Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan
Vol. 1 No. 11 (2014): November-2014

Pengaruh Komunikasi Pemasaran Terpadu Terhadap Niat Muzakki Membayar Dana Zakat, Infaq, Shadaqah Pada Yayasan Nurul Hayat Cabang Tuban

Milla Rahma Fiqhyany (Airlangga University)
Ari Prasetyo (Airlangga University)



Article Info

Publish Date
04 Dec 2015

Abstract

This study aimed to find out the effect of integrated marketing communication which consist of advertising, public relation, direct marketing, and personal selling to muzakki’s intention paying zakah, infaq, shadaqah funds at Nurul Hayat Foundation Branch Tuban. Primary data of this research is taken by questionnaires with samples are 98 respondent is taken by simple random sampling. This research uses quantitative approach with multiple linear regresion analysis.The result of this research showed that integrated marketing communication(advertising, public relation, direct marketing, and personal selling) simultaneously influence muzakki’s intention. While partially, only two variables that are advertising and public relation have influence to muzakki’s intention. And exogenous variables which is the most dominant influence endogenous is public relation.Nurul Hayat Foundation branch Tuban should give more attention to each kind ofintegrated marketing communication, especially personal selling. Beside that, they should give more motivation and training for their employees which work as zakah advisor. For further research, it can be research about marketing mix is done by a kind of the other institution, with the result that will find out more extensive research about factors that influence muzakki pay or distribute zakah, infaq, shadaqah funds at zakah institution. REFERENCES Adisaputro, Gunawan. 2010. Manajemen Pemasaran, Analisis Untuk Perencanaan Strategi Pemasaran. Yogyakarta : UPP STIM YKPN.Alam, Syeh Syah. 2011. Is Religiosity an Important Determisnant on Muslim Consumer Behaviour in Malaysia?. Journal of Islamic Marketing Vol. 2 No 1Anshori, Muslih dan Sri Iswati. 2009. Buku Ajar Metode Penelitian Kantitatif. Surabaya : Airlangga University PressAsmaniah, Yuniati. 2007. Bauran Promosi dalam Perspektif Islam. Skripsi. Malang : UIN MalangBeik, Irfan Syauqi. 2009. Analisis Peran Zakat dalam Mengurangi Kemiskinan : Studi Kasus Domet Dhuafa Republika. Jurnal Pimikiran dan Gagasan. Vol. II Departemen Agama RI. 2007. Al-Qur’an dan TerjemahanFadhilah, Sri, Nurleli, dkk. 2012. Membangun Kepercayaan Konsumen : Faktor Penting pada Lembaga Amil Zakat Seluruh Indonesia.Firmansyah, Fani. 2012. Personal Selling Dalam Perspektif Islam . Jurnal Iqtishoduna. Vol 8, No 1Gaus, Ahmad. 2008. Filantropi dalam Masyarakat Islam. Jakarta: PT Elex Media KomutindoHafidhuddin, Didin. 2002. Zakat dalam Perekonomian Modern. Gema Insani : JakartaHendratmi, Achsania. 2013. Komunikasi Bisnis Rasulullah. Slide Perkuliahan Manajemen Pemasaran Syariah. Departemen Ekonomi Syariah Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas AirlanggaKartajaya, Hermawan dan Syakir Sula. 2006. Syariah Marketing. Bandung : PT Mizan PustakaKotler, Philip dan Gary Armstrong. 2008. Prinsip-Prinsip Pemasaran. Edisi Keduabelas Jilid 1. Jakarta :ErlanggaKotler, Philip dan Gary Armstrong. 2008. Prinsip-Prinsip Pemasaran. Edisi Keduabelas Jilid 2. Jakarta :ErlanggaKotler, Philip dan Kevin Lane Keller. 2008. Manajemen Pemasaran Edisi Ketigabelas Jilid 1. Jakarta : ErlanggaKotler, Philip. 2005. Manajemen Pemasaran. Edisi Kesebelas Jilid Dua, Jakarta : PT Indeks Kelompok GramediaMachfoedz, Mahmud . 2010. Komunikasi Pemasaran Modern, Yogyakarta : Cakra Ilmu.Machfoedz, Mahmud. 2005. Pengantar Pemasaran Modern. Yogyakarta : PP AMP YKPNMaisya, Fitri. 2013. Pengaruh Perikalan, Promosi Penjualan, dan Hubungan Masyarakat Terhadap Keputusan Menabung di PT. Bank Negara Indonesia, Tbk. Cabang Bukit Tinggi. Jurnal Ilmiah. Padang : Fakultas Ekonomi Universitas Negeri Padang.Maulana, Amalia E. 2010. Pemasaran Sosial: MarCom Gaya LAZ. ETNOMARKMuflih, Muhammad. 2006. Perilaku Konsumen Dalam Perspektif Ilmu Ekonomi Islam. Edisi 1. Jakarta : PT Raja grafindo persadaMuslich. 2007. Bisnis Sayari’ah Perspektif Mu’amalah Dan Manajemen. Yogyakarta : UPP STIM YKPNNasiha, Sholehatun. 2010. Strategi Komunikasi Pemasaran Terpadu (Integrated Marketing Communication) Dalam Mengkokohkan Brand Dagadu Djokja. Skripsi. Yogyakarta: UIN KalijagaPayne, Adrian. 2001. Pemasaran Jasa. Yogyakarta : ANDIPrasetyo, Eddy. 2013. Pengaruh Iklan, Promosi Penjualan Dan Penjualan Perorangan Terhadap Niat Beli Di Cv. Lancar Makmur Motor Surakarta . AGORA Vol. 1, No. 3Rachmad, Edi. 2013. Efektivitas Komunikasi Perspektif Islam. www.waspadamedan.com. Diakses pada 25 November 2013Sari, Novita. 2009. Komunikasi Pemasaran Produk Pembiayaan Dana Talangan Haji Pada Bank Syariah Mandiri Cabang Malang. Sripsi. Malang : Universitas Islam Negeri Maulana Malik IbrahimSarjono, Haryadi dan Winda Julianita. 2013. SPSS vs LISREL : Sebuah Pengantar, Aplikasi untuk Riset.Jakarta : Penerbit Salemba EmpatShimp, Terrence A. 2003. Periklanan Promosi Dan Aspek Tambahan Komunikasi Pemasaran Terpadu, Edisi Ke-5 Jilid 1. Jakarta : ErlanggaSoemanagara, Rd. 2006. Strategic Marketing Communication Konsep Strategis dan Terapan. Bandung : AlfabetaSugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: AlfabetaSuryana. 2010. Metode Penelitian Model Praktis Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Bandung: Universitas Pendidikan IndonesiaSuyanto. 2008. Strategi Promosi Nabi SAW. Artikel. Yogyakarta : STMIK AMIKOMYudhiartika, Dian dan Jony Oktavian Haryanto. 2012. Pengaruh Personal Selling, Display, Promosi Penjualan Terhadap Kesadaran Merek Dan Intensi Membeli Pada Produk Kecantikan Pond’s. Buletin Studi Ekonomi,Volume 17, No. 2 

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

JESTT

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance

Description

Jurnal Ekonomi Syariah Teori dan Terapan (JESTT) accepts original manuscripts in the field of Islamics Economics, including research reports, case reports, application of theory, critical studies and literature ...