cover
Contact Name
-
Contact Email
-
Phone
-
Journal Mail Official
-
Editorial Address
-
Location
Kota semarang,
Jawa tengah
INDONESIA
Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching
ISSN : 22526269     EISSN : 27214222     DOI : https://doi.org/10.15294/la
Core Subject : Education,
Arjuna Subject : -
Articles 20 Documents
Search results for , issue "Vol 7 No 1 (2018): Lisanul Arab" : 20 Documents clear
ISM AL-TAFDHĪL DALAM ALQURAN JUZ 1 SAMPAI 10 (ANALISIS MORFOSINTAKSIS) Suryani, Anis; Hasyim, Mohamad Yusuf Ahmad
Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching Vol 7 No 1 (2018): Lisanul Arab
Publisher : Program studi Pendidikan Bahasa Arab UNNES

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (557.601 KB) | DOI: 10.15294/la.v7i1.26064

Abstract

Ism al-tafdhῑl merupakan sifat yang dibentuk dengan mengikuti wazan أَفْعَ لُ untuk mudzakar danفعْلى untuk muannats yang menunjukkan bahwa ada dua hal yang bersekutu akan tetapi salah satumelebihi yang lain dalam sifatnya. Dalam bahasa Indonesia disebut dengan istilah tingkatperbandingan sedangkan dalam bahasa Inggris disebut dengan istilah degree of comparation. Ism altafdhῑlini bersifat unik, artinya memiliki karakteristik yang berbeda dengan bahasa lainnya dalamproses dan aturan pembentukannya. Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui jenis ismal-tafdhῑl, fungsi sintaksis sekaligus penanda gramatikal ism al-tafdhῑl yang terdapat dalam Alquranjuz 1 sampai 10. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan desain penelitian libraryresearch. Pengumpulan data dilakukan dengan menggunakan teknik dokumentasi dengan kartudata dan lembar rekapitulasi sebagai instrumen penelitiannya, sedangkan proses pengambilansampel dilakukan dengan menggunakan teknik purpose sampling. Adapun analisis datanyadilakukan dengan menggunakan teknik agih. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ism al-tafdhῑldalam Alquran juz 1 sampai 10 secara keseluruhan berjumlah 194. Dari semua data tersebut,peneliti memilih 100 untuk dianalisis secara maksimal. Berdasarkan perubahan morfologisnya,terdapat 84 data perubahannya. Berdasarkan jenis pola strukturnya, terdapat 66 data tidak berupamurakkab idhāfi dan tidak dibubuhi. Berdasarkan jenis tingkat perbandingannya, terdapat 66 datakomparatif dan 34 data superlatif. Berdasarkan fungsi sintaksisnya, terdapat terdapat 53 datamenempati fungsi sintaksis khabar. Ism al-tafdhῑl is an adjective formed by following wazan (pattern) أَفْعَ لُ for masculinity and فعْلَى for femininitythat show two things have a same characteristic but one of them exceeds more than the others in that trait. InIndonesian is called tingkat perbandingan and in English is called degree of comparation. Ism al-tafdhῑl isunique, it has different characteristics from other languages in the proses and its formation. The purpose of thisresearch is to know type of ism al-tafdhῑl on the Koran from juz 1 to 10. This research is a qualitative researchwith design library research. Data aggregation of this research use documentation method with data card andrecapitulation thread in instrument while selection of sample data use purpose sampling method. Data analysisin this research use distributional method. The result of this research, shows that there are 194 ism al-tafdhῑl onthe Koran from juz 1 to 10. From all of the datas, researcher chose 100 datas to be analalyzed. Based onmorphological changes, there are 84 datas change from the basic word. Based on the syntactic structure, thereare 66 datas are not relied on other word and affixed. Based on the type of comparation, there are 66 datas arecomparative and 34 data are superlative. Based on the type of comparation, there are 66 datas are comparativeand 34 data are superlative. Based on syntax functions, there are 53 datas as khabar.
AT-THIBAQ DALAM AL-QURAN SURAT AL-BAQARAH – AT-TAUBAH (TINJAUAN BALAGHAH) Multazim, Hamzah; Busri, Hasan
Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching Vol 7 No 1 (2018): Lisanul Arab
Publisher : Program studi Pendidikan Bahasa Arab UNNES

