Jurnal Ilmiah Guru Madrasah (JIGM)
Vol 1 No 1 (2022): Januari-Juni

Dimensi Historis Pengembangan Kurikulum

Abdullah (Kantor Kementerian Agama Kabupaten Pidie)



Article Info

Publish Date
12 May 2022

Abstract

This article aims to describe the changes that occurred in the curriculum of the occupation in Indonesia historically, the dimensions of curriculum development that have occurred, and describe the conditions that encourage changes or development of the curriculum. The method used in this study is a literature study with a qualitative approach. This study shows that curriculum changes have historically occurred due to various changes in the lives of Indonesian people. This means that curriculum changes and developments are directly related to changes in Indonesia's socio-economic and political conditions, including being influenced by the development of science itself. Abstrak Artikel ini bertujuan untuk mendeskripsikan tentang perubahan-perubahan yang terjadi dalam kurikulum pendudukan di Indonesia secara historis, dimensi pengembangan kurikulum yang telah terjadi, serta mendeskripsikan kondisi-kondisi yang mendorong terjadinya perubahan ataupun pengembangan kurikulum tersebut. Metode yang digunakan dalam kajian ini adalah studi kepustakaan dengan pendekatan kualitatif. Kajian ini menunjukkan bahwa perubahan kurikulum secara historis terjadi sebagai konsekuensi dari beragam perubahan yang terjadi dalam kehidupan masyarakat Indonesia. Hal ini berarti bahwa perubahan dan pengembangan kurikulum secara historis berhubungan secara langsung dengan perubahan kondisi sosial ekonomi maupun politik Indonesia, termasuk pula dipengaruhi oleh perkembangan ilmu pengetahuan itu sendiri.

Copyrights © 2022






Journal Info

Abbrev

jigm

Publisher

Subject

Religion Humanities Education Languange, Linguistic, Communication & Media Mathematics Social Sciences Other

Description

Jurnal Ilmiah Guru Madrasah (JIGM) is a scientific journal published by Madrasah Aliyah Negeri 1 Pidie in collaboration with the Office of the Ministry of Religion of Pidie Regency. This journal is a medium publication for Teachers in general, especially for Madrasah Teachers at the Ibtidaiyah, ...