PEDAGOGIA
Vol 18, No 1 (2020)

STUDI KORELASIONAL ANTARA MOTIVASI KERJA DAN IKLIM ORGANISASI DENGAN PRODUKTIVITAS KERJA GURU

-, Imelda (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Apr 2020

Abstract

AbstrakKualitas pelayanan yang di berikan guru di SD Negeri Kecamatan Cijeruk Kabupaten Bogor belum maksimal, motivasi kerja yang belum optimal dan iklim organisasi yang kurang kondusif menyebabkan produktivitas kerja guru rendah. Kualitas SDM menjadi kunci keberhasilan. Penelitian ini bertujuan untuk menggali hubungan antara motivasi kerja dan iklim organisasi dengan produktivitas kerja guru. Penelitian dilaksanakan di SD Negeri se-Kecamatan Cijeruk Kabupaten Bogor pada Maret tahun 2016. Populasi penelitian berjumlah 117 guru dan jumlah sampel sebanyak 90 guru dengan menggunakan teknik proporsional random sampling. Pengumpulan data untuk setiap variabel yang diteliti menggunakan angket dengan skala likert. Teknik analisis menggunakan korelasi parsial dan korelasi ganda. Hasil penelitian menunjukkan terdapat hubungan positif antara motivasi kerja dengan produktivitas kerja guru (koefisien korelasi ry1 = 0,59 dan koefisien determinasi r2y1= 0,35), terdapat hubungan positif antara iklim organisasi dengan produktivitas kerja guru (koefisien korelasi ry2 = 0,62 dan koefisien determinasi r2y2= 0,38) serta terdapat hubungan positif dan sangat signifikan antara motivasi kerja dan iklim organisasi secara bersama-sama dengan produktivitas kerja guru (koefisien korelasi ry12 = 0,56 dan koefisien determinasi r2y12= 0,31). Dengan demikian dapat disimpulkan bahwa produktivitas kerja guru dapat ditingkatkan melalui motivasi kerja dan iklim organisasi baik secara parsial maupun bersama-sama. AbstractThe quality of services provided by teachers in SD Negeri Cijeruk Sub-district, Bogor Regency is not yet optimal, work motivation is not yet optimal and the organizational climate is not conducive causing low teacher work productivity. HR quality is the key to success. This study aims to explore the relationship between work motivation and organizational climate with teacher work productivity. The study was conducted at public elementary schools in Cijeruk Sub-district, Bogor Regency in March 2016. The study population was 117 teachers and the sample was 90 teachers using proportional random sampling technique. Data collection for each variable studied using a Likert scale questionnaire. The analysis technique uses partial correlation and multiple correlation. The results showed a positive relationship between work motivation and teacher work productivity (correlation coefficient ry1 = 0.59 and determination coefficient r2y1 = 0.35), there was a positive relationship between organizational climate and teacher work productivity (correlation coefficient ry2 = 0.62 and coefficient of determination r2y2 = 0.38) and there is a positive and very significant relationship between work motivation and organizational climate together with teacher work productivity (correlation coefficient ry12 = 0.56 and determination coefficient r2y12 = 0.31). Thus it can be concluded that teacher work productivity can be increased through work motivation and organizational climate both partially and together.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

pedagogia

Publisher

Subject

Education

Description

PEDAGOGIA (e-ISSN 2579-7700, p.ISSN 1693-5276 is a peer-reviewed (double blind review) journal published by Faculty of Education, Indonesia Univerity of Education. The goal of this journal is to facilitate scholars, researchers, and teachers for publishing the original research articles or review ...