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (263.096 KB) | DOI: 10.15294/la.v7i1.26066

Abstract

In the Quran surat Al-Baqarah up At Sura found the opposite meaning words in one sentence or in sciencebalaghah called ath-thibaq, that is the style of the language between the two opposites in a phrase. If the twoopposites are not different from the positive and negative thibaq it is called a consent, while in the opposite thetwo words it is called a thibaq salab. The problem in this study is 1) anything containing the words of ath-thibaqin the Quran surat Al-Baqarah At-Tawba, up 2) How these kinds of ath-thibaq in the Quran surat Al-Baqarahup At Sura and 3) How the shape of the ath-thibaq in The Quran surat Al-Baqarah until At-Tawba. This typeof research is qualitative research design the research library research. The data of this research in the form of aword that contains a ath-thibaq. Data source derived from the Quran surat Al-Baqarah until At-Tawba. Thisresearch data gathering techniques using the techniques of documentation with the card data as an instrument.The data in this study are presented using the technique of sampling considerations (purposive sampling). Theresults of this study researchers found 438 data ath-thibaq in the Al-Quran, i.e. 350 data thibaq consent and 88salab thibaq data. From a total of 438 data ath-thibaq found in the Quran, researchers just choose 90 thibaq athdatato be analyzed to the maximum. From the data analyzed indicate 90 60 30 thibaq data consent and datathibaq salab. Of the 60 data thibaq consent consists of 24 data thibaq consent isim with isim, 23 data thibaqconsent fi'il with fi'il, 1 data thibaq consent charf with charf and 12 data thibaq consent from two different types(isim and fi'il). As for the 30 data thibaq salab comprising 2 thibaq salab isim with isim, 25 thibaq salab fi'ildata with fi'il and 3 thibaq salab data from two different types (isim and fi'il). Dalam Al-Quran surat Al-Baqarah sampai At-Taubah banyak ditemukan lafal yang berlawananmaknanya dalam satu kalimat atau dalam ilmu balaghah disebut dengan ath-thibaq, yaitu gaya bahasayang memadukan antara dua kata yang berlawanan dalam sebuah ungkapan. Jika dua kata yangberlawanan tersebut tidak berbeda positif dan negatifnya maka disebut thibaq ijab, sedangkan apabiladua kata yang berlawanan tersebut berbeda positif dan negatifnya maka disebut thibaq salab. Duakata yang berlawanan tersebut bisa terdiri dari isim dengan isim, fi’il dengan fi’il, charf dengan charfatau dari dua jenis yang berbeda (isim dan fi’il). Jenis penelitian ini adalah penelitian kualitatif dengandesain penelitian library research. Data penelitian ini berupa kata yang mengandung ath-thibaq.Sumber datanya berasal dari Al-Quran surat Al-Baqarah sampai At-Taubah. Teknik pengumpulandata penelitian ini menggunakan teknik dokumentasi dengan kartu data sebagai instrumennya. Datadalam penelitian ini disajikan dengan menggunakan teknik sampel pertimbangan (purposivesampling). Hasil penelitian ini peneliti menemukan 438 data ath-thibaq dalam Al-Quran surat Al-Baqarah sampai At-Taubah, yaitu 350 data thibaq ijab dan 88 data thibaq salab. Dari total 438 dataath-thibaq yang ditemukan dalam Al-Quran surat Al-Baqarah – At-Taubah, peneliti hanya memilih90 data ath-thibaq untuk dianalisis secara maksimal. Dari 90 data yang teranalisis menunjukkan 60data thibaq ijab dan 30 data thibaq salab. Dari 60 data thibaq ijab terdiri atas 24 data thibaq ijab isimdengan isim, 23 data thibaq ijab fi’il dengan fi’il, 1 data thibaq ijab charf dengan charf dan 12 data thibaqijab dari dua jenis yang berbeda (isim dan fi’il). Adapun 30 data thibaq salab yang terdiri atas 2 thibaqsalab isim dengan isim, 25 data thibaq salab fi’il dengan fi’il dan 3 data thibaq salab dari dua jenis yangberbeda (isim dan fi’il).
PENGEMBANGAN MODUL BAHASA ARAB BERBASIS TEORI PSIKOLOGI PERKEMBANGAN REMAJA ELIZABETH B. HURLOCK KELAS X MA Mujab, Ahmad Saiful; Irawati, Retno Purnama; Rahmawati, Nailur
Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching Vol 7 No 1 (2018): Lisanul Arab
Publisher : Program studi Pendidikan Bahasa Arab UNNES

