Jurnal Ilmu Komunikasi
Vol 11, No 2 (2014)

Membangun Musik Indonesia Melalui Budaya Berbagi

Kusumawardhani, Arif (Unknown)



Article Info

Publish Date
12 Jan 2015

Abstract

Abstract: The combination of music and the internet music change the mindset of the music producers and the conventional recording label. Internet label (netlabel) gives new hope for the development of modern music and potentially as an agent of cultural change. The internet music is free and widely distributed. This paper analyzes the phenomenon of one Indonesian netlabel, YesNoWave, by using several new media theories. Sharing culture that embedded in this current communication technology brings Indonesian music to a new phase that enhances the possibility for many people to participate in the culture development process that exceed the local limits.Abstrak: Musik yang menyatu dengan internet (musik internet) mengubah resep laku produser dan label rekaman konvensional. Kehadiran internet label (netlabel) memberi harapan baru bagi perkembangan musik modern dan sekaligus berpotensi menjadi agen perubahan budaya. Musik yang dirilis melalui internet, dengan semangat berbagi, didistribusikan secara bebas. Tulisan ini menganalisis fenomena salah satu netlabel Indonesia, YesNoWave, dengan menggunakan beberapa teori media baru. Budaya berbagi melalui teknologi komunikasi mutakhir ini mengantarkan musik Indonesia memasuki babak baru. Sebuah babak yang memberikan kemungkinan luar biasa bagi banyak orang untuk berpartisipasi dalam proses pembangunan dan pengolahan budaya dengan daya jangkauan melampaui batas lokal.

Copyrights © 2014






Journal Info

Abbrev

jik

Publisher

Subject

Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

urnal ILMU KOMUNIKASI has been published since 2004 by Program Studi (Prodi) Ilmu Komunikasi, Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu Politik (FISIP), Universitas Atma Jaya Yogyakarta. The publisher only accepts an original work, which has not been published elsewhere. The article should be submitted through ...