Education and Human Development Journal
Vol 6 No 1 (2021): Education and Human Development Journal

EXPERIENCED ENGLISH TEACHERS’ PERSPECTIVES ON THE FULFILLMENT OF ONE-PAGE LESSON PLAN PRINCIPLES AT SMAN 1 SINGARAJA

Putu Agus Januarta (Universitas Pendidikan Ganesha)
Lokita Purnamika Utami (Universitas Pendidikan Ganesha)
Ida Ayu Made Istri Utami (Unknown)



Article Info

Publish Date
30 Apr 2021

Abstract

Abstract: This research aims at analyzing the experienced English teachers’ perspectives on the fulfillment of one-page lesson plan principles at SMAN 1 Singaraja. The research design used a case study qualitative approach. The research subjects were 2 experienced English teachers. The data collection procedure used in this study was an in-depth interview. The instruments of data collection procedure used was interview guides. The results revealed that the experienced English teachers’ perspectives were positive as the teachers believed that the one-page lesson plan was more efficient, effective, and more student-oriented so that the teachers could make simple lesson plan easily. These results showed that the principles of developing the one-page lesson plan have been implemented well based on the Circular Letter Number 14 of 2019 concerning Simplification of the Lesson Plan. Besides, the policy on the simplification of lesson plan needs to be maintained as it gains positive responses from the experienced English teachers. Keywords: perspectives, one-page lesson plan princples, experienced teachers Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis perspektif guru bahasa Inggris berpengalaman tentang pemenuhan prinsip RPP satu halaman di SMAN 1 Singaraja. Desain penelitian menggunakan pendekatan kualitatif studi kasus. Subjek penelitian adalah 2 orang guru bahasa Inggris yang berpengalaman. Prosedur pengumpulan data yang digunakan adalah wawancara mendalam. Instrumen prosedur pengumpulan data yang digunakan adalah pedoman wawancara. Hasil penelitian mengungkapkan bahwa perspektif guru bahasa Inggris yang berpengalaman adalah positif karena guru tersebut meyakini bahwa RPP satu halaman lebih efisien, efektif, dan lebih berorientasi pada siswa sehingga guru tersebut dapat membuat RPP yang sederhana dengan mudah. Hasil ini menunjukkan bahwa prinsip-prinsip penyusunan RPP satu halaman telah dilaksanakan dengan baik sesuai dengan Surat Edaran Nomor 14 Tahun 2019 tentang Penyederhanaan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran (RPP). Selain itu, kebijakan penyederhanaan RPP ini perlu dipertahankan karena mendapat respon positif dari para guru bahasa Inggris yang berpengalaman. Kata Kunci: perspektif, prinsip RPP satu halaman, guru berpengalaman

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

EHDJ

Publisher

Subject

Humanities Education Environmental Science Social Sciences Other

Description

Educatioan and Human Development Journal (EHDJ) Published by the Teaching and Education Faculty (FKIP). Published since April 7, 2017 with two versions, namely the printed version of ISSN: 2541-0156 and online e-SSN: 2559-0292. Rear-published twice every April and September. Committed to improving ...