Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 6, No 1: JANUARI 2021

Daya Tarik Pembelajaran SIPEJAR Ditinjau dari Sisi Locus of Control Mahasiswa yang Berbeda di Masa Pandemi Covid-19

Made Duananda Kartika Degeng (Teknologi Pendidikan Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
30 Jan 2021

Abstract

Abstract: This study was aimed to find out information about the attractiveness of learning by using SIPEJAR online platform. Especially when conducted from the locus of control differences of the students. The attractiveness of learning was assessed from: (1) ease of use; (2) the generosity of costs; (3) the tendency to continue to use SIPEJAR; (4) the tendency to choose SIPEJAR to study during the pandemic; and (5) the tendency to learn using SIPEJAR in the future. It was found that students who have internal locus of control found it easy to use SIPEJAR but did not interested to use SIPEJAR to study in the time of pandemic while the group of students with external locus of control found it difficult to use SIPEJAR but still interested to use it in learning during Covid-19.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menemukan informasi tentang daya tarik pembelajaran dengan menggunakan platform daring SIPEJAR. Khususnya bila ditinjau dari sisi karakteristik mahasiswa yang memiliki locus of control berbeda. Kemenarikan pembelajaran dinilai dari (1) kemudahan penggunaan; (2) kemurahan biaya; (3) kecenderungan ingin terus memakai SIPEJAR; (4) kecenderungan memilih SIPEJAR untuk belajar di masa pandemi; (5) kecenderungan belajar menggunakan SIPEJAR di masa depan. Ditemukan bahwa mahasiswa yang memiliki locus of control internal merasa mudah menggunakan SIPEJAR, tetapi tidak tertarik menggunakan SIPEJAR untuk belajar di masa pandemi sedangkan kelompok mahasiswa dengan locus of control eksternal merasa sulit dalam menggunakan SIPEJAR, tetapi tertarik untuk menggunakannya dalam pembelajaran di masa Covid-19.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...