Jurnal Mandiri
Vol 3 No 1: Juni 2019

ANALISIS TINGKAT KEPUASAN PELANGGAN TERHADAP MODEL BISNIS PLATFORM OJEK ONLINE

Nizar, Nefo Indra (Unknown)



Article Info

Publish Date
15 Jun 2019

Abstract

The platform business model is currently becoming a concern, because it is quickly becoming a new tool in business strategy as a place to form ecosystems, making it easier to meet both sides, namely demand and supply. In Indonesia the online transportation-based platform business model is already underway, even one of the online motorcycle taxi companies already has assets in excess of 1 billion dollars and is known as a Unicorn company. In terms of demand for ojek online, it is required to provide alternative solutions to existing transportation systems, which in turn will provide satisfaction to online motorcycle taxi customers. The purpose of this study is to find out what factors influence the level of customer satisfaction. There were identified five factors that influence the level of customer satisfaction, namely: security and convenience (X1); service (X2); timeliness (X3); ease of ordering (X4) and price suitability (X5). The research method uses quantitative methods with multiple regression analysis approach to find out these factors to customer satisfaction (Y). Based on statistical tests, partially (t test) can be obtained that the price suitability factor (X5) has a significant effect on the level of customer satisfaction (Y). While together (F test), safety factors and comfort, service, timeliness, ease of ordering, and price suitability have a significant effect on the level of satisfaction of the online motorcycle taxi platform business model. Abstrak Model bisnis platform saat ini sedang menjadi perhatian, karena dengan cepat menjadi alat baru di dalam strategi bisnis sebagai tempat untuk membentuk ekosistem, sehingga lebih mudah untuk memenuhi dari dua sisi, yaitu permintaan dan pasokan. Di Indonesia model bisnis platform berbasis transportasi online sudah berjalan, bahkan salah satu perusahaan ojek online sudah memiliki aset di atas 1 miliar dolar dan dijuluki perusahaan unicorn. Dari sisi permintaan ojek online dituntut dapat memberikan alternatif solusi terhadap sistem transportasi yang ada, yang pada gilirannya adalah memberikan tingkat kepuasan kepada pelanggan ojek online. Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui faktor-faktor apa saja yang mempengaruhi tingkat kepuasan pelanggan. Diidentifikasi ada lima faktor yang mempengaruhi tingkat kepuasan pelanggan, yaitu: keamanan dan kenyamanan (X1); pelayanan (X2); ketepatan waktu (X3); kemudahan pemesanan (X4) dan kesesuaian harga (X5). Metode penelitian menggunakan metode kuantitatif dengan pendekatan analisis regresi berganda untuk mengetahui faktor-faktor tersebut terhadap kepuasan pelanggan (Y). Berdasarkan uji statistik, secara parsial (uji t) di dapat hasil bahwa faktor kesesuaian harga (X5) berpengaruh nyata terhadap tingkat kepuasan pelanggan (Y). Sementara secara bersama-sama (uji F), faktor keamanan dan kenyamanan, pelayanan, ketepatan waktu, kemudahan pemesanan, dan kesesuaian harga berpengaruh nyata terhadap tingkat kepuasan model bisnis platform ojek online. Kata Kunci : Tingkat Kepuasan, Model Bisnis, Platform, Ojek Online

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

mandiri

Publisher

Subject

Computer Science & IT Decision Sciences, Operations Research & Management Economics, Econometrics & Finance Social Sciences

Description

JURNAL MANDIRI: Ilmu Pengetahuan, Seni, dan Teknologi (P-ISSN: 2580-3220 and E-ISSN: 2580-4588) was published by Lembaga Kajian Demokrasi dan Pemberdayaan Masyarakat (LKD-PM). This journal is an Indonesian-based open access peer-reviewed journal that is official twice a year (June and December). ...