Edulead : Journal of Education Management
Vol 4 No 1 (2022): Edulead : Journal of Education Management

Sistem Penjaminan Mutu Internal Implementasi Sistem Penjaminan Mutu Internal (SPMI) Sebagai Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan Di MTsN 5 Kuningan

Danar Nasehuddin (Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Syekh Nurjati Cirebon)
Jamali Sahrodi (Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Syekh Nurjati Cirebon)
Didin Nurul Rosyidin (Institut Agama Islam Negeri (IAIN) Syekh Nurjati Cirebon)



Article Info

Publish Date
30 Jun 2022

Abstract

This study aims to analyze and test the school's internal quality assurance system at MTsN 5 Kuningan, West Java. This research is a field of research with a descriptive qualitative approach. The sources used in this research are primary and secondary data. Primary data are all residents in MTsN 5 Kuningan, and secondary data are books and journals that are relevant to this research. Data collection techniques used three commonly used methods, namely observation, in-depth interviews, and documentation studies. The results of this study indicate that partially the internal quality assurance system greatly influences the improvement of school quality. The basic reference in quality assurance efforts carried out by educational institutions at MTsN 5 Kuningan is the 8 (eight) National Education Standards (SNP). including content standards, process standards, graduate competency standards, educators and education personnel standards, facilities and infrastructure standards, management standards, financing standards, and assessment standards. Based on the observations of researchers in the field, and after going through data analysis and actual facts, that MTsN 5 Kuningan is already very good in its internal quality assurance system. In the process, the educational institution at MTsN 5 Kuningan has an internal quality assurance team that is directly under the command and coordination line of the madrasa head. who always coordinate intensively with the head of the madrasa. However, the current system is not completely perfect, but from preparation to implementation, it is very well prepared and implemented optimally, so that the results do not disappoint. Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis dan menguji sistem penjaminan mutu internal sekolah di MTsN 5 Kuningan Jawa Barat. Penelitian ini merupakan penelitian lapangan dengan pendekatan kualitatif deskriptif. Sumber yang digunakan dalam penelitian ini adalah data primer dan data sekunder. Data primer adalah seluruh warga MTsN 5 Kuningan, dan data sekunder berupa buku dan jurnal yang relevan dengan penelitian ini. Teknik pengumpulan data menggunakan tiga metode yang umum digunakan, yaitu observasi, wawancara mendalam, dan studi dokumentasi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa secara parsial sistem penjaminan mutu internal sangat berpengaruh terhadap peningkatan mutu sekolah. Acuan dasar dalam upaya penjaminan mutu yang dilakukan oleh lembaga pendidikan di MTsN 5 Kuningan adalah 8 (delapan) Standar Nasional Pendidikan (SNP). meliputi standar isi, standar proses, standar kompetensi lulusan, standar pendidik dan tenaga kependidikan, standar sarana dan prasarana, standar pengelolaan, standar pembiayaan, dan standar penilaian. Berdasarkan pengamatan peneliti di lapangan, dan setelah melalui analisis data dan fakta yang sebenarnya, bahwa MTsN 5 Kuningan sudah sangat baik dalam sistem penjaminan mutu internalnya. Dalam perkembangannya, lembaga pendidikan di MTsN 5 Kuningan memiliki tim penjaminan mutu internal yang berada langsung di bawah garis komando dan koordinasi kepala madrasah. yang selalu berkoordinasi secara intensif dengan kepala madrasah. Namun sistem yang ada saat ini belum sepenuhnya sempurna, namun dari persiapan hingga implementasi sangat dipersiapkan dengan baik dan diimplementasikan secara optimal, sehingga hasilnya tidak mengecewakan.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

edulead

Publisher

Subject

Religion Humanities Education Other

Description

Manajemen Pendidikan aims to disseminate significant and innovative scholarly studies that are of value to the national and international research communities. The Journal welcomes articles focusing on all aspects of management education including: Teaching and Learning Instructional design in ...