Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan
Vol 6, No 5: MEI 2021

Persepsi dan Kebutuhan Mahasiswa Calon Guru Biologi terhadap Media Pembelajaran Bioteknologi

Saparuddin Saparuddin (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang)
Umie Lestari (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang)
Endang Suarsini (Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang)



Article Info

Publish Date
24 May 2021

Abstract

Abstract: This study aims to reveal the perceptions and needs of pre-service biology teachers on biotechnology learning and their need for instructional media, especially on the topic of basic molecular biology techniques. This descriptive quantitative study was done purposively on 42 students who have completed the biotechnology lectures in Biology Education Program, Universitas Negeri Malang. The data collection instruments consisted of a biotechnology topic difficulty survey questionnaire and a felt needs questionnaire. The questionnaire response data analyzed using descriptive statistics showed that students perceived the laboratory activity of basic molecular biology techniques as a moderate level. On average, all students performed DNA analysis techniques, and only 55% of all students performed protein analysis techniques. Overall, students have feelings, understanding, and confidence at a moderate level, while they feel they have excellent learning assistance. Even so, students feel they need learning resources in the form of research-based multimedia to support learning on the topic of practicum on molecular biology analysis techniques, especially in protein analysis techniques. Research-based protein analysis techniques multimedia that is suitable for students' university cognitive development are considered to be developed in supporting biotechnology learning for pre-service biology teachers.Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengungkapkan persepsi dan kebutuhan calon guru biologi terhadap pembelajaran bioteknologi dan kebutuhan mereka akan media pembelajaran khususnya pada topik teknik dasar biologi molekuler. Penelitian kuantitatif deskriptif ini dilakukan secara purposive pada 42 mahasiswa yang telah menyelesaikan perkuliahan bioteknologi di Program Studi Pendidikan Biologi Universitas Negeri Malang. Instrumen pengumpulan data terdiri dari kuesioner survei kesulitan topik bioteknologi dan kuesioner kebutuhan yang dirasakan (felt needs). Data tanggapan angket yang dianalisis menggunakan statistik deskriptif menunjukkan bahwa tingkat kesulitan aktivitas laboratorium teknik dasar biologi molekuler dianggap dalam kategori sedang. Rata-rata semua siswa melakukan teknik analisis DNA, dan hanya 55% dari seluruh siswa yang melakukan teknik analisis protein. Secara keseluruhan, siswa memiliki perasaan, pemahaman, dan kepercayaan diri pada tingkat sedang, sementara mereka merasa memiliki bantuan belajar yang sangat baik. Meski begitu, mahasiswa merasa membutuhkan sumber belajar berupa multimedia berbasis penelitian untuk mendukung pembelajaran pada topik praktikum teknik analisis biologi molekuler khususnya teknik analisis protein. Multimedia teknik analisis protein berbasis penelitian yang sesuai untuk perkembangan kognitif mahasiswa dinilai dapat dikembangkan dalam mendukung pembelajaran bioteknologi bagi calon guru biologi.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jptpp

Publisher

Subject

Education

Description

Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan (Education Journal: Theory, Research, and Development) is an electronic journal focuses on a scientific article concerning education issues in general published by Graduate School of Universitas Negeri Malang since January ...