ABSTRACT One of the popular service quality concepts is ServQual, where there are five dimensions, namely tangible, reliability, responsiveness, assurance, empathy. One of the efforts to improve the quality of public services, a Community Satisfaction Index is compiled as a benchmark to assess the level of service quality. This study aims to examine the relationship between the quality of pregnancy services and the satisfaction of users of the Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Kesehatan (BPJS-Kes). The research design used analytic observational with a sample of 60 pregnant women from five health centers in Palu City who visited the Maternal and Child Health (KIA) room and have the inclusion criteria. The results of statistical analysis using fisher exact with p value = 0,025 (0,05), which means that there is a significant relationship between the quality of pregnancy services and the BPJS-Kes user satisfaction. This research can be one of the considerations for determining further policies to improve public services and further research to examine other factors that affect user satisfaction of BPJS-Kes. ABSTRAK Salah satu konsep kualitas pelayanan yang populer adalah ServQual, dimana terdapat lima dimensi yaitu tangible, reliability, responsiveness, Assurance, Empathy. Salah satu upaya untuk meningkatkan kualitas pelayanan publik, maka disusunlah Indeks Kepuasan Masyarakat sebagai tolok ukur untuk menilai tingkat kualitas pelayanan. Penelitian ini bertujuan untuk meneliti Hubungan Kualitas Pelayanan Kehamilan Dengan Kepuasan Pengguna Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Kesehatan (BPJS-Kes). Rancangan penelitian ini menggunakan observasional analitik dengan sampel berjumlah 60 orang ibu hamil dari lima puskesmas di Kota Palu yang berkunjung ke ruang Kesehatan Ibu dan Anak (KIA) dan memenuhi kriteria inklusi. Hasil Analisa uji statistik menggunakan fisher exact dengan nilai p = 0,025 ( 0,05), yang artinya terdapat hubungan yang bermakna antara Kualitas Pelayanan Kehamilan dengan Kepuasan Pengguna BPJS-Kes. Penelitian ini dapat menjadi salah satu pertimbangan penetapan kebijakan lanjutan untuk meningkatkan pelayanan publik dan penelitian selanjutnya untuk meneliti faktor lain yang mempengaruhi kepuasan pengguna BPJS-Kes.
Copyrights © 2021