TUNAS BANGSA
Vol 6 No 2 (2019)

ANALISIS PENERAPAN SANKSI BERJENJANG UNTUK MENANAMKAN KARAKTER DISIPLIN BELAJAR SISWA KELAS III SD NEGERI 72 BANDA ACEH

Lesmawarni (STKIP Bina Bangsa Getsempena)
Zaki Al Fuad (STKIP Bina Bangsa Getsempena)
Dyoty Auliya Vilda Ghasya (Universitas Tanjungpura)



Article Info

Publish Date
31 Aug 2019

Abstract

This study is entitled "Analysis of the Implementation of Tiered Sanctions to Embed Learning Discipline Character in Class III Students of SD Negeri 72 Banda Aceh". This study used qualitative research method with the formulation of the problem how the application of tiered sanctions can shape the character of the discipline of learning in class III students of SD Negeri 72 Banda Aceh? This study aims to determine the application of tiered sanctions to shape the character of learning discipline in class III students at SD Negeri 72 Banda Aceh. The data in this study were obtained using observation and interview techniques. While the technical analysis of the data used is data reduction, data verification and data display. The subjects in this study were all students in class III of SD Negeri 72 Banda Aceh, amount 20 people. The results showed that the tiered sanctions applied by the teacher were able to have a positive impact on the inculcation of the learning discipline character of third grade students at SD Negeri 72 Banda Aceh. The statement can be seen from the reduced number of students who made mistakes after the teacher gave a reprimand or sanction. As for some of the characteristics of student learning discipline that improved after the implementation of tiered sanctions by the teacher include collect the assignments on time, stay calm while studying, not leaving the class when studying, not cheating when doing the assignments, rebuke who do fray in class, not being lazy when learn, be independent in learning, do not go in and out of class when studying and pay attention to learning activities properly. Abstrak Penelitian ini berjudul “Analisis Penerapan Sanksi Berjenjang Untuk Menanamkan Karakter Disiplin Belajar Siswa Kelas III SD Negeri 72 Banda Aceh”.Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan rumusan masalah bagaimanakah penerapan sanksi berjenjang dapat membentuk karakter disiplin belajar pada siswa kelas III SD Negeri 72 Banda Aceh?. Penelitian ini bertujuan untuk untuk mengetahui penerapan sanksi berjenjang dapat membentuk karakter disiplin belajar pada siswa kelas III SD Negeri 72 Banda Aceh. Data dalam penelitian ini diperoleh menggunakan teknik observasi dan wawancara. Sedangkan teknis analisis data yang digunakan adalah data reduction, data verification dan data display. Adapun yang menjadi subjek dalam penelitian ini adalah seluruh siswa kelas III SD Negeri 72 Banda Aceh yang berjumlah 20 orang. Hasil penelitian menunjukan bahwa Sanksi berjenjang yang diterapkan guru mampu memberikan dampak positif terahadap penanaman karakter disiplin belajar siswa kelas III SD Negeri 72 Banda Aceh. Pernyataan tersebut terlihat dari berkurangnya jumlah siswa yang melakukan kesalahan setelah guru memberikan teguran atau sanksi. Adapun beberapa karakter disiplin belajar siswa yang membaik setelah diterapkannya sanksi berjenjang oleh guru diantaranya adalah mengumpulkan tugas tepat waktu, tidak membuat keributan saat belajar, tidak meninggalkan kelas saat belajar, tidak mencontek saat mengerjakan tugas, menegur temannya yang melakukan keributan dalam kelas, tidak malas ketika belajar, mandiri dalam belajar, tidak keluar masuk kelas saat belajar dan memerhatikan kegiatan pembelajaran dengan baik. Kata Kunci: Sanksi Berjenjang, Karakter Disiplin Belajar

Copyrights © 2019






Journal Info

Abbrev

tunasbangsa

Publisher

Subject

Education

Description

Tunas Bangsa Journal is a periodical scientific publication dedicated to lecturers, students and educational observers to disseminate relevant studies, thinks and research results in the field of primary school education, critical study of teaching and learning for primary school, classroom action ...