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (200.146 KB) | DOI: 10.15294/la.v7i1.26068

Abstract

The development of adolescents led to several changes, including in terms of thinking and how to learn. Adjustmentof teaching materials to students' progress will help them understand the material presented. This research designusing research and development research design (R & D). The results of this study are: 1) the number of studentswho stated that the subjects of Arabic is a difficult subject is 87.3% or a number of 42 students and 95.7% or anumber of 45 students stated that the need for development of textbooks tailored to the development the psychologyof the students of grade X Madrasah Aliyah. SWOT analysis of textbooks that have been used are books durusullughotil arabiyah and Student Worksheet "Hikmah" generate advantages, weaknesses, opportunities and threatsof both books which are then used as a basis for development of adolescent-based development module, 2) prototypemodule based on the development of adolescents written with attention to the results of SWOT analysis of textbooksthat have been used and add some things about the characteristics of adolescent development, 3) expert assessmentof the prototype of the juvenile-based module develops average grade with feasible category with details of 3.25 forthe content feasibility aspect, 3.32 for the language feasibility aspect, 3.37 for feasibility aspects of presentation, and2.95 for eligibility aspect of the maximum total score of 4. Perkembangan remaja menyebabkan beberapa perubahan, diantaranya dalam hal pemikiran dancara belajar. Penyesuaian bahan ajar dengan perkembangan siswa akan membantu mereka dalammemahami materi yang disajikan. Desain penelitian ini menggunakan desain penelitian research anddevelopment (R&D). Hasil penelitian ini yaitu: 1) jumlah siswa yang menyatakan bahwa matapelajaran bahasa Arab merupakan mata pelajaran yang sulit adalah 87,3% atau sejumlah 42 siswadan 95,7% atau sejumlah 45 siswa menyatakan bahwa perlu adanya pengembangan buku ajar yangdisesuaikan dengan perkembangan psikologi siswa Madrasah Aliyah kelas X. Analisis SWOTterhadap buku ajar yang sudah digunakan yaitu buku durusul lughotil arabiyah dan Lembar KerjaSiswa “Hikmah” menghasilkan kelebihan, kelemahan, peluang dan ancaman kedua buku tersebutyang selanjutnya digunakan sebagai dasar pengembangan modul berbasis perkembangan remaja, 2)prototipe modul berbasis perkembangan remaja ditulis dengan memperhatikan hasil analisis SWOTbuku ajar yang sudah digunakan serta menambahkan beberapa hal mengenai karakteristikperkembangan remaja, 3) penilaian ahli terhadap prototipe modul berbasis perkembangan remajamemperoleh rata-rata nilai dengan kategori layak dengan rincian 3,25 untuk aspek kelayakan isi,3,32 untuk aspek kelayakan bahasa, 3,37 untuk aspek kelayakan penyajian, serta 2,95 untuk aspekkelayakan kegrafikan dari skor total maksimal 4.
PENGEMBANGAN ALAT PERMAINAN EDUKATIF DALAM PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI MADRASAH IBTIDAIYAH WAHID HASYIM SLEMAN YOGYAKARTA Rahmawati, Nailur
Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching Vol 7 No 1 (2018): Lisanul Arab
Publisher : Program studi Pendidikan Bahasa Arab UNNES

