ETTISAL Journal of Communication
Vol 4, No 2 (2019): ETTISAL: Journal of Communication

Beauty Vlogger: Representasi Perempuan di Era Disrupsi

Fitrinanda An Nur (UNIVERSITAS AHMAD DAHLAN)
Nunik Hariyanti (UNIVERSITAS AHMAD DAHLAN)



Article Info

Publish Date
29 Dec 2019

Abstract

AbstrakEra disrupsi ditandai masuknya nilai-nilai digital, yang salah satunya adalah pemanfaatan media sosial sebagai cara baru untuk mengaktualisasikan diri. Era disrupsi menawarkan manusia untuk berinovasi atau menciptakan produk baru. Era ini pula menghadirkan tantangan dan juga peluang bagi perempuan. Pada era ini diharapkan dapat memberikan peluang baru bagi kaum perempuan untuk terlibat di ranah publik. Penelitian ini melihat keterlibatan perempuan di era disrupsi melalui media sosial YouTube. Penelitian ini memaparkan mengenai representasi perempuan di era disrupsi serta memaparkan tantangan dan peluangnya pada akun beauty vlogger Rachel Goddard dan Tasya Farasya. Penelitian ini merupakan penelitian kualitatif dengan menggunakan metode analisis isi kualitatif. Penelitian ini melihat konten video oleh dua beauty vlogger yang telah terpilih yaitu Rachel Goddard dan Tasya Farasya. Pengumpulan data dilakukan dengan mengumpulkan video dari dua beauty vlogger terpilih. Hasil dari penelitian ini menunjukan bahwa melalui media sosial YouTube, Rachel Goddard dan Tasya Farasya menjadi gambaran perempuan yang dapat mengaktualisasikan dirinya melalui media sosial dengan memproduksi, mengolah, mengedit hingga mendistribusikan konten YouTube. Mereka merepresentasikan bahwa perempuan dapat berpeluang menjadi pemimpin di era disrupsi dengan memanfaatkan media sosial YouTube.  Abstract Disruption era has marked the entry of digital values, one of which is the use of social media as a new way to actualize themselves. The era of disruption offers people to innovate or create new products. This era also presents challenges and opportunities for women. This era is expected to provide new opportunities for women to be involved in the public sphere. This study looks at the involvement of women in the era of disturbances through YouTube's social media. This study describes the representation of women in the era of disruption and describes the challenges and opportunities in the beauty vlogger YouTube channel Rachel Goddard and Tasya Farasya. The research is a qualitative study using qualitative content analysis method. This study looks at the video content by two selected beauty vloggers, Rachel Goddard and Tasya Farasya. Data collection was conducted by collecting videos from two selected beauty vloggers. The results of this study show that through social media YouTube, Rachel Goddard and Tasya Farasya, represent women who can actualize themselves through social media by producing, processing, editing and distributing YouTube content. They represent women who can potentially become leaders in the era of disruption by utilizing YouTube's social media.  

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

ettisal

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

ETTISAL Journal of Communication is published by University of Darussalam Gontor in coorporated with ASPIKOM, APJIKI and ISKI. It is published twice in a year every June and December. At March 2016 ETTISAL Journal of Communication registered with P-ISSN serial number 2503-1880, and at December 2017 ...