GOLDEN AGE: JURNAL PENDIDIKAN ANAK USIA DINI
Vol 3, No 1 (2019): Golden Age: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini

Etnopedagogik dalam Kaulinan Oray-Orayan

Ryan Dwi Puspita (Unknown)



Article Info

Publish Date
27 Jun 2019

Abstract

 Abstract The purpose of this study is to analyze the values of education contained in the Kaulinan Barudak Sundanese namely, oray. It is a form of children's play that lives and develops in West Java, especially in Cikondang Village, Karanglayung Village, Conggeang District, Sumedang District. This study uses a descriptive analytical method with a qualitative approach. The results of this study are in the kaulinan, oray the people contain values, namely: fertilizing the nature of togetherness, sportsmanship, creativity or love of nature and the environment. Kaulinan has not had pedagogical functions and recreational functions. The type and form of kaulinan oray-orayan are very simple, but indirectly contain meaning that is very useful especially for fertilizing the mental attitude of children. Keywords: Kaulinan, Barudak, Oray-orayan, Playing, Games.  Abstrak Tujuan dari penelitian ini adalah menganalisis nilai-nilai pendidikan yang terkandung dalam kaulinan barudak Sunda yaitu, oray-orayan. Ia merupakan bentuk permainan anak-anak yang hidup dan berkembang di Daerah Jawa Barat khususnya di Kampung Cikondang Desa Karanglayung Kecamatan Conggeang Kabupaten Sumedang. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif analitik dengan pendekatan kualitatif. Hasil dari penelitian ini adalah dalam kaulinan barudak oray-orayan terkandung nilai yaitu: pemupukan sifat kebersamaan, sportifitas, kreativitas ataupun kecintaan terhadap alam dan lingkungan. Kaulinan barudak oray-orayan juga memiliki fungsi pedagogis dan fungsi rekreatif. Jenis dan bentuk kaulinan oray-orayan sangat sederhana, tetapi secara tidak langsung mengandung makna yang sangat berguna terutama bagi pemupukan sikap mental anak-anak. Kata Kunci: Kaulinan, Barudak, Oray-orayan, Bermain, Permainan.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

golden_age

Publisher

Subject

Education

Description

This journal is managed by the Early Childhood Education Teacher Education Study Program which focuses on research results related to early childhood education. This journal is published 2 (two) times a year, in June and ...