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (342.617 KB) | DOI: 10.15294/la.v7i1.26072

Abstract

Learning Arabic needs to look for an ideal formulation, especially those relating to the use of media that areneeded now. The provision of supporting media for learning Arabic is still rare. The scarcity of such studiesrequires the writer to be interested in actually doing research on this. This study aims to produce an appropriateand appropriate Arabic language learning media for third grade students of Wahid Hasyim SlemanYogyakarta Madrasah Ibtidaiyah Yogyakarta seen from the results of the validation of media experts, materialexperts, and teacher and student responses to the educational game tools developed. The results showed that theassessment of media experts on the appropriateness of educational game equipment from the aspect of displaydesign with an average score of 4, 78 categories were very good and aspects of use with an average score of 5.0categories were very good. The assessment of material experts on the appropriateness of educational gameequipment from the aspect of content / material with an average score of 4.0 good categories and aspects oflearning with an average score of 4, 37 categories is very good. The results of the teacher's response to theappropriateness of educational game tools showed that the teacher gave a positive response from the aspect ofcontent / material with an average score of 3.86 in both categories, aspects of learning with an average score of4.06 good categories, aspects of use with average scores 4.08 good categories, and display aspects with anaverage score of 4.23 good categories. AbstrakPembelajaran bahasa Arab perlu dicarikan formulasi idealnya, terutama yang berkaitan denganpemanfaatan media yang sangat dibutuhkan saat ini. Penyediaan media pendukung pembelajaranbahasa Arab saat ini masih langka. Kelangkaan kajian demikian menuntut penulis tertarik untuksecara nyata melakukan penelitian tentang ini. Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan mediapembelajaran bahasa Arab yang sesuai dan layak untuk siswa kelas III Madrasah IbtidaiyahWahid Hasyim Sleman Yogyakarta dilihat dari hasil validasi ahli media, ahli materi, dan responguru serta siswa terhadap alat permainan edukatif yang dikembangkan. Hasil penelitianmenunjukkan bahwa penilaian ahli media terhadap kelayakan alat permainan edukatif dari aspekdesain tampilan dengan rata- rata skor 4, 78 kategori sangat baik dan aspek penggunaan denganrata- rata skor 5,0 kategori sangat baik. Penilaian ahli materi terhadap kelayakan alat permainanedukatif dari aspek isi/ materi dengan rata- rata skor 4,0 kategori baik dan aspek pembelajarandengan rata- rata skor 4, 37 kategori sangat baik. Hasil respon guru terhadap kelayakan alatpermainan edukatif menunjukkan bahwa guru memberikan respon positif dari aspek isi/ materidengan rata- rata skor 3,86 kategori baik, aspek pembelajaran dengan rata- rata skor 4,06 kategoribaik, aspek penggunaan dengan rata- rata skor 4,08 kategori baik, dan aspek tampilan dengan ratarataskor 4,23 kategori baik.
KIA (KITÂBAH ITU ASYIK): PENGEMBANGAN MULTIMEDIA BERBASIS ADOBE FLASH PROFESSIONAL CS6 PADA KETERAMPILAN MENULIS UNTUK SISWA KELAS X MA Maimunah, Vivi; Mubarok, Zaim El; Miftahuddin, Ahmad
Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching Vol 7 No 1 (2018): Lisanul Arab
Publisher : Program studi Pendidikan Bahasa Arab UNNES

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (267.843 KB) | DOI: 10.15294/la.v7i1.26075

