JAMP : Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan
Vol 5, No 1 (2022): Volume 5 No 1 Maret 2022

PENGEMBANGAN SISTEM DATABASE BERBASIS TRI DARMA PERGURUAN TINGGI PADA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN EKONOMI

Tri Nugroho Budi Santoso (Universitas Kristen Satya Wacana)



Article Info

Publish Date
07 Mar 2022

Abstract

Abstract: Document management is important for organizations so that documents have good use value. Document management systems are sometimes only run at the parent institution centrally but are not implemented well at low management levels. This research is a development research with a development model design that is used as a reference in this research is the modified Borg and Gall development design. The research subject is the Satya Wacana Christian University undergraduate economic education study program. Data collection techniques using observation, interviews, expert judgment. The instrument used is an interview sheet, observation checklist. expert validation sheets and questionnaires. The results of this study indicate that the Education Database System created has the following feasibility test results: media experts get a rating of 4 in the "Good" category, practitioners get a 4.4 rating in the "Very Good" category, and from obtaining a 4.47 rating in the "Good" category. “Very Good” category. From several feasibility tests conducted, it was concluded that the database system from the media, practitioners, and users perspective was feasible to be applied. Trials in administrative activities show that the database system can assist administrative activities in the Economics Education S1 study program, so this database system is appropriate to be used as a system to assist administrative management in the study program. Through the database system developed, it is hoped that it can become an embryo for improving the administrative system, especially at the low management level. In further research, the database system can be developed according to the needs of other educational institutions.Keywords: Database System; Tri Dharma College; Economic Education Abstrak: Pengelolaan dokumen merupakan hal yang penting bagi organisasi agar dokumen memiliki nilai guna yang baik. Sistem pengelolaan dokumen terkadang hanya dijalankan pada lembaga induk secara terpusat namun tidak terlaksana dengan baik pada level low management. Penelitian ini merupakan penelitian pengembangan dengan desain model pengembangan yang menjadi acuan dalam penelitian ini adalah desain pengembangan Borg and Gall yang telah dimodifikasi. Subjek penelitian yang diambil adalah program studi S1 pendidikan ekonomi Universitas Kristen Satya Wacana. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, penilaian pakar. Instrumen yang digunakan adalah lembar wawancara, ceklish observasi. lembar validasi pakar dan angket. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa Sistem Database Pendidikan yang dibuat memiliki hasil uji kelayakan sebagai berikut ini: ahli media memperoleh penilaian 4 dalam kategori “Baik”, praktisi memperoleh penilaian 4,4 dalam kategori “Sangat Baik”, dan dari memperoleh penilaian 4,47 dalam kategori “Sangat Baik”. Dari beberapa uji kelayakan yang dilakukan disimpulkan bahwa sistem database dari segi media, praktisi, dan pengguna layak untuk dapat diterapkan. Uji coba dalam kegiatan administrasi menunjukkan bahwa sistem database dapat membantu kegiatan administrasi pada program studi S1 Pendidikan Ekonomi, sehingga sistem database ini layak digunakan sebagai sistem untuk membantu pengelolaan administrasi pada program studi. Melalui sistem database yang dikembangkan ini diharapkan dapat menjadi embrio untuk perbaikan sistem administrasi terkhusus pada level low management. Pada penelitian lanjutan sistem database dapat dikembangkan sesuai dengan kebutuhan lembaga pendidikan yang lain.Kata kunci: Sistem Database; Tri Darma Perguruan Tinggi; Pendidikan Ekonomi

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jamp

Publisher

Subject

Social Sciences Other

Description

JAMP : Jurnal Administrasi dan Manajemen Pendidikan [e-ISSN 2615-8574] was first published in 2018 by the Department of Educational Administration Faculty of Education State University of Malang. Published four times a year, March, June, September, and December. We accept research articles within ...