Gelanggang Pendidikan Jasmani Indonesia
Vol 4, No 1 (2020): Vol 4. No. 1 Juni 2020

EFEKTIVITAS PEMBELAJARAN SPORT MASSASE BERBASIS MULTIMEDIA INTERAKTIF UNTUK MAHASISWA PENDIDIKAN JASMANI, KESEHATAN DAN REKREASI

Sugiarto, Tatok (Unknown)
Kurniawan, Ari Wibowo (Unknown)
Sugiyanto, Sugiyanto (Unknown)



Article Info

Publish Date
20 Jul 2020

Abstract

Perkembangan teknologi mengharuskan para pendidik untuk lebih kreatif dalam memanfaatkan media pembelajaran, sehingga dengan multimedia interaktif dapat memfasilitasi pembelajaran sport massase agar lebih efektif dan efisien.  Tingkat keefektifan dan efisiensi pembelajaran dengan multimedia interaktif perlu dikaji sehingga akan menemukan formula yang benar dan tepat dalam proses pembelajaran sport massase.  Tujuan penelitian adalah untuk memperoleh data empiris tentang efektivitas dan efisiensi hasil pembelajaran sport massase dengan multimedia interaktif pada mahasiswa pendidikan jasmani, kesehatan dan rekreasi. Metode penelitian ini penelitian eksperimen dengan menggunakan Pre-Test - Post-Test  Control Group Design. Nilai gain score keterampilan sport masase kelompok kontrol memperoleh rata-rata 0,37 yang artinya adalah perbandingan antara nilai Pre-Test  dan Post-Test  mengalami perbedaan dalam kategori sedang. Nilai gain score keterampilan sport masase kelompok uji coba adalah 0,82 yang artinya adalah perbandingan antara nilai Pre-Test  dan Post-Test  mengalami perbedaan dalam kategori tinggi. Dapat disimpulkan bahwa pembelajaran multimedia interaktif lebih efektif karena dapat memfasilitasi dan mengatasi kesulitan-kesulitan mahasiswa dalam pembelajaran sport massase menggunakan. Technology development that requires educators to be more creative in using learning media, so that interactive multimedia can facilitate sports learning to be more effective and efficient. The level of effectiveness and efficiency of learning with interactive multimedia needs to be studied so that it will find the correct and correct formula in the sports massage learning process. The research objective is to obtain empirical data about the benefits and efficiency of massase learning outcomes with interactive multimedia on physical education, health and recreation students. This research method is an experimental study using Pre-Test - Post-Test Control Group Design. The gain value of the sports skills score of the control group obtained an average of 0.37 which means that compared to the value of the Pre-Test and Post-Test increasingly varied in the medium category. The score for obtaining a group trial skills score is 0.82 which means that the scores between the Pre-Test and Post-Test are increasingly different in the high category. Can deny that interactive multimedia learning is more effective because it can facilitate and overcome the difficulties of students in learning sports using massase.

Copyrights © 2020






Journal Info

Abbrev

gpji

Publisher

Subject

Education

Description

Journal of Physical Education Arena is published by Department of Sports Science, Faculty of Sports Science State University of Malang (UM). The Indonesian Physical Education Arena is published twice a year in April and October containing articles of research and thought results in the field of ...