CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science)
Vol 8 No 2 (2022): CICES

Optimalisasi Komunikasi Pemasaran Sosial Perpusda Kabupaten Sumbawa Barat dalam Meningkatkan Minat Baca

Yusmawati Yusmawati (Universitas Bina Sarana Informatika)
Restiawan Permana (Universitas Pakuan)
Vivie Yuniarsih (Universitas Teknologi Sumbawa)



Article Info

Publish Date
08 Aug 2022

Abstract

The library is a building and room that is specifically provided for storing and collecting notes, books and documents as well as a space that is used for reading and reading activities for the community. Until now, libraries in Indonesia are increasingly advanced and even have a very large number. One of them is the regional library owned by the West Sumbawa Regency Government, West Nusa Tenggara. The lack of public interest in visiting and reading books is caused by several obstacles. In order to attract public interest in reading at the KSB Library, the library carries out several social marketing communication activities. This study uses a qualitative approach with data collection methods interview, observation, and documentation methods. The results obtained from this study are social marketing communication strategies that are implemented in the KSB Library, including utilizing social media, using print and electronic mass media, carrying out innovative activities, and mobile library services. In the implementation of social marketing communications, there are obstacles faced, namely the availability of human resources in the field of library science, the limitation of the number of target visitors due to the Covid 19 pandemic and the limited range of mobility. Keywords—Strategy; Social Marketing Communication; Library Perpustakaan merupakan sebuah bangunan dan ruangan yang khusus disediakan untuk menyimpan dan mengumpulkan catatan, buku dan dokumen serta sebagai sebuah ruang yang difungsikan untuk kegiatan membaca baca masyarakat. Hingga saat ini perpustakaan yang ada di Indonesia semakin maju dan bertambah bahkan memiliki jumlah yang sangat banyak. Salah satunya adalah perpustakaan daerah milik Pemerintah Kabupaten Sumbawa Barat Nusa Tenggara Barat. Kurangnya minat masyarakat untuk berkunjung dan membaca buku disebabkan beberapa kendala. Agar dapat menarik minat membaca masyarakat di Perpusda KSB, pustakawan perpustakaan melakukan beberapa kegiatan komunikasi pemasaran sosial. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode pengumpulan data wawancara, observasi, dan metode dokumentasi. Hasil yang didapatkan dari penelitian ini adalah strategi komunikasi pemasaran sosial yang dijalankan di Perpusda KSB diantaranya memanfaatkan media sosial, penggunaan media massa cetak dan elektronik, melaksanakan kegiatan inovatif dan pelayanan perpustakaan keliling. Dalam pelaksanaan komunikasi pemasaran sosial terdapat hambatan-hambatan yang dihadapi yakni ketersediaan sumber daya manusia di bidang ilmu perpustakaan masih minim, pembatasan jumlah sasaran pengunjung karena pandemi Covid 19 dan keterbatasan jangkauan mobilitas. Kata Kunci—Strategi; Komunikasi Pemasaran Sosial; Perpustakaan

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

cices

Publisher

Subject

Computer Science & IT Decision Sciences, Operations Research & Management Economics, Econometrics & Finance Law, Crime, Criminology & Criminal Justice

Description

CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social Science) adalah wadah publikasi jurnal ilmiah untuk multidisiplin ilmu seperti Bidang Ilmu Politik, Ekonomi, Manajemen, Sosial, Ideologi, IT, Budaya dan Pendidikan. CICES (Cyberpreneurship Innovative and Creative Exact and Social ...