Jurnal Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (JISIP)
Vol 9, No 2 (2020)

PERAN MEDIA SOSIAL INSTAGRAM TERHADAP PUBLIKASI HASIL FOTOGRAFI UKM X-FLASH

Marcy Adiningsih Djamilay (Universitas Tribhuwana Tunggadewi)
Sulih Indra Dewi (Universitas Tribhuwana Tunggadewi)



Article Info

Publish Date
12 Dec 2020

Abstract

Abstract: The purpose of the research is to find out and study the Instagram social media role in the publication of photography results of X-Flash student activity unit and photo publication on Instagram supporting the creativity of members. Technology advance nowadays make it easier for people to find out the needed information easily just by using the internet and what's new in the internet world is social media. One of the most popular social media today is Instagram with its advantages that it can beautify photos with various existing features, distribute photos and to market products or sell online. The existence of Instagram is used by those who have a hobby of photography to show their works. Therefore, this study aims to examine the role of Instagram social media on the publication of the X-Flash photography results. The data analysis technique used were data reduction, data presentation and verification. Based on the result of data analysis, it was found that the role of Instagram social media were as a media for publication and promotion to increase popularity, increase the existence of X-Flash, give or receive online invitation from off-campus photography communities and introduce the work of X-Flash to the public. There were ways to increase the creativity of members, namely by sharing, hunting together, holding exhibition and re-uploading members' work.Keywords: Social Media Instagram, Instagram, Photography, UKM X-FlashAbstrak: Tujuan penelitian ini yaitu untuk mengetahui dan mempelajari peran media sosial instagram terhadap publikasi hasil fotografi UKM X-Flash serta publikasi foto di instagram yang mendukung kreativitas anggota. Kemajuan teknologi saat ini memudahkan masyarakat untuk mengetahui informasi yang dibutuhkan dengan mudah hanya dengan menggunakan internet dan yang baru di dunia insternet adalah media sosial. Salah satu media sosial yang terpopuler saat ini adalah instagram dengan kelebihannya yang bisa memperindah foto dengan berbagai fitur yang ada, menyebarkan foto dan untuk memasarkan produk atau berjualan online. Adanya instagram ini dimanfaatkan oleh mereka yang memiliki hobi dalam dunia fotografi untuk memperlihatkan hasil karyanya. Oleh karena itu, pada penelitian ini ingin meneliti peran media sosial instagram terhadap publikasi hasil fotografi UKM X-Flash. Teknik analisis data yang digunakan adalah reduksi data, penyajian data dan verifikasi. Berdasarkan hasil analisis data diperoleh peran media sosial instagram yaitu sebagai media publikasi dan promosi untuk meningkatkan popularitas, meningkatkan eksistensi UKM X-Flash, memberikan atau menerima undangan online dari komunitas fotografi luar kampus dan mengenalkan hasil karya UKM X-Flash kepada khalayak. Adapun cara untuk meningkatkan kreativitas anggota yaitu dengan melakukan sharing, hunting bersama, mengadakan pameran dan mengunggah kembali karya anggota.Kata Kunci: Media Sosial, Instagram, Fotografi, UKM X-Flash

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

fisip

Publisher

Subject

Humanities Languange, Linguistic, Communication & Media Social Sciences

Description

JISIP Journal of Social and Political Science is published three times a year (April, August and December). Article published in JISIP is an article based on the results of research (priority), and articles on scientific reviews of contemporary phenomena in the field of Social and Political Science, ...