TUNAS BANGSA
Vol 5 No 1 (2018)

ANALISIS MINAT BELAJAR SISWA PADA TEMA PEDULI TERHADAP MAHLUK HIDUP DI KELAS IV SD NEGERI 7 BIES

Cici Dewi Jayanti (STKIP Bina Bangsa Getsempena)
Lili Kasmini (STKIP Bina Bangsa Getsempena)
Zaki Al Fuad (STKIP Bina Bangsa Getsempena)



Article Info

Publish Date
28 Feb 2018

Abstract

The focus of this research is the analysis of the learning interest of students in the subject matter against living beings class IV SD Negeri 7 Bies. This research aims to find out how the learning interest of students in the class IV SD Negeri 7 Bies on the theme of care with living beings and know what aspects influenced student's learning interest in class IV SD Negeri 7 Bies in the subject matter against sentient alive. The methods used in this research is descriptive analysis approach, then the result of urainnya in the form of a narrative documentation. As for the sample in this study i.e., grade IV SD Negeri 7 Bies, which amounted to 21 students. The results of the research data from observations acquired that interest students in following the learning of students with the 21st tallest Figure 18 students seriously and diligently while 3 students still have less interest to serious and diligent in following the instruction. Interview results can be concluded that teachers ' efforts in fostering students ' interest in learning have been very good despite still using the less good teaching methods as well as the lack of facilities in the schools. Portopolio of the results can prove to bring students have interest in and responsibility for the tasks given by the teacher. The result of the now it can be concluded that the level of interest in student learning is extremely high in the can from 21 students 17 students answered Yes while 3 students answer sometimes and 1 person answered no. Then the conclusions and advice given is the teacher should more add to the knowledge of the associated learning and choosing the right method in SD Negeri 7 Bies so it can generate interest of students in the learning process. Abstrak Fokus penelitian ini adalah analisis minat belajar siswa pada tema peduli terhadap makhluk hidup kelas IV SD Negeri 7 Bies. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana minat belajar siswa di kelas IV SD Negeri 7 Bies pada tema peduli terhadap mahluk hidup dan mengetahui faktor apa yang melatarbelakangi minat belajar siswa kelas IV SD Negeri 7 Bies pada tema peduli terhadap mahluk hidup. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan analisis deskriptif, maka hasil urainnya dalam bentuk naratif dokumentasi. Adapun sampel dalam penelitian ini yaitu, siswa kelas IV SD Negeri 7 Bies, yang berjumlah 21 orang siswa. Hasil data penelitian dari observasi didapat bahwa minat siswa dalam mengikuti pembelajaran dari 21 siswa dengan angka tertinggi 18 siswa serius dan tekun sedangkan 3 siswa masih kurang memiliki minat untuk serius dan tekun dalam mengikuti pembelajaran. Hasil wawancara dapat disimpulkan bahwa upaya guru dalam menumbuhkan minat siswa dalam belajar sudah sangat baik meskipun masih menggunakan metode pengajaran yang kurang baik serta kurangnya fasilitas di sekolah tersebut. Dari hasil portopolio dapat membuktikan bawa siswa memiliki minat serta tanggung jawab atas tugas yang diberikan oleh guru. Hasil dari angket dapat disimpulkan bahwa tingkat minat belajar siswa sangatlah tinggi hal tersebut di dapat dari 21 siswa 17 siswa menjawab ya sedangkan 3 siswa menjawab kadang-kadang dan 1 orang menjawab tidak. Maka kesimpulan dan saran yang diberikan adalah guru hendaknya lebih menambah pengetahuan terkait pembelajaran dan memilih metode yang tepat di SD Negeri 7 Bies sehingga dapat membangkitkan minat siswa pada proses belajar tersebut. Kata kunci: minat belajar siswa, makhluk hidup

Copyrights © 2018






Journal Info

Abbrev

tunasbangsa

Publisher

Subject

Education

Description

Tunas Bangsa Journal is a periodical scientific publication dedicated to lecturers, students and educational observers to disseminate relevant studies, thinks and research results in the field of primary school education, critical study of teaching and learning for primary school, classroom action ...