Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 5, No 11: NOVEMBER 2020

Kemampuan Berhitung Pada Anak Usia 5—6 Tahun

Desi Ranita Sari (Pendidikan Anak Usia Dini Universitas Negeri Malang)
Mohammad Zainuddin (Keguruan Sekolah Dasar dan Prasekolah-Universitas Negeri Malang)
Sa’dun Akbar (Keguruan Sekolah Dasar dan Prasekolah-Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Nov 2021

Abstract

Abstract: The development of early childhood can be various in terms of abilities, talents, personality, creativity, physical, and psychological. The numeracy skills by children age 5—6 years is mentioning number 1—10, counting with symbol of numbers, matching numbers with symbol of numbers, recognizing the symbol of letters and consonant, sorting symbol of numbers. The purpose of this study was to describe the numeracy ability of children aged 5—6 years. This study used qualitative research method. The result showed that children’s numeracy skills were influenced by internal and external factors and the learning strategies used.Abstrak: Perkembangan anak usia dini berbeda-beda dari segi kemampuan, bakat minat, kepribadian, kreativitas, baik perkembangan fisik maupun psikis. Kemampuan berhitung yang dimiliki anak usia 5—6 tahun yaitu menyebutkan bilangan dari angka 1—10, menghitung dengan lambang bilangan, mencocokan benda dengan angka, mengenal bentuk huruf dan konsonan, mengurutkan lambang bilangan. Tujuan penelitian ini mendeskripsikan kemampuan berhitung pada anak usia 5—6 tahun. Metode yang digunakan dalam penelitian ini menggunakan penelitian kualitatif. Hasil penelitian menunjukkan bahwa kemampuan berhitung anak dipengaruhi oleh faktor internal dan eksternal serta strategi pembelajaran yang digunakan.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...