Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan
Vol 2, No 4 (2014): Jurnal Teknologi Informasi Komunikasi Pendidikan

PERBEDAAN PEMAHAMAN KONSEP IPS

Susanti, Berty Yuni (Unknown)
Hasyim, Adelina (Unknown)
Pargito, Pargito (Unknown)



Article Info

Publish Date
09 Jan 2015

Abstract

The research aims to analyze differences of interaction between student pre ability of WO strategy and IS strategy through concept comprehension at social science learning materials; average score of student concept comprehension which follow learning through WO and IS strategy; average score of student concept comprehension which follow in learning through WO strategy and IS strategy to student who has pre high ability and low ability. The population of this research are eighth grade of SMPN 10 Bandar Lampung which is about 262 students. The data collected by concept comprehension test and analyzed with Variance Analysis and t- test. The result are: there is interaction between student pre ability through WO and IS towards concept comprehension significantly.Penelitian ini bertujuan menganalisis perbedaan: interaksi signifikan antara kemampuan awal siswa dan strategi WO serta strategi IS dengan pemahaman konsep pembelajaran materi IPS; nilai rata-rata pemahaman konsep siswa yang mengikuti pembelajaran melalui strategi WO dan  strategi IS; nilai rata-rata pemahaman konsep siswa yang mengikuti pelajaran melalui strategi WO dan strategi IS bagi siswa yang memiliki kemampuan awal tinggi dan rendah. Populasi penelitian ini adalah siswa kelas VIII SMPN 10 Bandar Lampung yang berjumlah 262 orang. Alat pengumpulan data yang digunakan adalah tes pemahaman konsep. Teknik analisis data menggunakan Analisis Varians dan Uji-t. Hasil penelitian: ada interaksi signifikan antara kemampuan awal siswa melalui  strategi WO dan IS terhadap pemahaman konsep.Kata kunci: kemampuan awal, pemahaman konsep, strategi

Copyrights © 2014