RETAIN (RESEARCH ON ENGLISH LANGUAGE TEACHING IN INDONESIA)
Vol 3 No 2 (2015): Volume 3, nomor 2, Mei-Agustus 2015

THE APPLICATION OF JIGSAW TECHNIQUE FOR TEACHING SPEAKING OF DESCRIPTIVE TEXT TO THE TENTH GRADERS OF SMAN 1 KREMBUNG




Article Info

Publish Date
25 May 2015

Abstract

Abstrak Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui bagaimana penerapanteknik jigsaw dalam pengajaran berbicara teks deskriptifoleh siswa kelas sepuluhSMAN 1 Krembung, bagaimana kemampuan berbicara siswa setelah penggunaan teknik jigsaw, dan bagaimana respon siswa terhadap penggunaan teknik jigsaw. Dalam hal ini, jigsaw digunakan sebagai teknik dalam pengajaran teks deskriptif karena jigsaw memberikan banyak kesempatan kepada siswa untuk melatih kemampuan berbicara mereka. Penelitian ini menggunakan penelitian deskriptif kualitatif sebagai desain penalitian. Peneliti menggunakan alat penelitian lembar observasi lapangan, hasil kerja siswa, dan wawancara untuk mengumpulkan data. Penelitian ini dilakukan dalam dua kali pertemuan. Peneliti mengambil subyek siswa dalam kelas X-1SMAN 1 Krembung. Hasil dari penelitian ini akan dideskripsikan melalui kata-kata. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa guru dapat menerapkan teknik jigsaw berdasarkan teori dari Aronson, E, & Patneo, S (1997)dengan sangat baik. Guru sangat baik dalam membimbing dan memfasilitasi siswa untuk menerapkan teknik jigsaw. Sementara itu, hasil kerja siswa menunjukkan bahwa mereka mampu berbicara lebih baik dari pertemuan pertama ke pertemuan berikutnya. Mereka mencoba untuk berbicara menggunakan Bahasa Inggris, meskipun mereka membuat beberapa kesalahan. Dan hasil wawancara yang diberikan kepada siswa menunjukkan efek yang positif. Teknik ini membuat siswa aktif berpartisipasi. Hal itu dapat dilihat dari para siswa yang aktif ketika mereka berdiskusi di kelompok awal dan kelompok ahli. Siswa berusaha untuk menyampaikan materi mereka dan melakukan yang terbaik. Kata Kunci: teknik jigsaw, berbicara, teksdeskriptif Abstract This research aims to investigate the application of jigsaw technique for teaching speaking of descriptive text to the tenth graders students, the students’ speaking result after applying jigsaw technique, and the students’ responses toward the application of jigsaw technique. In this case, jigsaw technique is used to for teaching speaking of descriptive text because this technique encourages many opportunities for the students to practice their speaking ability. This research used descriptive qualitative as a research design. The researcher used observation checklist, students’ speaking task, and interview to collect the data.The observation was conducted two times. The researcher took X-1 class of SMAN 1 Krembung as the subject of the study.The result of the study would be described in the form of words. The result of observations showed that the teacher followed the procedure of jigsaw technique related to Aronson, E., & Patneo, S (1997) for teaching speaking well. She wasquite good when guiding and facilitating the students to apply jigsaw technique. Meanwhile, the result of students’ speaking task showed that the students had better performance from the first meeting to the next meeting. They tried to speak using English, although they made some mistakes. And the result of interview given to the students showed positive effect. Jigsaw technique made the students participate actively. It is viewed from the students when they discuss both at expert group and home group discussion. The students try to deliver their material and do the best. Key Words:jigsaw technique, speaking, descriptive text

Copyrights © 2015






Journal Info

Abbrev

retain

Publisher

Subject

Education Languange, Linguistic, Communication & Media

Description

RETAIN publishes articles within the scope of English Language Teaching and Applied Linguistics. RETAIN publishes articles within the scope of English Language Teaching and Applied ...