HUMAN FALAH: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam
HUMAN FALAH: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam | Vol. 6 | No. 1 | 2019

Strategi Persaingan Bisnis Waralaba Berbasis Agama

Umamah Alisha (Universitas Nurul Jadid)



Article Info

Publish Date
08 Jun 2019

Abstract

Religion franchise business is a business that uses business strategies in shari'ah. considering that a lot of unfair competition is coming out of Islam, this religion-based business is a hope for Muslim communities to improve the Islamic economy. The purpose of this research is to know the business competition strategy carried out by faith companies, so it can find differences in conventional practices with shariah and to find out the application of business strategies based on Islamic law or just logos or names. This research is based on the analysis of the components of the franchise business competition strategy. In this study, use differentiation, focus and marketing strategies that based on religious identity narratives. So that the results of this study indicate that the components of business competition strategies are widely used by religion franchise businesses in offering products in accordance shari'ah. Bisnis waralaba berbasis agama merupakan bisnis yang menggunakan strategi bisnis secara syari’ah. mengingat banyak persaingan tidak sehat yang keluar dari koridor Islam maka bisnis berbasis agama ini merupakan harapan bagi masyarakat muslim untuk meningkatkan ekonomi Islam. Tujuan penelitian ini mengetahui strategi persaingan bisnis yang dilakukan oleh perusahaan yang berbasis agama, sehingga bisa menemukan perbedaan praktik konvensional dengan syariah dan untuk mengetahui penerapan strategi bisnis yang berdasarkan hukum Islam atau hanya sekedar logo atau nama. Penelitian ini berdasarkan analisa dari komponen strategi persaingan bisnis waralaba, Dalam penelitian ini menggunakan strategi diferensiasi, strategi fokus dan strategi pemasaran berbasis narasi identitas religius sehingga hasil penelitian ini menunujukan bahwa komponen strategi persaingan bisnis yang banyak digunakan oleh bisnis waralaba berbasis agama dalam penawaran produk sesuai dengan syari’ah.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

humanfalah

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance

Description

HUMAN FALAH: Jurnal Ekonomi dan Bisnis Islam, a journal, provides a forum for publishing the original research articles, review articles from contributors, and the novel technology news related to Business, Economics, and Management. Research articles dealing with Islamic economics, Islamic ...