Biodik : Jurnal Ilmiah Pendidikan Biologi
Vol. 7 No. 01 (2021): March 2021

Meta-Analisis Miskonsepsi Buku Teks Biologi SMA: (Meta-Analysis of High School Biology Textbook Misconceptions)

Nanta Mulia (Universitas Negeri Padang)
Zulyusri Zulyusri (Universitas Negeri Padang)



Article Info

Publish Date
17 Mar 2021

Abstract

Books that are used in the learning process contain descriptions of certain materials that are arranged systematically with specific objectives called textbooks. Currently, the textbooks used by teachers and students are not only from one publisher, but from various publishers, so there is a possibility of differences in presentation between these books. This can be a cause of material misconception. This study aims to determine the percentage of material misconceptions found in high school biology textbooks. The research method that researchers use is using a meta-analysis method. Meta-analysis is research that discusses similar articles. The technique of collecting data using non-test is by searching electronic journals through google scholar. The article data is then processed by summarizing and determining the essence of the misconception analysis research results, then the data is reported in a quantitative descriptive way. The search results from 20 articles (6 articles from class X, 12 articles from class XI, and 2 articles from class XII), it was found that the most misconceptions were found in the Archaebactaeria and Eubacteria material, namely 11.76%. The types of misconceptions are Misidentifications, Overgeneralizations, Oversimplifications, Obsolete Concepts and Term, and Undergeneralizations. Abstrak. Buku yang digunakan dalam proses pembelajaran berisi uraian mengenai materi tertentu yang disusun secara sistematis dengan tujuan tertentu dinamakan buku teks pelajaran. Saat ini, buku teks pelajaran yang digunakan oleh guru dan peserta didik tidak hanya dari satu penerbit, tetapi dari berbagai penerbit, sehingga terdapat kemungkinan perbedaan penyajian antar buku-buku tersebut. Hal ini bisa menjadi penyebab terjadinya miskonsepsi materi. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui persentase miskonsepsi materi yang ditemukan dalam buku teks pelajaran Biologi SMA. Metode penelitian yang peneliti gunakan yaitu menggunakan metode meta-analisis. Meta-analisis merupakan penelitian yang membahas tentang artikel yang sejenis. Teknik pengumpulan data dengan menggunakan non tes yaitu dengan menelusuri jurnal elektronik melalui google cendikia. Data artikel tersebut kemudian diolah dengan cara merangkum dan menentukan intisari hasil penelitian analisis miskonsepsi, kemudian data dilaporkan dengan cara deskriptif kuantitatif. Hasil penelusuran dari 20 artikel (6 artikel dari kelas X, 12 artikel dari kelas XI, dan 2 artikel dari kelas XII ), didapat bahwa miskonsepsi paling banyak ditemukan pada materi Archaebactaeria dan Eubacteria yaitu sebesar 11,76%. Jenis miskonsepsinya yaitu Misidentifications, Overgeneralizations, Oversimplifications, Obsolete Concepts and Term, dan Undergeneralizations.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

biodik

Publisher

Subject

Agriculture, Biological Sciences & Forestry Education

Description

Biodik. Scientific Journal of Biology Education is a scientific journal owned by Biology Education Program of PMIPA FKIP Jambi University. Biodik Journal publishes articles of research and development in Biology Education. This journal is published one year one volume with two ...