Jurnal Pendidikan Edutama
Vol 9, No 1 (2022): January 2022

Pengaruh Penggunaan Handphone terhadap Interaksi Sosial Santri Putri di Pondok Pesantren Miftahul Huda IV Mojosari Kabupaten Malang

Hendra Hendra Rustantono (Universitas Islam Raden Rahmat Malang)
Laely Fatimatuzzahro (Universitas Islam Raden Rahmat Malang)



Article Info

Publish Date
20 Jan 2022

Abstract

Phenomena that occur in Islamic boarding schools become the background for this research, that is the lack of responsiveness between individuals nor groups who prefer their handphone than to be with their friends. This research aims to determine the impact of handphone use and its effect on the social interaction of female students at Miftahul Huda IV Islamic Boarding School Mojosari Malang Regency. This research uses a quantitative approach, with survey methods, data collection techniques uses questionnaires and observations. The sampling technique used a total sample of 60 students. The results obtained from the research analysis show that the significance value is 0.000 which means less than the probability value of 0.05 and the value of 0.766 or the effect of using mobile phones on social interaction is 76%. That is, Ho is rejected and Ha is accepted, which shows that there is a significant influence between the use of handphhone on the social interaction of female students at Miftahul Huda IV Islamic Boarding School Mojosari Malang Regency. The use of handphone in this research is at an intermediate level with a percentage of 43%. Social interaction in this research is at the intermediate level with a percentage of 45%. Fenomena yang terjadi di dalam pondok pesantren menjadi latar belakang penelitian ini, yaitu kurangnya responsif antar individu maupun kelompok yang lebih memilih dengan Handphonenya dari pada dengan teman-temannya. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui dampak penggunaan handphone dan pengaruhnya terhadap interaksi sosial santri putri di Pondok Pesantren Miftahul Huda IV Mojosari Kabupaten Malang. Penelitian ini menggunakan jenis pendekatan kuantitatif, dengan metode survei, teknik pengumpulan data berupa angket dan observasi. Teknik sampling menggunakan sampel total sejumlah 60 santri. Hasil yang diperoleh dari analisis penelitian menunjukkan nilai signifikansi sebesar 0,000 yang berarti kurang dari nilai probabilitas 0,05 dan nilai 0,766 atau pengaruh penggunaan Handphone terhadap interaksi sosial sebesar 76%. Artinya, Ho ditolak dan Ha diterima, yang menunjukkan adanya pengaruh yang signifikan antara penggunaan Handphone terhadap interaksi sosial santri putri di Pondok Pesantren Miftahul Huda IV Mojosari Kabupaten Malang. Penggunaan Handphone pada penelitian ini berada pada tingkat menengah dengan presentase 43%. Interaksi sosial pada penelitian ini berada pada tingkat menengah dengan presentase 45%.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

Jurnal Pendidikan Edutama

Publisher

Subject

Education

Description

Edutama Journal of Education (Jurnal Pendidikan Edutama) is double -blind peer reviewed open access journal that provides publication of articles in all education field. it aims to promote excellence through the dissemination of high-quality research finding in provide a platform scientists and ...