Abstract

The problems on Arabic learning writing skills are difficult and tedious learning because of the absence oflearning media. For that, we need to develop a learning media that can improve motivation of students. Theform of learning media is a multimedia. Furthermore, that multimedia is called KIA (Kitâbah Itu Asyik orwriting is fun). This multimedia is created by Adobe Flash Professional CS6 that is Adobe Systems' flagshipproduct. That purposes are: describe the requirements of teachers and students, KIA’s media design, andexperts validity of KIA’s products for Arabic writing skills for students of class X senior high school. The designis research and development (R&D) with steps: formulate the potential and problem, collect the informationand data, product design, product validity, and improve the product design. The conclusion of this study isteachers and students requires KIA’s media based on their requirements analysis. KIA’s media is made withadapted to the Arabic Curriculum on 2013 in the class X a year. The theme is consists of the initial appearanceof KIA’s media, title, apperception, KI/KD, material, evaluation, profile, direction, and exit. The results ofproduct validity is stated that "reasonable" to be used. AbstrakPermasalahan pada pembelajaran keterampilan menulis Bahasa Arab yaitu pembelajaran yangsulit dan membosankan karena tidak adanya media pembelajaran. Untuk itu perlu dikembangkanmedia pembelajaran berupa multimedia. Selanjutnya multimedia tersebut dinamakan KIA(Kitâbah Itu Asyik). Multimedia ini dibuat dengan menggunakan Adobe Flash Professional CS6yang merupakan produk unggulan Adobe Systems. Tujuan penelitian ini adalah mendeskripsikananalisis kebutuhan guru dan siswa, desain media, dan validitas ahli terhadap produk KIA(Kitâbah Itu Asyik) untuk keterampilan menulis Bahasa Arab siswa kelas X MA. Desain penelitianini adalah research and development (R&D) dengan langkah: merumuskan potensi dan masalah,mengumpulkan informasi dan data, mendesain produk, validitas produk, dan revisi desain.Kesimpulan penelitian ini adalah hasil analisis kebutuhan menunjukkan guru dan siswamembutuhkan adanya media KIA. Media KIA tersebut dibuat sesuai dengan Kurikulum 2013Bahasa Arab pada kelas X selama satu tahun. Setiap tema terdiri dari tampilan awal, judul,apersepsi, KI/KD, materi, evaluasi, profil, petunjuk, dan keluar. Hasil validitas produkmenyatakan bahwa media KIA “layak” digunakan.
FI’IL MAZID DALAM AL-QUR’AN JUZ 1 (TINJAUAN MORFOSEMANTIS) Hidayah, Nur; Busri, Hasan; Kuswardono, Singgih
Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching Vol 7 No 1 (2018): Lisanul Arab
Publisher : Program studi Pendidikan Bahasa Arab UNNES

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (313.015 KB) | DOI: 10.15294/la.v7i1.26079

