Abstract: Parent's child rearing in motivating elementary school students’ learning.Purpose of this research was to describe forms of parents’ child rearing’ parent in motivating elementary school students’ learning and dominant child rearing conducted by parent in improving elementary school students’ learning motivation of class IV, V, dan VI at Sekolah Dasar Negeri Kabupaten Muaro Jambi. Research method; survey with questionnaire instrument to 460 students respondent. Research results; quality of parents’ child rearing with democratic form classified very good, i.e. higher than means, quality of parents’ child rearing with authoritarian form can be classified as low in motivating students in learning. Quality of students’ learning motivation at Muaro Jambi Region can be classified very good and they had maximum hope and mission toward learning motivation.Abstrak: Tujuan dari penelitian ini adalah untuk mengetahui bentuk pola asuh orang tua dalam memotivasi siswa dan pola asuh dominan yang dilakukan oleh orang tua untuk meningkatkan kualitas motivasi belajar siswa kelas IV, V, dan VI pada Sekolah Dasar Negeri Kabupaten Muaro Jambi. Metode penelitian; survay dengan instrumen angket terhadap 460 siswa responden. Hasil penelitian; kualitas pola asuh orang tua berbentuk demokratis tergolong sangat baik yaitu di atas rata-rata, pola asuh orang tua berbentuk otoriter kurang baik untuk memotivasi siswa dalam belajar. Kualitas motivasi belajar siswa di kabupaten Muaro Jambi tergolong sangat baik dan memiliki harapan dan cita-cita untuk mencapai hasil belajar secara maksimal.
Copyrights © 2012