Jurnal Ilmu Komunikasi
Vol. 13 No. 2 (2016)

Generasi Muda Muslim dan Gerakan Sosial Spiritual Berbasis Media Online

Puji Hariyanti (Universitas Islam Indonesia)



Article Info

Publish Date
20 Jan 2017

Abstract

Abstract: This study aims to determine the role of Moslem youth and the use of communication technologies in social spiritual movement in Indonesia. This research is important to expose the participation of young Moslem and the existence of social spiritual movements, which based on online media. The object of this study was the One Day One Juz Community. This research uses descriptive qualitative method and the concept of social movements and online communities to analyse the phenomenon. The result shows that the role of young Moslem in social spiritual movements is as the initiator, organizer, donors, motivator, and monitor.Keywords: Moslem, One Day One Juz Community, online communities, social spiritual movement, youthAbstrak: Penelitian ini mengkaji peran generasi muda Muslim dan fenomena gerakan sosial spiritual yang diinisiasi melalui komunitas online. Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui peran generasi muda Muslim dan pemanfaatan teknologi komunikasi dalam gerakan sosial spiritual di Indonesia. Penelitian ini penting untuk menunjukkan partisipasi generasi muda dan eksistensi gerakan sosial spiritual berbasis media online. Komunitas yang menjadi obyek penelitian ini adalah Komunitas One day One Juz. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan analisis berdasarkan konsep gerakan sosial dan komunitas online/virtual. Hasil penelitian menunjukkan bahwa peran generasi muda Muslim dalam gerakan sosial spiritual adalah sebagai inisiator, organisator, donatur, motivator, dan pemonitor.Kata Kunci: generasi muda, gerakan sosial spiritual, komunitas online, Komunitas One Day One Juz, Muslim

Copyrights © 2016






Journal Info

Abbrev

jik

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

urnal ILMU KOMUNIKASI has been published since 2004 by Program Studi (Prodi) Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (FISIP), Universitas Atma Jaya Yogyakarta. The publisher only accepts an original work, which has not been published elsewhere. The article should be submitted through ...