of this study is to identify and explain the influence of students' perception of democracy as a political aspiration of the level of political participation. The method used in this research is descriptive qualitative method to study the subject of class XII students Teluk Betung Taman Siswa High School Academic Year 2012/2013, amounting to 195. Samples were taken for this study was 15% or 30 students. To collect the data, it uses questionnaire technique, which is supported by interviews and documentation. Data analysis is using Chi square formula. The results showed that there is a positive influence on students' perceptions about demonstration as a political aspiration of the level of political participation in high school students Taman Siswa Teluk Betung academic year 2013/2014.Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui dan menjelaskan pengaruh persepsi siswa tentang demokrasi sebagai saluran aspirasi politik terhadap tingkat partisipasi politik. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode deskriptif kualitatif dengan subjek penelitian siswa kelas XII SMA Taman Siswa Teluk Betung Tahun Ajaran 2012/2013 yang berjumlah 195. Sampel yang diambil untuk penelitian ini adalah 15% atau 30 siswa. Untuk mengumpulkan data menggunakan teknik angket, yang ditunjang dengan wawancara dan dokumentasi. Data analisis menggunakan rumus Chi kuadrat. Hasil penelitian menunjukkan terdapat pengaruh yang positif di sejumlah persepsi siswa tentang demonstrasi sebagai saluran aspirasi politik terhadap tingkat partisipasi politik pada siswa SMA Taman Siswa Teluk Betung tahun ajaran 2013/2014.Kata kunci: demonstrasi, partisipasi politik, persepsi siswa
LEVEL OF CONSCIOUSNESS STUDIES STUDENT COMPARATIVE MEN WITH WOMEN OF IMPLEMENTATION SCHOOL DISCIPLINE IN CLASS VII MTs DARUL Huffazh Annisa Mei Pratiwi; Adelina Hasyim; Yunisca Nurmalisa
Jurnal Kultur Demokrasi Vol 1, No 4 (2012): Jurnal Kultur Demokrasi
Publisher : FKIP Unila

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

The purpose of this study is to describe and examine the differences in the level of awareness among the male students to female students on the implementation of school discipline in Class VII MTs Daarul Huffazh Pesawaran Academic Year 2012/2013. This study uses descriptive. Samples numbered 38 people. Methods This study used a descriptive method with a sample of 38 respondents. Principal techniques of collection using a questionnaire. Analysis using the percentage formula. To test for differences in the level of awareness of male students to female students on the implementation of the school rules then used the Mann-Whitney U-Test. The results are as follows: (1) The level of awareness of male students and female students on the implementation of school discipline included in the category are quite aware. (2 There are different levels of awareness of male students and female students on the implementation of school discipline. Keywords: Level of Consciousness, Discipline, Masculinity, Femininity
PERSEPSI APARATUR PEMERINTAH DESA TENTANG KEKERASAN TERHADAP ANAK DI DUSUN SRIMULYO I Evi Meriani; Berchah Pitoewas; Yunisca Nurmalisa
Jurnal Kultur Demokrasi Vol 3, No 1 (2015): Jurnal Kultur Demokrasi
Publisher : FKIP Unila

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

Purpose of this research is analyze how is perceptions of local government about child abuse in Srimulyo I. This reasearch used descriptive quantitative method. The result of this research shows that understanding of government apparatus on child abuse 75% are included in category of understand, respon from government apparatus about child abuse 50% are included in category of disagree, and government apparatus hope to resolve problems of shild abuse 62,5% are included in category of high expectations. Then, government apparatus disagree with physical abuse in children looks at data that as many as 75% included in category of disagree, and they also disagree with verbal abuse in children, looks at data that as many as 62,5% included in the category of disagree. Research result shows there local government apparatus in Srimulyo I disagree with child abuse, then they have high expectations with child abuseTujuan penelitian ini adalah menganalisis Persepsi Aparatur Pemerintah Desa Tentang Kekerasan Terhadap Anak Di Srimulyo I. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kuantitatif. Hasil penelitian ini menunjukkan pemahaman aparatur pemerintah desa tentang kekerasan anak adalah 75% kategori paham, tanggapan aparatur pemerintah desa tentang kekerasan pada anak adalah 50% kategori tidak setuju. Harapan aparatur pemerintah desa tentang penanggulangan kekerasan pada anak adalah 62.5% kategori harapan tinggi. Aparatur pemerintah Desa tidak setuju dengan kekerasan fisik pada anak ditunjukkan dengan 75% kategori tidak setujua, dan mereka juga tidak setuju dengan kekerasan verbal ditunjukkan dengan 62,5% tidak setuju. Hasil penelitian ini menunjukkan aparatur pemerintah Desa Srimulyo I tidak setuju dengan kekerasan pada anak dan memiliki harapan tinggi untuk menyelesaikannya.Kata kunci : anak, aparatur pemerintah desa, kekerasan, orang tua
PENGARUH KEBIASAAN DI RUMAH TERHADAP PERILAKU SISWA KELAS X DI SEKOLAH Naufal Halim; Adelina Hasyim; Hermi Yanzi
Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 8 (2014): Volume 2, No.8 Jurnal Kultur Demokrasi
Publisher : FKIP Unila

