PEDAGOGIA
Vol 17, No 3 (2019)

PERSEPSI SISWA TERHADAP PENGGUNAAN PLICKERS SEBAGAI INOVASI PENILAIAN HASIL BELAJAR KIMIA DI ERA DIGITAL

Pratama, Krisna Raditya (Unknown)



Article Info

Publish Date
26 Dec 2019

Abstract

AbstractA formative assessment needs to be conducted at the end of each topic discussion to know the progress of some learning activity, but teachers often skip it because of limited time and cost. Plickers (Paper Clickers) is a formative assessment technology without requiring students to bring electronic devices, but rather by scanning students’ responses through QR code on a card with smartphone that connected to internet. Chemistry teacher of SMK Kesehatan Wonosari was implement Plickers   in formative assessment. This study aims to describe students’ perception of the use of Plickers in Chemistry learning outcomes assessment in digital era. The reason for conducting this research is there is no research in Indonesia to investigate students’ perceptions about the use of Plickers   as an assessment of Chemistry learning outcomes. So, this study results can be used as a reference for teachers in assessing learning outcome by using Plickers . This study uses a descriptive mixed research method between quantitative and qualitative with using questionnaire instrument. This study results showed that the majority of students believed in the importance of learning outcomes assessment with Plickers   because they would get immediate feedback and the learning environment become more active and enjoyable.AbstrakPenilaian hasil belajar perlu dilakukan pada setiap akhir pembahasan suatu topik untuk mengetahui sejauh mana capaian suatu proses pembelajaran. Pelaksanaan penilaian formatif sering dilewatkan guru karena keterbatasan waktu dan biaya. Plickers adalah teknologi penilaian formatif tanpa mengharuskan siswa untuk membawa perangkat elektronik, melainkan dengan sistem pemindaian respon siswa melalui QR Code pada media kartu dengan perangkat kamera smartphone yang terhubung dengan internet. Guru Kimia di SMK Kesehatan Wonosari telah menggunakan Plickers  dalam penilaian formatif. Tujuan penelitian ini yaitu untuk mendeskripsikan persepsi siswa terhadap penggunaan Plickers   dalam penilaian hasil belajar Kimia di era digital. Alasan dilaksanakannya penelitian ini yaitu karena belum banyak penelitian untuk menyelidiki persepsi siswa terhadap penggunaan Plickers sebagai penilaian hasil belajar Kimia di Indonesia. Sehingga, hasil penelitian ini dapat digunakan sebagai referensi bagi guru dalam melakukan penilaian hasil belajar dengan memanfaatkan Plickers. Metode penelitian yang digunakan adalah metode campuran deskriptif kuantitatif dan kualitatif dengan menggunakan instrumen angket dengan Skala Likert dan pertanyaan terbuka untuk mengumpulkan data persepsi siswa kelas XII di SMK Kesehatan Wonosari tahun ajaran 2017/2018. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa mayoritas siswa percaya pentingnya penilaian hasil belajar dengan Plickers karena mereka akan mendapat umpan balik secara langsung dan membuat lingkungan belajar menjadi aktif dan menyenangkan.

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

pedagogia

Publisher

Subject

Education

Description

PEDAGOGIA (e-ISSN 2579-7700, p.ISSN 1693-5276 is a peer-reviewed (double blind review) journal published by Faculty of Education, Indonesia Univerity of Education. The goal of this journal is to facilitate scholars, researchers, and teachers for publishing the original research articles or review ...