Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Vol 2, No 4 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

PENGEMBANGAN MODEL PEMBELAJARAN LEARNING CYCLE MATERI PERTIDAKSAMAAN LINIER DUA VARIABEL

Lutfi, Erinal (Unknown)
Herpratiwi, Herpratiwi (Unknown)
Djalil, Arnelis (Unknown)



Article Info

Publish Date
09 Jan 2015

Abstract

This research aimed to: (1) describe school’s potency and condition, (2) produce syntax of learning cycle model and student worksheet (LKS), (3) analyze the effectiveness of learning cycle model usage and students worksheet. Subject of research are student of SMKN 1 Bandar Lampung, SMKN 3 Bandar Lampung, SMKN 4 Bandar Lampung. Result of research are: (1) schools’ potency and condition supported to develop learning model, (2) to produce syntax of learning cycle  model which consists of seven stages, they are (a) elicit, (b) engage, (c) explore, (d) explain, (e) elaborate, (f) evaluate, (g) extend which supported by students worksheet. (3) effective product was used as a learning model because z score 0,46 was lower than z table 0,64.Penelitian  ini  mempunyai  tujuan: (1) mendeskripsikan potensi dan kondisi sekolah, (2) menghasilkan sintak pembelajaran model  Learning Cycle  serta LKS, (3) menganalisis tingkat efektivitas penggunaan model pembelajaran Learning Cycle serta LKS.Tempat penelitian di SMKN1 Bandar Lampung, SMKN 3 Bandar Lampung, SMKN 4 Bandar Lampung. Hasil  dari  penelitian  ini  adalah : (1) kondisi dan potensi sekolah mendukung untuk pengembangan model pembelajaran, (2) menghasilkan sintak pembelajaran model Learning Cycle yang terdiri dari tujuh tahap, yaitu (a) elicit, (b) engage, (c) explore, (d) explain, (e) elaborate, (f) evaluate, (g) extend serta didukung LKS. (3) produk efektif digunakan sebagai model pembelajaran karena nilai z skor adalah 0,46 lebih kecil dari z tabel sebesar 0,64.Kata kunci : learning cycle, materi pertidaksamaan, model pembelajaran 

Copyrights © 2014