UNM Geographic Journal
Volume 3 Nomor 1 September 2019

Pengaruh Model Group Investigation (GI) Terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Dalam Pembelajaran IPS Geografi Siswa SMA Negeri 7 Makassar

Sukmawati Sukmawati (STKIP Pembangunan Indonesia Makassar)
Nur Astaman Putra (STKIP Pembangunan Indonesia Makassar)



Article Info

Publish Date
06 Aug 2020

Abstract

The purpose of this research was to determine the effect to the Group Investigation (GI) model on students’ critical thinking skills in learning Social Sciences Geography at SMA Negeri 7 Makassar. This research is a type of experimental research that is true experiment design. A sample was two classes, each class consisting of 30 people from the control class given conventional treatmen. Data collection techniques used in this research were tests of students’ critical thinking skills. Data were analyzed by using descriptive statistics and inferential statistical analysis techniques. The result of the data analysis showed that the use of th Group Investigation leraning model has an effect on the critical thinking skills of class XI students of SMA Negeri 7 Makassar. The average class learning outcomes that used the Group Investigation (GI) learning model were higher than classes that did not use the Group Investigation (GI)learning model. In other words, Group Investigation (GI) learning models wa better to improve students’ critical thinking skills than conventionals models (lectures, questions and assigments).Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh model group investigation (GI) terhadap kemampuan berpikir kritis siswa dalam pembelajaran IPS Geografi di SMA Negeri 7 Makassar. Penelitian ini merupakan jenis penelitian Eksperimen yaitu True Experiment Design. Sampel sebanyak dua kelas, setiap kelas terdiri dari 30 orang kelas eksperimen dan 32 orang kelas kontrol yang diberi perlakuan model kenvensional. Teknik pengumpulan data yang digunakan dalam penelitian ini adalah tes kemampuan berpikir kritis siswa. Data  dianalisis dengan statistika deskriptif dan teknik analisis statistik infrensial. Hasil analisis data menunjuukkan bahwa penggunaan model pembelajaran Group Investigation (GI) berpengaruh terhadap kemampuan berpikir kritis siswa kelas XI SMA Negeri 7 Makassar. Rata-rata hasil belajar kelas yang menggunakan model pembelajaran Group Investigation (GI) lebih tinggi daripada kelas yang tidak menggunakan pembelajaran model Group Investigation. Dengan kata lain model pembelajaran Group Investigation (GI) lebih baik digunakan untuk meningkatkan kemampuan berpikir kritis siswa daripada model konvensional (ceramah, tanya jawab dan pemberian tugas).

Copyrights © 2019