Shaut Al-'Arabiyah
Vol 9 No 1 (2021): JURNAL SHAUT AL-'ARABIYAH

Analisis Pembelajaran Berbasis SAVI (Somatis, Auditori, Visual dan Intelektual) dalam Maharah Kalam

Husnatul Hamidiyyah Siregar (UIN Maulana Malik Ibrahim Malang)
Nur Hadi (UIN Maulana Malik Ibrahim Malang)
Danial Hilmi (UIN Maulana Malik Ibrahim Malang)



Article Info

Publish Date
25 Jun 2021

Abstract

Pembelajaran bahasa Arab dalam aspek maharah kalam merupakan kemahiran yang paling penting agar siswa mampu mencapai tujuan pembelajaran. Siswa harus mampu mengkomunikasikan pikiran dan perasaan lewat bahasa lisan yang jelas dan benar. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui penerapan model pembelajaran SAVI dalam keterampilan berbicara bahasa Arab (maharah kalam). Penelitian ini menggunakan metode library reserach (penelitian kepustakaan), sedangkan pengumpulan data dengan mencari infomrasi, menganalisa dan menyimpulkan data dengan menelaah beberapa jurnal, buku, artikel serta catatan terkait dengan model pembelajaran SAVI dan maharah kalam. Adapun hasil penelitian ini adalah pembelajaran bahasa arab khususnya maharah kalam dapat dilakukan dengan model SAVI merupakan alternatif dalam menyelesaikan kesulitan yang dihadapi siswa. Kecerdasan somatic dapat mengarahkan siswa untuk mempraktikkan materi kalam yang dilihat dan didengar melalui peragaan tubuh atau kemampuan kinestis. Pembelajar auditory mampu mendengarkan secara detail topik materi kalam dan mengutarakan sesuatu yang didengar. Pembelajar visual akan lebih aktif dengan pembahasan  materi kalam malalui video, gambar, doodling, ilustrasi serta warna. Pembelajar intelektual mampu mengcover semua kecerdasan sebelumnya, maka pembelajar mampu menjadi native bahasa Arab dengan berpidato, tanya jawab, strory telling dan pemecahan masalah.Abstract : Learning Arabic in the aspect of maharah kalam is the most important skill so that students can achieve learning objectives. Students must be able to communicate their thoughts and feelings through clear and correct spoken language. This study aims to determine the application of the SAVI learning model in Arabic speaking skills (maharah kalam). This study uses the library research method (library research), while data collection is done by looking for information, analyzing and concluding data by examining several journals, books, articles and notes related to the SAVI and maharah kalam learning models. The result of this research is that learning Arabic especially Maharah Kalam can be done using the SAVI model which is an alternative in solving the difficulties faced by students. Somatic intelligence can direct students to practice kalam material that is seen and heard through body demonstrations or kinesthetic abilities. Auditory learners can listen in detail to the topic of kalam and express what they hear. Visual learners will be more active by discussing kalam material through videos, pictures, doodling, illustrations and colours. Intellectual learners can cover all previous intelligence, so learners can become native Arabic speakers by giving speeches, questions and answers, storytelling and problem-solving.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

Shautul-Arabiyah

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

Jurnal Shaut Al-'Arabiyah published twice a year since 2013 (June and December), is a multilingual (Bahasa, Arabic, and English), peer-reviewed journal, and specializes in Arabic Education, Hadits, and Other Arabic Studies. This journal is published by the Arabic Education Department, Faculty of ...