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research aims to explain the influence of student habit in home with behavior of students class X in  MAN Model 1 Bandar Lampung. The problem of this research is how the influence of habit in home with behavior of student in school. Data collecting technique is descriptive correlational method. Population of this research counted 398 students, so that taken sample counted 10% that is counted 40 students.. Data analysis technique use chi kuadrat. Based on the data examination and analysis, it obtained value C=0,66 and value Cmaks=1. This means that there is a strong relationship between the habits of students at home with the behavior of students in school.Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan pengaruh kebiasaan siswa terhadap perilaku siswa kelas X di sekolah pada siswa-siswi MAN 1 Model Bandar Lampung. Rumusan masalah pada penelitian ini adalah bagaimana pengaruh kebiasaan di rumah terhadap perilaku siswa di sekolah. Metode penelitian yang digunakan pada penelitian ini adalah metode deskriptif korelasional. Populasi pada penelitian ini berjumlah 398 orang siswa yang tersebar dalam 10 kelas. Peneliti hanya mengambil 10% dari jumlah total populasi 398 yaitu 40 orang. Teknik analisis data menggunakan Chi Kuadrat. Berdasarkan pengujian dan analisis data diperoleh nilai C= 0,66 dan nilai Cmaks= 1. Artinya terdapat  hubungan yang kuat, antara kebiasaan di rumah dengan perilaku siswa di sekolah.Kata kunci: kebiasaan, keluarga, perilaku.  
ANALISIS KEBIJAKAN PEMBINAAN KEROHANIAN OLEH PEMERINTAH DESA DALAM MENANGGULANGI KENAKALAN REMAJA Desak Mayanti; Irawan Suntoro; M. Mona Adha
Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 3 (2014): Volume 2, No. 3 Jurnal Kultur Demokrasi
Publisher : FKIP Unila

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar

Abstract

This research aims to describe and analyze the policy of sprituality construction by government of village in overcome adolescent mischief. As for the analysis is support component executing policy of spirituality construction is human resource, tool, fund, process and adolescent perception to policy of spirituality construction. The method of this research is descriptive method with qualitative approach. Type of this research is phenomologys research. Data collecting technique use interview, observation and documentation. Data analysis technique use analysis interactive model. Based on the result of this research which have been done, it can be seen that component in policy of spirituality construction like a human resource, tool, fund, process and adolescent perception to spirituality construction support executing policy of spirituality construction.Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan dan menganalisis kebijakan pembinaan kerohanian oleh pemerintah desa dalam menanggulangi kenakalan remaja. Adapun yang dianalisis adalah komponen pendukung terlaksananya kebijakan pembinaan kerohanian yaitu sumber daya manusia, sarana, dana, proses dan persepsi remaja terhadap kebijakan pembinaan kerohanian. Metode penelitian ini adalah metode deskriptif dengan pendekatan kualitatif. Jenis penelitian ini adalah penelitian fenomologis. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara, observasi dan dokumentasi. Teknik analisis data menggunakan Analysis Interactive Model. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan dapat diketahui bahwa komponen dalam kebijakan pembinaan kerohanian seperti sumber daya manusia, sarana, dana, proses dan persepsi remaja terhadap pembinaan kerohanian mendukung terlaksananya kebijakan pembinaan kerohanian.Kata kunci: kebijakan publik, kenakalan remaja, pembinaan kerohanian, pemerintah desa. 

Page 1 of 52 | Total Record : 518


Filter by Year

2012 2021


Filter By Issues
All Issue Vol 10, No 1 (2021): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 9, No 2 (2020): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 9, No 1 (2020): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 5, No 3 (2019): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 2 (2019): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 1 (2019): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 13 (2018): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 12 (2018): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 11 (2018): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 10 (2018): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 10 (2018): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 9 (2018): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 8 (2017): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 7 (2017): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 6 (2017): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 5 (2017): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 4 (2017): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 3 (2017): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 2 (2017): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 5, No 1 (2017): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 4, No 7 (2016): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 4, No 6 (2016): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 4, No 6 (2016): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 4, No 5 (2016): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 4, No 5 (2016): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 4, No 4 (2016): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 4, No 3 (2016): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 4, No 2 (2016): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 4, No 1 (2016): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 1, No 1 (2016): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 3, No 8 (2015): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 3, No 7 (2015): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 3, No 7 (2015): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 3, No 6 (2015): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 3, No 6 (2015): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 3, No 5 (2015): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 3, No 4 (2015): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 3, No 3 (2015): JURNAL KULTUR DEMOKRASI Vol 3, No 2 (2015): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 3, No 1 (2015): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 3, No 1 (2015): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 8 (2014): Volume 2, No.8 Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 7 (2014): Volume 2, No. 7 Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 6 (2014): Volume 2, No. 6 Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 5 (2014): Volume 2, No. 5 Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 4 (2014): Volume 2, No. 4 Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 3 (2014): Volume 2, No. 3 Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 2 (2014): Volume 2, No. 2 Jurnal Kultur Demokrasi Vol 3, No 1 (2014): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 5 (2013): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 4 (2013): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 3 (2013): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 2 (2013): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 2, No 1 (2013): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 1, No 5 (2012): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 1, No 4 (2012): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 1, No 3 (2012): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 1, No 2 (2012): Jurnal Kultur Demokrasi Vol 1, No 1 (2012): Jurnal Kultur Demokrasi More Issue