Abstract

Fi'il mazid are verbs that have affixation or fi'il which gain the addition of ziyadah charity. Ziyadah is one of the most commonly occurring morphological processes in every word or kalimah in Arabic and involves some elements in the process, namely the basic form, affix, and grammatical meanings produced. Sometimes this process make difficulity for Arabic learners to understand Arabic word. Therefore, an analysis of augmentative verb is required. The purpose of this research is to know all kinds of things about augmentative verbs with the pattern/wazan, affixation type, verb type, and the semantic meaning contained in first section of Koran. This research is a qualitative research with library research design. The data in this research are augmentative verbs or fi'il mazid sourced from the first section of Koran. Technique of collecting data uses documentation technique and technique of sampling uses purposive sampling. And the method of data analysis uses distributional technique for the direct element. The results of this research show that in first section of Koran there are 179 fi’il mazid. But the researchers took and analyzed 75 data samples with purposive sampling technique. Abstrak ___________________________________________________________________ Fi’il mazid merupakan fi’il yang mengalami ziyadah atau fi’il yang mendapatkan penambahan charf ziyadah. Ziyadah merupakan salah satu proses morfologis yang paling sering terjadi dalam setiap kalimah/kata dalam bahasa Arab dan melibatkan beberapa unsur dalam prosesnya, yaitu berupa bentuk dasar, afiks/charf ziyadah, dan makna gramatikal yang dihasilkan. Terkadang hal inilah yang menyulitkan para pembelajar bahasa Arab dalam memahami kalimah Arab. Oleh sebab itu, diperlukan suatu analisis tentang fi’il mazid. Tujuan dari penelitian ini yaitu untuk mengetahui bentuk fi’il mazid dalam Al-Qur’an juz 1 beserta wazan, jenis ziyadah, afiks/charf ziyadah, jenis fi’il, dan peran semantisnya. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan desain studi pustaka (library research). Data dalam penelitian ini yaitu berupa fi’il mazid/ fi’il mazid yang bersumber dari Al-Qur’an juz 1 dengan teknik pengumpulan data berupa dokumentasi serta instrumen penelitian berupa kartu data dan lembar rekapitulasi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada Al-Qur’an juz 1 terdapat 179 fi’il mazid. Namun peneliti mengambil dan menganalisis 75 sampel data dengan teknik purposive sampling.
PENGEMBANGAN METODE PEMBELAJARAN KETERAMPILAN BERBICARA BAHASA ARAB DENGAN KOOPERATIF BERBASIS TEORI KECERDASAN MAJEMUK PADA SISWA KELAS VII MADRASAH TSANAWIYAH Aminah, Aminah; Zukhaira, Zukhaira; Hasyim, Moh. Yusuf Ahmad
Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching Vol 7 No 1 (2018): Lisanul Arab
Publisher : Program studi Pendidikan Bahasa Arab UNNES

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (314.37 KB) | DOI: 10.15294/la.v7i1.26080

Abstract

This research is motivated by at least teachers who in doing learning just apply a method regardless of studentlearning styles. Whereas each student has a different learning style, where the learning style becomes aninfluential factor for students in absorbing the lesson. In addition, in applying cooperative or group learning, itis not uncommon for teachers to divide groups randomly. When it should in pegging students, teachers noticedcompetence possessed by each student. So each group has the same heterogeneous levels as the other groups.Therefore, the development of learning method of Arabic speaking skill with cooperative based on multipleintelligences on VII grade Madrasah Tsanawiyah students is needed so that teachers and students can todeliver and receive learning in accordance with learning styles and intelligence. The research design in thisresearch is research and development. The data was obtained from interviews, questionnaire, anddocumentation. Expert assessment of teachers, learning methods and multiple intelligence experts show thatthis method is generally feasible to use and appropriate both from the aspect of content, presentation andlanguage. Abstrak Penelitian ini dilatarbelakangi oleh sedikitnya guru yang dalam melakukan pembelajaran hanyasekedar menerapkan suatu metode tanpa memperhatikan gaya belajar siswa. Padahal tiap siswamemiliki gaya belajar yang berbeda, dimana gaya belajar tersebut menjadi faktor yang berpengaruhbagi siswa dalam menyerap pelajaran. Selain itu, dalam menerapkan pembelajaran yang kooperatifatau berkelompok, tidak jarang guru membagi kelompok secara acak. Padahal seharusnya dalammengelompokkan siswa, guru memperhatikan kompetensi yang dimiliki oleh masing-masingsiswa. Sehingga setiap kelompok memiliki kadar heterogen yang sama dengan kelompok lain.Oleh karena itu, pengembangan metode pembelajaran keterampilan berbicara bahasa Arab dengankooperatif berbasis kecerdasan majemuk pada siswa kelas VII Madrasah Tsanawiyah sangatdibutuhkan supaya guru dan siswa mampu menyampaikan maupun menerima pembelajaran yangsesuai dengan gaya belajar serta kecerdasan yang dimiliki. Penelitian ini menngunakan pendekatanResearch and Development (R&D). Data dikumpulkan melalui teknik wawancara, angket dandokumentasi. Peneliti menyelesaikan penelitian ini sampai tahapan kelima, yaitu revisi setelahvalidasi guru dan ahli. Penilaian dari guru, ahli metode pembelajaran dan ahli kecerdasanmajemuk menunjukkan bahwa metode ini secara umum layak digunakan dan sesuai, baik dariaspek isi, penyajian serta bahasa.
FLISTABIK (FLIP STORY ARABIC BOOK) UNTUK PEMBELAJARAN KETERAMPILAN MEMBACA BAHASA ARAB SISWA KELAS V MI DI KABUPATEN DEMAK Sudarsono, Sakti; zukhaira, Zukhaira; Busri, Hasan
Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching Vol 7 No 1 (2018): Lisanul Arab
Publisher : Program studi Pendidikan Bahasa Arab UNNES

