Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam
Vol 13 No 1 (2020)

PEMIKIRAN BISRI MUSTOFA TENTANG NILAI PENDIDIKAN KARAKTER (KAJIAN SURAT AL-HUJURAT AYAT 11-15 TAFSIR AL-IBRIZ)

Firman Sidik (IAIN Sultan Amai Gorontalo)



Article Info

Publish Date
24 Jun 2020

Abstract

This article aims to look at the value of character education in Bisri Mustofa's thoughts contained in Al-Ibriz's interpretation especially Surah Al-Hujurat verses 11-15. This paper is also at the same time to explore more deeply the values of character education contained in the Qur'an. The method used in this paper is literature review, where Al-Ibriz's interpretation is the main source in this paper, which is examined using a theoretical and philosophical approach. The results of the analysis of this interpretation study found that Bisri Mustofa's thoughts about character education in Al-Hujurat verses 11-15 contained four character values namely, the value of respect for mutual respect, the value of a prejudiced prejudice, the value of tolerance, and the value of monotheism.AbstrakArtikel ini bertujuan untuk melihat nilai pendidikan karakter dalam pemikiran Bisri Mustofa yang terkandung dalam tafsir Al-Ibriz khususnya surat Al-Hujurat ayat 11-15. Tulisan ini juga sekaligus untuk mengeksplorasi lebih dalam nilai-nilai pendidikan karakter yang terdapat dalam Al-Qur'an. Metode yang digunakan dalam tulisan ini adalah kajian pustaka, dimana tafsir Al-Ibriz menjadi sumber utama dalam tulisan ini, yang dikaji menggunakan pendekatan teoritis dan filosofis. Hasil analisis dari kajian tafsir ini menemukan bahwa pemikiran Bisri Mustofa tentang pendidikan karakter dalam surat Al-Hujurat ayat 11-15 terdapat empat nilai karakter yaitu, nilai saling hormat menghormati, nilai larangan berprasangka buruk, nilai toleransi, dan nilai tauhid.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

TAWAZUN

Publisher

Subject

Education Social Sciences

Description

Tawazun: Jurnal Pendidikan Islam has a focus on the study of Islamic education with the following scope: 1. Islamic Education Management 2. Thought of Islamic education 3. Islamic science education 4. Islamic Guidance and ...