Educatio
Vol 11, No 2 (2016)

PENGARUH MODEL PEMBELAJARAN MAKE A MATCH TERHADAP AKTIVITAS DAN HASIL BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN EKONOMI

Muhammad Fahrurozi (Universitas Hamzanwadi)
Muhammad Juaini (Universitas Hamzanwadi)
Siti Kudesiah (Universitas Hamzanwadi)



Article Info

Publish Date
09 May 2019

Abstract

This research was aimed to know the effect of using learning type Make A Match toward activity and the result of study economy sub material the difference of micro economy and macro economy and the problems faced by the government in field of economy on tenth grade students of MA Mu’allimat NW Kelayu in the school year 2015/2016. Sample of the study was taken by using simple random sampling. Grade xa as experimental group and grade xb as control group. Design of the research was using tru experimental design. Technique of collecting data was using observation sheet and result of study test. The prosentage of student’s activity by using learning type make a match around 4.26 classified into very active.Data analysed to use uji-t. result of hypothesis indicate that t [count/calculate] t tables of that is ( 8.868 1.734) meaning ho refused and [is] ha accepted, so that can be concluded that there is influence of usage of model study of Make A Match to result and activity learn items sub material the difference micro economy and macro economy and the problems faced by the government in field of economy on tenth grade students of MA Mu’allimat NW Kelayu in the school year 2015/2016. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan model pembelajaran Make A Match terhadap aktivitas dan hasil belajar ekonomi sub materi perbedaan ekonomi mikro dan ekonomi makro serta masalah-masalah yang dihadapi pemerintah dalam bidang ekonomi pada siswa kelas X MA Mu’allimat NW Kelayu tahun pembelajaran 2015/2016. Jenis penelitian ini menggunakan metode eksperimen. Populasi penelitian ini adalah seluruh siswa kelas X di MA Mu’allimat NW Kelayu tahun pembelajaran 2015/2016. Sampel peneitian ditentukan dengan teknik Simple Random Sampling. Kelas Xa sebagai kelas eksperimen sedangkan kelas Xb sebagai kelas kontrol. Rancangan penelitian  yang digunakan  adalah nonequivalent control group design. Tehnik pengumpulan data menggunakan lembar observasi dan tes hasil belajar. Presentase aktivitas siswa  dengan menggunakan model pembelajaran Make A Match sebesar 4.26 tergolong sangat aktif. Data dianalisis menggunakan uji-t. hasil hipotesis menunjukkan  bahwa t hitung t tabel yaitu (8.868 1.734) yang berarti ho ditolak dan ha diterima, sehingga dapat disimpulkan bahwa ada pengaruh penggunaan model pembelajaran Make A Match terhadap aktivitas dan hasil belajar ekonomi sub materi perbedaan ekonomi mikro dan ekonomi makro serta masalah-masalah yang dihadapi pemerintah dalam bidang ekonomi pada siswa kelas X MA Mu’allimat NW Kelayu tahun pembelajaran 2015/2016.

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

edc

Publisher

Subject

Education

Description

Educatio, ISSN: 1908-3224 (printed) and 2527-9998 (online), is an open access peer reviewed research journal that is published by the Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan (FKIP) Universitas Hamzanwadi. Educatio is providing a platform for the researchers, academicians, professionals, practitioners ...