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (336.772 KB) | DOI: 10.15294/la.v7i1.26081

Abstract

___________________________________Many students are less enthusiastic and have difficulty in reading Arabic skills because there are still manyteachers who ignore learning reading skills and have not utilized the media in reading skill learning. Therefore,researchers develop flistabolic learning media (Flip Story Arabic Book) to cultivate students 'interest andmotivation as well as improve students' Arabic reading skills. This research uses researrch and developmentdesign. Research data obtained by technique nontes. The results showed that teachers and students wanted thedevelopment of flistabolic learning media (Flip Story Arabic Book) students of class V MI. The results obtainedfrom the questionnaire validation by expert experts and teacher responses on the aspect of content with 172,4values obtained. In the aspect of presentation, the value is 112,8. In the language aspect, it gets 45,8.Meanwhile, on the aspect of kegrafikan get value 48.. Abstrak Banyak siswa kurang antusias dan mengalami kesulitan pada keterampilan membaca bahasa Arabdikarenakan masih banyak guru yang mengabaikan pembelajaran keterampilan membaca danbelum memanfaatkan media dalam pembelajaran keterampilan membaca. Oleh karena itu, penelitimengembangkan media pembelajaran flistabik (Flip Story Arabic Book) untuk menumbuhkan minatdan motivasi belajar siswa serta meningkatkan keterampilan membaca bahasa Arab siswa.Penelitian ini menggunakan desain research and development. Data penelitian diperoleh denganteknik nontes. Hasil penelitian menunjukkan bahwa guru dan siswa menghendaki adanyapengembangan media pembelajaran flistabik (Flip Story Arabic Book) siswa kelas V MI. Hasilpenelitian diperoleh dari angket validasi oleh pakar ahli dan tanggapan guru tentang aspek isidengan meperoleh nilai 172,4. Pada aspek penyajian meperoleh nilai 112,8. Pada aspek bahasa,meperoleh nilai 45,8. Sementara itu, pada aspek kegrafikan meperoleh nilai 48.
EFEKTIVITAS PENERAPAN METODE HIKARI DALAM MENINGKATKAN KETERAMPILAN MEMBACA ARAB GUNDUL DAN ARAB BERHAROKAT SISWA KELAS XI MAN 2 KEBUMEN TAHUN AJARAN 2016/2017 Fikri, Wahyu Ngainul; Hasyim, Mohamad Yusuf Ahmad; Qutni, Darul
Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching Vol 7 No 1 (2018): Lisanul Arab
Publisher : Program studi Pendidikan Bahasa Arab UNNES

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (180.523 KB) | DOI: 10.15294/la.v7i1.26082

