Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui tingkat validitas booklet bernuansa ESQ materi sistem gerak manusia sebagai pelengkap materi ajar biologi siswa kelas XI SMA. Penelitian ini menggunakan metode meta analisis. Pengumpulan data dilakukan dengan menelusuri jurnal dan skripsi yang berkaitan dengan booklet bernuansa ESQ. Sampel yang digunakan adalah 16 jurnal dan skripsi yang terkait dengan pengembangan booklet bernuansa ESQ. Hasil penelitian meta analisis untuk bahan ajar berupa booklet sebesar 89,76% dengan kategori sangat valid, dan untuk bahan ajar bernuansa ESQ senilai 86,42% dengan kategori sangat valid. Berdasarkan hasil analisis dari jurnal dan skripsi tentang bahan ajar berbentuk booklet dan bernuansa ESQ, diharapkan validitas booklet bernuansa ESQ pada materi sistem gerak manusia yang dikembangkan sebagai pelengkap bahan ajar biologi untuk siswa kelas XI SMA diperoleh kriteria sangat valid.Meta-analysis of the validity of the ESQ nuanced booklet as a supplement in biology learning. This research aims to find the validity level of ESQ nuanced booklet on human movement system material as a supplement to biology instructional materials for students grade XI of high school. This research used meta analysis method. Data was collected by searching journals and thesis related to ESQ nuanced booklets. The samples used are 16 journals and thesis related to the development of ESQ nuanced booklets. The results of meta analysis research for instructional materials in form of booklets are 89,76% with a very valid category, and for ESQ nuanced instructional materials worth 86.42% with a very valid category. Based on the results of analysis from journals and thesis on instructional materials in form of booklet and ESQ nunced, it hope that the validity of ESQ nuanced booklets on human movement system material developed as a supplement to biology instructional materials for students grade XI high school obtained very valid criteria.
Copyrights © 2021