JAST : Jurnal Aplikasi Sains dan Teknologi
Vol 5, No 2 (2021): EDISI DESEMBER 2021

Peningkatan Keterampilan Pemasaran Online Produk Lokal Melalui Media Sosial di Desa Gedangsewu Kecamatan Pare Kabupaten Kediri

Heru Setiyadi (Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian Universitas Islam Kadiri)
Vifi Nurul Choirina (Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian Universitas Islam Kadiri)
Uswatul Khoiriyah (Program Studi Agribisnis, Fakultas Pertanian Universitas Islam Kadiri)



Article Info

Publish Date
05 Jan 2022

Abstract

In local marketing products, business actors in Gedangsewu Village have started using social media, but product sales are still not optimal. The primary purpose of community service activities is to provide basic knowledge related to business social media account creation and optimization for marketing products online. This activity will be held from July 2021 to September 2021 in Gedangsewu Village, Pare District, Kediri Regency. Methods used in solving problems include community education, training, and consultation. Stages of work activity is a preliminary survey to businesses, exploring marketing online, socialization, preparation of technical implementation, online marketing assistance, and monitoring and evaluation (M E). Twenty business actors in Gedangsewu Village attended this community service activity. Skills that become the primary work include choosing the type of social media, creating business social media accounts, and optimizing skills for business social media accounts. The results of this service activity are business actors in Gedangsewu Village already knowing how to make a business social media accounts and how to optimize it for marketing products online by 75 percent. The perceived benefits are partners learned how to create social media accounts and their business the right type according to the target and being out how to optimize the business of social media for marketing products online.ABSTRAKPelaku usaha di Desa Gedangsewu dalam memasarkan produk lokal mulai menggunakan media sosial tetapi hasil penjualan produk dirasa masih belum optimal. Tujuan utama kegiatan ini adalah memberikan pengetahuan dasar terkait pembuatan akun media sosial bisnis beserta cara optimasinya untuk pemasaran produk secara online. Kegiatan ini dilaksanakan pada Juli 2021 hingga September 2021 di Desa Gedangsewu, Kecamatan Pare, Kabupaten Kediri. Metode yang digunakan dalam menyelesaikan persoalan meliputi pendidikan masyarakat, pelatihan, dan konsultasi. Tahapan kerja kegiatan adalah survei awal kepada pelaku usaha, mendalami pemasaran online yang dilakukan, sosialisasi, persiapan teknis pelaksanaan, pendampingan pemasaran online, serta kegiatan monitoring dan evaluasi (monev). Kegiatan pengabdian kepada masyarat ini diikuti oleh 20 pelaku usaha di Desa Gedangsewu. Keterampilan yang menjadi karya utama meliputi keterampilan memilih jenis media sosial, keterampilan membuat akun media sosial bisnis, dan keterampilan optimasi akun media sosial bisnis. Hasil kegiatan pengabdian ini adalah pelaku usaha di Desa Gedangsewu sudah mengetahui cara membuat akun media sosial bisnis beserta cara mengoptimalkannya untuk pemasaran produk secara online sebesar 75 persen. Manfaat yang dirasakan mitra adalah menjadi tahu cara membuat akun media sosial bisnis beserta jenis yang tepat sesuai target serta menjadi tahu cara mengoptimalkan media sosial bisnis untuk pemasaran produk secara online.

Copyrights © 2021






Journal Info

Abbrev

jast

Publisher

Subject

Economics, Econometrics & Finance Education Engineering Environmental Science Other

Description

Paper topics that can be published in JAST are as follows: 1. Small and Medium Enterprises (UKM) or community economic empowerment 2. Application of Bioenergy Technology 3. Environmental Management; 4. Natural Resource Processing 5. Workshop and Training for the community JAST is published ...