Abstract

Reading skills are the ability to recognize and understand the content of something written by pronouncing or digesting it in the heart. Reading bald is a process of communication between readers with the author through the Arabic text without a written essay, then directly in it, there is a cognitive relationship between a spoken language with written language. Based on preliminary observations in MAN 2 Kebumen made the researchers are still many students who have not read Arabic bald and not fluent reading Arabic amateur. Therefore, researchers offer Hikari method to solve the problem in school. The type and design of this research is quantitative and quasi-experimental with randomized pretest-posttest control group design. A technique of collecting data using test and non-test. The test instruments used were questionnaires, interviews, documentation and observation.The value experimental class of the post-test grade average score of Arab skeletal reading skill and Arab bald reading comprehension skill is 89.20 and 82,06 from the previous pre-test score of 68.86 and 67,58. The value control class of the post-test average score of Arab skeletal reading skill and Arab bald reading comprehension skill is 80.51 and 74,48 from the previous pre-test average score of 67.41 and 66,72. Abstrak ___________________________________________________________________ Keterampilan membaca adalah kemampuan mengenali dan memahami isi sesuatu yang tertulis dengan melafalkan atau mencernanya didalam hati. Membaca Arab gundul adalah proses komunikasi antara pembaca dengan penulis melalui teks arab tanpa harakat yang ditulisnya, maka secara langsung didalamnya ada hubungan kognitif antara bahasa lisan dengan bahasa tulis. Berdasarkan observasi awal di MAN 2 Kebumen yang dilakukan peneliti masih banyak siswa yang belum bisa membaca Arab gundul dan belum lancar membaca Arab berharokat. Oleh karena itu, peneliti menawarkan metode Hikari untuk mengatasi masalah tersebut disekolah.Teknik pengumpulan data menggunakan tes dan non-tes. Instrumen tes yang digunakan adalah angket, wawancara, dokumentasi dan observasi.Besarnya nilai rata-rata post-test kelas eksperimen keterampilan membaca Arab gundul dan Arab berharokat adalah 89,20 dan 82,06 dari nilai rata-rata pre-test yang sebelumnya adalah 68,86 dan 67,58. Sedangkan besarnya nilai rata-rata post-test kelas kontrol keterampilan membaca Arab gundul dan Arab berharokat adalah 80,51 dan 74,48 dari nilai rata-rata pre-test yang sebelumnya adalah 67,41 dan 66,72.
FI’L MU’TAL (DEFEKTIVE VERB) DALAM SURAT YASIN (ANALISIS MORFOSINTAKSIS) Nuruddin, Akhmad; Miftahuddin, Ahmad; Qutni, Darul
Lisanul Arab: Journal of Arabic Learning and Teaching Vol 7 No 1 (2018): Lisanul Arab
Publisher : Program studi Pendidikan Bahasa Arab UNNES

Show Abstract | Download Original | Original Source | Check in Google Scholar | Full PDF (197.175 KB) | DOI: 10.15294/la.v7i1.26084

Abstract

The types and characteristics of fi'l mu'tal (defect verb) changes such as letter changes, transfers, disposal of letters sometimes make it difficult for readers to understand and determine grammatical markers. This research aims to; 1) to know the fi'l mu'tal (defect verb) in Surah Yasin (2) to know the kind of fi'l mu'tal (defect verb) in Surah Yasin (3) to know the grammatical sign of the fi'l mu'tal (defect verb) in Surah Yasin. This research is a qualitative research with library research design. Instrument used in this research is data card and recapitulation sheet. Data collection techniques using documentation techniques. Data analysis used the method of distributing technique for the direct element. Abstrak ___________________________________________________________________ Jenis dan karakteristik perubahan fi’l mu’tal seperti pergantian huruf, pemindahan harakat, pembuangan huruf terkadang menyulitkan pembaca untuk memahami dan menentukan penanda gramatikal. Penelitian ini bertujuan untuk; 1) mengetahui fi’l mu’tal dalam Surat Yasin (2) mengetahui jenis fi’l mu’tal dalam Surat Yasin (3) mengetahui penanda gramatikal fi’l mu’tal dalam Surat Yasin. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan desain studi pustaka (library research). Instrumen yang digunakan dalam penelitian ini berupa kartu data dan lembar rekapitulasi. Teknik pengumpulan data menggunakan teknik dokumentasi. Analisis data menggunakan metode distribusional teknik bagi unsur langsung.

Page 1 of 2 | Total Record : 20