ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah
Vol. 1 No. 2 (2021)

UPAYA MENINGKATKAN PRESTASI BELAJAR SISWA KELAS IV MI KARANGANYAR 01 TEMA PAHLAWANKU MELALUI METODE PLANTED QUESTIONS

AGUS NADI (MI Karanganyar 01)



Article Info

Publish Date
08 Nov 2021

Abstract

This study is a classroom action study whose main subject is focused on improving the learning achievement of fourth grade students at MI Karanganyar 01 Pekalongan with 24 students, in thematic subjects students listen to stories from their teachers by applying the lecture method. The problem behind this research is the lack of learning to use the Planted questions method in learning. This study is intended to answer the problem of increasing student achievement through the application of the Planted questions method at MI Karanganyar 01. There are several techniques carried out: 1) Application of formative test instruments on the heroku theme and 2) Observation is used to collect data on student achievement and the implementation of learning using Planted questions method, all of these are documented as archives. this can be seen from the value of the quiz results in each cycle, namely where in the pre-cycle there were 15 students or 62.5% who completed the increase in the first cycle to 18 students or 75.0% and at the end of the second cycle they had reached 22 students or 91.7% completed. Meanwhile, student activity also increased in each cycle where in the first cycle the activity in the good and very good category was 15 students or 62.5% increased to 20 students or 83.3% at the end of the second cycle. Based on the research, it was concluded that the use of the planted question method could improve student achievement at MI Karanganyar 01. ABSTRAKKajian ini merupakan penelitian pada sebuah tindakan kelas yang subyeknya pokoknya adalah dititik beratkan pada meningkatkan prestasi belajar siswa kelas IV MI Karanganyar 01 Pekalongan dengan jumlah siswa 24, pada mata pelajaran tematik siswa mendengarkan cerita dari gurunya dengan menerapkan metode ceramah. Masalah yang melatar belakangi penelitian ini adalah kurang dibiasakanya pembelajaran menggunakan metode Planted questions dalam pembelajaran. Kajian ini dimaksudkan untuk menjawab permasalahan adanya peningkatan prestasi belajar siswa melalui penerapan metode Planted questions di MI Karanganyar 01. Adapun beberapa teknik yang dilakukan 1) Penerapan instrumen tes formatif pada tema pahlawanku dan 2) Observasi digunakan untuk mengumpulkan data prestasi belajar siswa serta keterlaksanaanya pembelajaran menggunakan metode Planted questions,dari semua ini didokumentasikan sebagai arsip. hal ini terlihat dari nilai hasil kuis tiap siklus yaitu dimana pada pra siklus ada 15 peserta didik atau 62,5% yang tuntas naik pada siklus I menjadi 18 peserta didik atau 75,0% dan di akhir siklus II menjadi sudah mencapai 22 peserta didik atau 91,7% yang tuntas. Sedangkan keaktifan siswa juga meningkat tiap siklus dimana pada siklus I keaktifan pada kategori baik dan baik sekali ada 15 siswa atau 62,5% naik menjadi 20 siswa atau 83,3% di akhir siklus II. Berdasarkan penelitian disimpulkan bahwa penggunaan metode planted question dapat meningkatkan prestasi belajar siswa di MI Karanganyar 01.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

action

Publisher

Subject

Education Library & Information Science Materials Science & Nanotechnology Mathematics

Description

ACTION : Jurnal Inovasi Penelitian Tindakan Kelas dan Sekolah contains writings/articles on the results of thoughts and research results written by teachers, lecturers, experts, scientists, practitioners, and reviewers in all disciplines related to Classroom and School Action ...