At-Taradhi: Jurnal Studi Ekonomi
Vol 10, No 2 (2019)

STRATEGI DINAS PERDAGANGAN DAN PERINDUSTRIAN KOTA BANJARMASIN DALAM PENGEMBANGAN INDUSTRI KECIL MENENGAH

Handayani, Novia (Unknown)
Yuliani, Rahma (Unknown)



Article Info

Publish Date
31 Dec 2019

Abstract

The Department of Trade and Industry of Banjarmasin City has the authority to carry out the development of small and medium industries which is one of the programs of the Mayor of Banjarmasin in 2016-2021. The number of Small Medium Enterprises in the City of Trade and Industry Office of Banjarmasin City has increased dramatically in 2016 by 25, while in 2017 and 2018 there were 150. However, with this number increasing, the City of Trade and Industry Office of Banjarmasin City has not been able to carry out development strategies to the maximum, so research needs to be done to analyze the implementation strategy at the Department of Trade and Industry of Banjarmasin City. The strategies undertaken by the City of Banjarmasin Trade and Industry Office in developing small and medium industries, namely: facilitation, training, and promotion. The results showed that the position of Banjarmasin City's Office of Trade and Industry in developing small and medium industries is in quadrant I which means the Office of Trade and Industry of Banjarmasin City is in a strong internal position so that it can take advantage of opportunities properly.Dinas Perdagangan dan Perindustrian Kota Banjarmasin memiliki wewenang untuk melaksanakan pengembangan industri kecil menengah yang merupakan salah satu program Walikota Banjarmasin Tahun 2016-2021. Jumlah Industri Kecil Menegah pada Dinas Perdagangan dan Perindustrian Kota Banjarmasin mengalami peningkatan secara drastis pada tahun 2016 sejumlah 25, sedangkan pada tahun 2017 dan 2018 berjumlah 150. Akan tetapi dengan bertambahnya jumlah tersebut, Dinas Perdagangan dan Perindustrian Kota Banjarmasin belum mampu melaksanakan strategi pengembangan dengan maksimal, sehingga perlu dilakukan penelitian untuk menganalisis strategi implementasi pada Dinas Perdagangan dan Perindustrian Kota Banjarmasin. Adapun strategi yang dilakukan oleh Dinas Perdagangan dan Perindustrian Kota Banjarmasin dalam mengembangkan industri kecil menengah, yaitu: fasilitasi, pelatihan, dan promosi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa posisi Dinas Perdagangan dan Perindustrian Kota Banjarmasin dalam mengembangkan industri kecil menengah berada pada kuadran I yang berarti Dinas Perdagangan dan Perindustian Kota Banjarmasin dalam posisi internal yang kuat sehingga dapat memanfaatkan peluang dengan baik.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

taradhi

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education

Description

At-Taradhi: Jurnal Studi Ekonomi:This journal is published twice a year in June and December with a focus on economics and the like with the same science ...